• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Premie ramen en deuren natte ruimtes

Scholar-Athlete

Nieuw Lid
Lid geworden
19 mei 2024
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag allemaal,

Ik ga binnenkort 12 ramen vervangen waarvan 50% droge ruimtes en 50% in natte ruimtes.

Ik vroeg me af of het mogelijk was om 2 offertes te laten maken of enkel een offerte voor de natte ruimtes om de premie te verkrijgen voor de natte ruimtes (wat vast al >10k zal kosten)

Is dit mogelijk of interpreteer ik dit verkeerd?

""Werden er geen ramen of buitendeuren vervangen in droge ruimtes, dan voldoet u automatisch aan de ventilatievoorwaarde""

Ik zou liever geen roosters willen plaatsen omdat ik via dit forum heb vernomen dat dit enkel miserie geeft en een ventilatiesysteem plaatsen voor elke droge ruimte (?) is volgens mij ook veels te duur.

Iemand enig advies?

Roosters kunnen hoogstens wat ongemak veroorzaken (omgevingsgeluid, tocht). Geen roosters plaatsen is een beter recept om miserie te hebben (tenzij je natuurlijk systeem D zou voorzien).

Roosters op zich zou ik ook nooit plaatsen.
Zonder mechanische afvoer in natte ruimtes heb je niet veel ventilatie. Zeker in de winter, als het buiten koud, vochtig, winderig is, zet iedereen die roosters toe en dan heb je ze net het meeste nodig. In de zomer staat er al makkelijker een raam open en zitten we minder binnen.

Je kan ook kijken naar decentrale ventilatie D.
Een ventilatiesysteem zet je niet alleen voor droege ruimtes. Dat is voor alle ruimtes.
Bij een C gaat verse lucht binnen langs de droge ruimtes en wordt die door de woning gezogen om langs de vochtige ruimtes afgevoerd te worden.

TS wil met 2 facturen werken omdat de subsidieregeling zegt: droge ruimtes moet met roosters, natte ruimte mag zonder roosters.
Als je voor enkel de nieuwe ramen in de natte ruimtes al boven het plafond van de subsidie zit, dan kan je, denk ik, inderdaad enkel de factuur indienen voor de natte ruimtes en zonder roosters. In theorie zou je dan in orde moeten zijn.
Maar, zoals hierboven aangehaald, een huis zonder ventilatie is geen goed idee.

Hier zijn nu enkel de ramen aan de achterzijde vervangen, met roosters in de droge ruimtes. Wanneer ooit de voorzijde wordt gedaan (direct aan de straat) zal het zonder roosters zijn en zonder subsidie. Badkamer hier dus zonder roosters, maar wel mechanische ventilatie.

Krijg je dat nog voor het jaareinde geplaatst? De subsidie is volgend jaar voor veel lager.

Dag allemaal,

Ik zag nu toevallig het volgende op de website staan:
"Als een van de droge ruimten waarin u ramen of een buitendeur plaatste niet voldoet aan de ventilatievoorwaarde, valt u voor alle geplaatste ramen en buitendeuren terug op Mijn VerbouwPremie uit de hoogste inkomenscategorie. U krijgt dan enkel de premie voor de hoogrendementsbeglazing van 16 euro per m² glas, ook voor bijvoorbeeld het nieuwe raam in de badkamer (natte ruimte) en de buitendeur in de gang."

Mijn insteek is voornamelijk de "mijn verbouwlening" en niet de premie.
Betekent dit dat beide niet mogelijk zijn tenzij men alle droge ruimtes voorziet van mechanische ventilatie of roosters?

Je citaat vermeldt zelf de premie, niet de lening. Beide staan toch ook los van elkaar?

Je citaat vermeldt zelf de premie, niet de lening. Beide staan toch ook los van elkaar?
Hoe ik het interpreteer via de info op de website kan je enkel leningen aanvragen voor verbouwingen die onder de voowaarden voor de premie vallen.
Klopt dit niet?

De premie is in ieder geval ook altijd mooi meegenomen.

Mij lijkt het dat je de lening kan aanvragen zonder aan de voorwaarden te voldoen om in aanmerking te komen voor de premies. Bij de voorwaarden om de lening te krijgen staan geen eisen over hoe je de renovatie aanpakt; alleen over je inkomen en gezinssamenstelling etc. Dus volgens mij kan je perfect lenen als je deel bent van de doelgroep en toch geen premies genieten als je bv. geen ventilatie voorziet in droge ruimtes.

Als die premies worden toegekend worden die afgetrokken van je lening, je krijgt die niet uitbetaald.

En anders contacteer je de overheid even voor uitsluitsel.

Mij lijkt het dat je de lening kan aanvragen zonder aan de voorwaarden te voldoen om in aanmerking te komen voor de premies. Bij de voorwaarden om de lening te krijgen staan geen eisen over hoe je de renovatie aanpakt; alleen over je inkomen en gezinssamenstelling etc. Dus volgens mij kan je perfect lenen als je deel bent van de doelgroep en toch geen premies genieten als je bv. geen ventilatie voorziet in droge ruimtes.

Als die premies worden toegekend worden die afgetrokken van je lening, je krijgt die niet uitbetaald.

En anders contacteer je de overheid even voor uitsluitsel.
Ja ik heb hen gecontacteerd.
Ik vind het toch wat onduidelijk en wat uitsluitsel zou fijn zijn.

Ik zal het antwoord in dit topic zetten.

Ik heb het antwoord ontvangen, de voorwaarden zijn niet nodig om aan te voldoen voor de Mijn Verbouwlening.

Voor de Mijnverbouwpremie ben ik helaas niets wijzer en €3.850 is toch wel wat om zomaar weg te gooien.

Website (en ook de overheid via mail) geven volgende info aan:

- U voorziet elke droge ruimte waarin u ramen of buitendeuren vervangt van voldoende ventilatie. Werden er geen ramen of buitendeuren vervangen in droge ruimtes, dan voldoet u automatisch aan de ventilatievoorwaarde.

- Voor niet-droge of natte ruimten zoals de badkamer, het toilet, de keuken of een wasplaats, geldt deze ventilatievoorwaarde niet.
Ook gang, zolder (voor zover niet gebruikt als slaap- of leefruimte), bergruimte, kelder en garage moeten niet van ventilatie voorzien zijn.

- Als een van de droge ruimten waarin u ramen of een buitendeur plaatste niet voldoet aan de ventilatievoorwaarde, valt u voor alle geplaatste ramen en buitendeuren terug op Mijn VerbouwPremie uit de hoogste inkomenscategorie. U krijgt dan enkel de premie voor de hoogrendementsbeglazing van 16 euro per m² glas, ook voor bijvoorbeeld het nieuwe raam in de badkamer (natte ruimte) en de buitendeur in de gang.

- Als u slechts een deel van de ramen van de woning vervangt, gelden de ventilatievoorwaarden voor de ruimten waarin de ramen worden vervangen.

Ik snap het nut van ventilatie (en wellicht komt er op termijn een ventilatiesysteem D) maar ik vind dit echt niet duidelijk beschreven en onlogisch opgesteld.

Als ik dus enkel niet-droge ruimtes vervang zonder ventilatie krijg ik de premie, hoe ik het begrijp, wel...

Maar als ik dan 1 raam in de woonkamer mee vervang (zonder ventilatie) valt heel de premie van bijna €4.000 weg?

Wat houdt me dan precies tegen om "zogezegd" enkel de ramen in de niet droge/ natte ruimtes te vervangen, de premie op te strijken, en nadien toch de ramen in de droge ruimtes zonder ventilatie te vervangen?

Dit is toch te gemakkelijk om te omzeilen lijkt me of ik moet iets missen.

Laatst bewerkt:
Ja, doorloop de aanvraag maar eens, dan zal je zien dat je stavingsstukken moet indienen: een gedetailleerde offerte, en foto's van de ramen. Als de ramen voor de droge ruimtes op je offerte staan betwijfel ik dat dat gaat passeren, dat is grijs gebied, en als je daarover navraag doet dan gooi je natuurlijk de knuppel in het hoenderhok.

Ja, doorloop de aanvraag maar eens, dan zal je zien dat je stavingsstukken moet indienen: een gedetailleerde offerte, en foto's van de ramen. Als de ramen voor de droge ruimtes op je offerte staan betwijfel ik dat dat gaat passeren, dat is grijs gebied, en als je daarover navraag doet dan gooi je natuurlijk de knuppel in het hoenderhok.
Ja, begrijpelijk, maar ik ben in ieder geval ook niet van plan om te sjoemelen.

Is gewoon spijtig dat anderen die dat wel doen met de premie kunnen gaan lopen.

Laatst bewerkt:
Wees maar zeker dat ze zullen controle doen, in ramen staat een productie jaar. En bij controle kunnen ze premies terugvorderen, jaren terug zelfs.

Uiteindelijk via een kennis vernomen dat ik pas moet voldoen aan de ventilatievoorwaarde wanneer ik de premie daadwerkelijk aanvraag.

In theorie zou het dus geen probleem mogen zijn om de premie te verkrijgen als ik alle ramen en deuren laat vervangen en nadien (pakweg een jaar later) een ventilatiesysteem D voorzie.

Ga het dan ook zo doen.
Lijkt me de beste oplossing op vlak van isolatie en ventilatie.

Steek je buizen het moment dat je je ramen steekt, 1 keer kappen en breken ipv 2 keer 😉

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan