• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

praktische vragen elektriciteit

Lid geworden
22 jul 2006
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



wij gaan de elektriciteit in onze bouw zelf doen, en de werken komen stilaan dichterbij, ik kijk ernaar uit :)

De theoretische kennis over elektriciteit is ruim voldoende dus ik weet wel hoe wissel- en kruisschakelingen enzo werken, alsook het principe van teleruptoren enz. Ook weten we van de meeste praktische werken zoals slijpen en uitkappen hoe het aan te pakken, maar over sommige kleine elektrotechnische zaken en normen stel ik me toch nog vragen:



1) als je doorlust van één stopcontact naar het volgende binnen eenzelfde stroomkring, komen er 2 sets van 3 draden toe in dit stopcontact (we gaan preflex vob 3x2,5mm2 nemen). Mag je van alle 3 de "polen" deze gewoon alle 2 in de betreffende aansluiting van het stopcontact vastschroeven? Ik zou zelf niet weten waarom niet maar met al die normen weet je maar nooit. Indien niet toegelaten, moet dit allemaal _achter_ het stopcontact met verbindingsstukken?! (lijkt me nogal zot)

2) dit doorlussen kan ook handig zijn aan schakelaars omdat er dikwijls meerdere lichtpunten op eenzelfde stroomkring zitten (ook hier nemen we preflex, 3x1,5mm2 of 5x1,5mm2 indien wissel- en kruis). Aan een (gewone) schakelaar zijn er evenwel wschl maar 2 aansluitingen, met name geen aarding (ofwel?). Hoe moet je daar dan de aarding doorlussen, met een krimpbaar verbindingsstuk achter de schakelaar?

3) indien doorlussen bij schakelaars afgeraden of verboden, moet dit dan met aftakdozen gebeuren? Dat is, zou ik redeneren, niet zonder risico als je dit in de chape doet of in de muur, want als er iets aan komt te schelen kan je er niet meer aan?

Gebruiken jullie aftakdozen, waar dan juist?

4) laatste punt over het doorlussen: als er meerdere lampen aan eenzelfde lichtpunt zitten moeten deze wederom in parallel komen. Kan je dan gewoon van schakelaar naar eerste lamp en vandaar naar tweede lamp? Ook hier moet je dan weer 2 sets van 3 draden samenbrengen in de aansluiting de eerste lamp?

5) exvb kabel dient (o.a.) voor aansluiting buiten aan straat tot binnen en de teller heb ik me laten vertellen, en xvb (o.a.) voor van de teller naar de verdeelkast te gaan. Deze laatste zou in de chape komen bij ons (teller in kelder en verdeelkast in bovengrondse garage). Is XVB daar op zichzelf al voor voorzien of moet deze in aparte flexibel? En, de XVB is 4-draads maar je moet in principe slechts 2 draden naar de verdeelkast brengen, wat met de overige 2?

6) kunnen gewone inbouwpotten (bv. Helia) gebruikt worden voor de meeste merken schakelaars en stopcontacten? (wij dachten Berker S.1 te kiezen) Wellicht geen probleem voor enkelvoudige afdekplaten (dus geen 2 of meer gecombineerd tegen elkaar), maar wat met meervoudige afdekplaten, zijn er hier speciale aaneenklikbare potten nodig? Ik kan me inbeelden dat je anders in problemen komt bij het aanbrengen van de afdekplaat...

7) 30mA differentieel dient voor alle toestellen die met water te maken hebben en voor in de badkamer heb ik me al laten vertellen. Is een aparte 30mA differentieel voor wasmachine, droogkast, vaatwasser aangeraden. Dan zouden deze (onderling gecombineerd in 1 kring) apart zitten van de badkamer en kan de badkamer niet uitvallen door een fout in een van de huishoudtoestellen.

Moeten buitentoepassingen ook aan de 30mA differentieel?

Moet de 30mA differentieel _achter_ de 300mA differentieel, dus in serie, of _ernaast_, dus in parallel? Technisch zou dit geen verschil maken voor zover ik kan oordelen.

8) Tenslotte, wat moet er allemaal geaard worden. Ik dacht aan badkuip, douchekuip(en), gasleiding, watercollectoren, radiatoren van badkamers, en eventueel buizenstelsel ventilatie. Zijn er nog zaken? We hebben pvc ramen dus geen metaal daar, ook geen zichtbare I-profielen.

Kunnen al deze aardingen met VOB 6mm2, en dient de VOB 16mm2 enkel voor van aardlus (aardingsonderbreker) naar verdeelkast te gaan?



Dank voor uw aandacht :)

Groeten,



Tim
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
B0lt wrote:
Als het in de richtlijnen van Vinçotte staat zal er wel iets van aan zijn zeker? :)

De richtlijnen van Vinçotte zijn uittreksels uit het AREI, en het AREI is niet altijd even logisch en correct, en al helemaal niet toegespitst op moderne technieken of moderne toestellen. Een wasmachine verbruikt tegenwoordig heel wat minder dan vroeger. Het vermogen van een moderne wasmachine is 2000 à 2500W en dus ruim beneden het maximum vermogen voor een 2,5mm² draad / 20A zekering (max. 4600W theoretisch).
 
Lid geworden
31 jul 2006
Berichten
880
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beroepsamateur wrote:
Vraagje,



Ik lees in de richtlijnen van Vinçotte dat wasmachine indien 1-fazig met een 6mm² zou moeten worden aangesloten, is ook dit correct???



Weet iemand hier het antwoord op?

Ik zou eens moeten gaan graven hier op het forum, maar ik heb de vraag ooit gesteld aan een keurder-organisatie (niet Vinçotte). De reply-mail staat hier ergens: neen, 2,5mm² is voldoende als het op een aparte zekering staat (en die zekering om 30mA).



edit: stond in dit topic
 

Filip123

Lid
Lid geworden
4 mei 2007
Berichten
896
Waarderingsscore
1
Punten
16
Wasmachine en droogkast alle twee op een apart circuit van 2.5mm², en uiteraard zekering van 20Amp
 
Lid geworden
26 nov 2007
Berichten
322
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de wasmachine heb ik dat vroeger eens opgezocht in het arei. Dit is wat ik er van terug gevonden heb :





De doorsnede van de geleiders voor de voeding van een elektrisch fornuis, een

washuis of een wasmachine moet:

• bij driefasige aansluiting min. 4 mm²

• bij monofasige aansluiting min. 6 mm² bedragen.

Men mag bij deze toestellen geleiders met een doorsnede van 2,5 mm² gebruiken,

op voorwaarde dat de stroom niet boven de toegelaten waarde van deze

doorsnede gaat en dat:

• ofwel de stroombaan bestaat uit een kabel geplaatst in opbouw;

• ofwel wanneer de stroombaan bestaat uit geïsoleerde geleiders (vb. VOB)

geplaatst in een buis met een diameter van minimum een duim of 25 mm;

• ofwel wanneer er een (lege) reservebuis voorzien is naar dezelfde plaats van

energielevering.
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dappe wrote:
Icecoldkillahh wrote:
Gregory wrote:
Oeps, nog iets vergeten. wElke diepte van inbouwdoosjes te nemen voor stopcontacten en schakelaars. Als je de diepste in een muur van 9 plaatst, blijft er al niet veel steen meer over.



Ik kapte los door die muur. Nam mortel, zette het potje vast en gooide het langs de achterzijde dicht met mortel en stak daar wat stukjes baksteen of zo in. Opgelost. Geen mens die dat ziet na het plakken



Bij muren van 9 zit je er idd direct door, gewoon nadien met mortel toesmeren zoals Ice reeds zei...



Wij hebben overal muren van 14. Welke diepte neem ik dan best van inbouwdoosjes? Gewoon de diepste nemen? 65mm dacht ik?

En zowel voor schakelaars als stopcontacten?
 
Lid geworden
27 mei 2008
Berichten
675
Waarderingsscore
0
Punten
0
[quote="RoelGWij hebben overal muren van 14. Welke diepte neem ik dan best van inbouwdoosjes? Gewoon de diepste nemen? 65mm dacht ik?

En zowel voor schakelaars als stopcontacten?[/quote]

Als de dikte van de muur het toelaat, neem je best de dieptste inbouwbakjes. Dat maakt het veel gemakkelijker om de draden (door) te verbinden, zowel tijdens de installatie als bij eventuele latere wijzigingen en zeker bij verlichting (bij stopcontacten maakt dat minder verschil).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan