• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

praktische vragen elektriciteit

Lid geworden
22 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

wij gaan de elektriciteit in onze bouw zelf doen, en de werken komen stilaan dichterbij, ik kijk ernaar uit :)

De theoretische kennis over elektriciteit is ruim voldoende dus ik weet wel hoe wissel- en kruisschakelingen enzo werken, alsook het principe van teleruptoren enz. Ook weten we van de meeste praktische werken zoals slijpen en uitkappen hoe het aan te pakken, maar over sommige kleine elektrotechnische zaken en normen stel ik me toch nog vragen:

1) als je doorlust van één stopcontact naar het volgende binnen eenzelfde stroomkring, komen er 2 sets van 3 draden toe in dit stopcontact (we gaan preflex vob 3x2,5mm2 nemen). Mag je van alle 3 de "polen" deze gewoon alle 2 in de betreffende aansluiting van het stopcontact vastschroeven? Ik zou zelf niet weten waarom niet maar met al die normen weet je maar nooit. Indien niet toegelaten, moet dit allemaal _achter_ het stopcontact met verbindingsstukken?! (lijkt me nogal zot)

2) dit doorlussen kan ook handig zijn aan schakelaars omdat er dikwijls meerdere lichtpunten op eenzelfde stroomkring zitten (ook hier nemen we preflex, 3x1,5mm2 of 5x1,5mm2 indien wissel- en kruis). Aan een (gewone) schakelaar zijn er evenwel wschl maar 2 aansluitingen, met name geen aarding (ofwel?). Hoe moet je daar dan de aarding doorlussen, met een krimpbaar verbindingsstuk achter de schakelaar?

3) indien doorlussen bij schakelaars afgeraden of verboden, moet dit dan met aftakdozen gebeuren? Dat is, zou ik redeneren, niet zonder risico als je dit in de chape doet of in de muur, want als er iets aan komt te schelen kan je er niet meer aan?

Gebruiken jullie aftakdozen, waar dan juist?

4) laatste punt over het doorlussen: als er meerdere lampen aan eenzelfde lichtpunt zitten moeten deze wederom in parallel komen. Kan je dan gewoon van schakelaar naar eerste lamp en vandaar naar tweede lamp? Ook hier moet je dan weer 2 sets van 3 draden samenbrengen in de aansluiting de eerste lamp?

5) exvb kabel dient (o.a.) voor aansluiting buiten aan straat tot binnen en de teller heb ik me laten vertellen, en xvb (o.a.) voor van de teller naar de verdeelkast te gaan. Deze laatste zou in de chape komen bij ons (teller in kelder en verdeelkast in bovengrondse garage). Is XVB daar op zichzelf al voor voorzien of moet deze in aparte flexibel? En, de XVB is 4-draads maar je moet in principe slechts 2 draden naar de verdeelkast brengen, wat met de overige 2?

6) kunnen gewone inbouwpotten (bv. Helia) gebruikt worden voor de meeste merken schakelaars en stopcontacten? (wij dachten Berker S.1 te kiezen) Wellicht geen probleem voor enkelvoudige afdekplaten (dus geen 2 of meer gecombineerd tegen elkaar), maar wat met meervoudige afdekplaten, zijn er hier speciale aaneenklikbare potten nodig? Ik kan me inbeelden dat je anders in problemen komt bij het aanbrengen van de afdekplaat...

7) 30mA differentieel dient voor alle toestellen die met water te maken hebben en voor in de badkamer heb ik me al laten vertellen. Is een aparte 30mA differentieel voor wasmachine, droogkast, vaatwasser aangeraden. Dan zouden deze (onderling gecombineerd in 1 kring) apart zitten van de badkamer en kan de badkamer niet uitvallen door een fout in een van de huishoudtoestellen.

Moeten buitentoepassingen ook aan de 30mA differentieel?

Moet de 30mA differentieel _achter_ de 300mA differentieel, dus in serie, of _ernaast_, dus in parallel? Technisch zou dit geen verschil maken voor zover ik kan oordelen.

8) Tenslotte, wat moet er allemaal geaard worden. Ik dacht aan badkuip, douchekuip(en), gasleiding, watercollectoren, radiatoren van badkamers, en eventueel buizenstelsel ventilatie. Zijn er nog zaken? We hebben pvc ramen dus geen metaal daar, ook geen zichtbare I-profielen.

Kunnen al deze aardingen met VOB 6mm2, en dient de VOB 16mm2 enkel voor van aardlus (aardingsonderbreker) naar verdeelkast te gaan?

Dank voor uw aandacht :)

Groeten,

Tim

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Gregory wrote:
Oeps, nog iets vergeten. wElke diepte van inbouwdoosjes te nemen voor stopcontacten en schakelaars. Als je de diepste in een muur van 9 plaatst, blijft er al niet veel steen meer over.

Ik kapte los door die muur. Nam mortel, zette het potje vast en gooide het langs de achterzijde dicht met mortel en stak daar wat stukjes baksteen of zo in. Opgelost. Geen mens die dat ziet na het plakken

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
Gregory wrote:
Oeps, nog iets vergeten. wElke diepte van inbouwdoosjes te nemen voor stopcontacten en schakelaars. Als je de diepste in een muur van 9 plaatst, blijft er al niet veel steen meer over.

Ik kapte los door die muur. Nam mortel, zette het potje vast en gooide het langs de achterzijde dicht met mortel en stak daar wat stukjes baksteen of zo in. Opgelost. Geen mens die dat ziet na het plakken

Bij muren van 9 zit je er idd direct door, gewoon nadien met mortel toesmeren zoals Ice reeds zei...

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
koenv wrote:
Dus,

Ofwel klopt het niet wat hier vertelt wordt,

ofwel zijn jullie installaties niet conform,

ofwel is jullie keurder laks

...

Grtz, Koenv

Is vooral dat laatste... er zijn er zelf die "op cafe" keuren...

Lid geworden
21 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
En zeker ook het eerste, er zitten velen op dit forum ongegrond meningen te geven over zaken waar ze volgens mij niet veel vanaf weten.

Radiatoren dienen niet meer geaard te worden in de badkamer, alsook kunststofbad niet, zelfs collectoren dienen niet geaard te worden als het sanitair in kunststoof gelegd is. enkel de binnenkomende water- en gasleiding dient geaard te zijn,

grtz, Koen

Dappe wrote:
koenv wrote:
Dus,

Ofwel klopt het niet wat hier vertelt wordt,

ofwel zijn jullie installaties niet conform,

ofwel is jullie keurder laks

...

Grtz, Koenv

Is vooral dat laatste... er zijn er zelf die "op cafe" keuren...

Lid geworden
1 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
koenv wrote:
En zeker ook het eerste, er zitten velen op dit forum ongegrond meningen te geven over zaken waar ze volgens mij niet veel vanaf weten.

Radiatoren dienen niet meer geaard te worden in de badkamer, alsook kunststofbad niet, zelfs collectoren dienen niet geaard te worden als het sanitair in kunststoof gelegd is. enkel de binnenkomende water- en gasleiding dient geaard te zijn,

grtz, Koen

Als de leidingen in kunststof zijn, laten de meeste keurders het idd toe dat er geen aarding aan de collectoren en radiatoren is. Zelfde voor een kunststof bad. Echter mag je mij eens in het AREI tonen waar dit zo vermeld staat...

Ikzelf ben zelfstandig installateur, en eerlijk gezegd naar de radiatoren leg ik normaal ook geen aarding, naar het bad echter altijd wel. Als er na verloop van tijd toch een gietijzeren bad komt, en er ligt geen aarding...

Maar als iemand vraagt hoe je iets moet uitvoeren, is het enige goeie antwoord dat dat klopt met de geldende regels, en niet met de interpretatie ervan door sommige keurders...

De reglementering in badkamers is nu eenmaal niet echt duidelijk, ikzelf erger mij veel meer aan mensen die een 3-fasige aansluiting aanraden aan mensen die dit totaal niet nodig hebben...

Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
klopt,heb ik ook nog nooit gedaan en nog nooit een reactie op gekregen

gregg wrote:
graag nog eventjes een reactie op het aarden van een radiator in de badkamer...

Wij zitten al bijna 20 jaar in het vak en doen meerdere elektriciteitskeuringen per jaar. Op GEEN ENKELE installatie hebben wij de radiator in de badkamer afzonderlijk geaard.

GEEN ENKELE keer heeft de keurder daar een opmerking over gemaakt.

Ik weet niet hoe het zit in jullie streek, maar bij ons zijn de keurders blijkbaar iets menselijker !!!

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Weet iemand of de buitenverlichting ook achter de 30mA moet ?

Ik heb een aansluiting aangevraagd 63A

Ik vrees dat mijn aansluitkabel ongeveer 25m zal zijn

Kom ik dan toe met een 10mm2 of 16 of 20 ??

Tussen de verdeelkast en de teller ? mag ik 4x10mm2 plaatsen ?

Mag ik soepele draad HO7V (of zoiets) onbeschermd achter de houten plaat (waar kast op gemonteerd is) gebruiken om 2 kasten naast elkaar met elkaar te verbinden ?

Bedankt !

arie

AB

Lid geworden
8 dec 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dappe wrote:
koenv wrote:

grtz, Koen

Als de leidingen in kunststof zijn, laten de meeste keurders het idd toe dat er geen aarding aan de collectoren en radiatoren is. Zelfde voor een kunststof bad. Echter mag je mij eens in het AREI tonen waar dit zo vermeld staat...

Ikzelf ben zelfstandig installateur, en eerlijk gezegd naar de radiatoren leg ik normaal ook geen aarding, naar het bad echter altijd wel. Als er na verloop van tijd toch een gietijzeren bad komt, en er ligt geen aarding...

Maar als iemand vraagt hoe je iets moet uitvoeren, is het enige goeie antwoord dat dat klopt met de geldende regels, en niet met de interpretatie ervan door sommige keurders...

De reglementering in badkamers is nu eenmaal niet echt duidelijk, ikzelf erger mij veel meer aan mensen die een 3-fasige aansluiting aanraden aan mensen die dit totaal niet nodig hebben...

maar het afloop scheeltje moet toch wel geaard worden of niet(indien van metaal uiteraard)?

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
arie wrote:
Weet iemand of de buitenverlichting ook achter de 30mA moet ?

Ik heb een aansluiting aangevraagd 63A

Ik vrees dat mijn aansluitkabel ongeveer 25m zal zijn

Kom ik dan toe met een 10mm2 of 16 of 20 ??

Tussen de verdeelkast en de teller ? mag ik 4x10mm2 plaatsen ?

Mag ik soepele draad HO7V (of zoiets) onbeschermd achter de houten plaat (waar kast op gemonteerd is) gebruiken om 2 kasten naast elkaar met elkaar te verbinden ?

Bedankt !

arie

Vroeger moest buitenverlichting op een differentieelschakelaar van 30 mA maar ik denk dat het op die van 300 mA tegenwoordig al volstaat.

Volgens een tabel in een brochure moet je 4x25² voorzien voor 25m op 63A. Tussen de Verdeelkast en de teller volstaat 10².

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
AB wrote:
maar het afloop scheeltje moet toch wel geaard worden of niet(indien van metaal uiteraard)?

Maar nee, ik zie je al bezig met een aardingsdraad in je bad naar het scheeltje van de afvoer te leggen :)

Trouwens die scheeltjes zijn meestal plastic met een chroom kleurtje op.

400 volt

Actief Lid
Lid geworden
17 mei 2007
Waarderingsscore
27
Punten
28
Wat betreft het aarde van een radiator in badkamer is niet meer verplicht verandering in 2007 ,trouwens dit is al jaren niet meer verplicht als u pvc/alpex buis gebruikte.

Danny

Lid geworden
9 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Of het bad en verwarming in de badkamer nu gaard moet worden of niet wil ik nog even buiten beschouwing laten ;) maar als het geaard moet worden zoals collectoren enz welke doorsnede moet deze aardinskabel dan hebben? Bestaan die in aparte preflex of hoe leg je die praktisch gezien?

Ik ga binnennort bouwen in massief houtbouw, elektriciteit doe ik zelf... maar de schachten voor de elektriciteit moeten wel op voorhand doorgegeven worden, tenminste als je geen opbouw wil ;)

Lid geworden
30 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nog een bijkomende vraag i.v.m. de 30mA differentieel: naast vaatwas, wasmachine, droogkast, en stopcontacten badkamer, zijn er nog zaken die verplicht achter de differentieel van 30mA moeten? Want dat is mij nog steeds niet duidelijk: de ene handleiding vermeldt enkel deze zaken, andere handleidingen vermelden alle elektrische verbruikers die met water te maken hebben. Wat dus met:

- Elektrische boiler keuken

- Stoomoven

- Pomp voor regenwater

- CV-ketel

- Buitenstopcontact

- Verlichting badkamer

- ...

Lid geworden
9 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
B0lt wrote:
Nog een bijkomende vraag i.v.m. de 30mA differentieel: naast vaatwas, wasmachine, droogkast, en stopcontacten badkamer, zijn er nog zaken die verplicht achter de differentieel van 30mA moeten? Want dat is mij nog steeds niet duidelijk: de ene handleiding vermeldt enkel deze zaken, andere handleidingen vermelden alle elektrische verbruikers die met water te maken hebben. Wat dus met:

- Elektrische boiler keuken

- Stoomoven

- Pomp voor regenwater

- CV-ketel

- Buitenstopcontact

- Verlichting badkamer

- ...

Volgende zaken moeten ook zeker achter de 30mA komen:

- Buitenstopcontact

- Verlichting badkamer

De rest : boiler, stoomoven, pomp, CV weet ik niet... (maar ik denk het niet).

Filip123

Lid
Lid geworden
4 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Een gouden regeltje : alles dat in aanraking komt met water, en kan leiden tot electrocutie aansluiten op de 30mA.

Wat het aarden van die radiatoren betreft : als er een aarding op de (geleidende!) hoofdleiding zit : functioneert het water IN de leidingen dan niet ook als een aarding? (dan speelt al de rest toch geen rol : zijn de buizen in pvc of metaal?, zit er vet of vlas tussen de koppelingen? ...)

Lid geworden
15 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vraagje,

Ik lees in de richtlijnen van Vinçotte dat wasmachine indien 1-fazig met een 6mm² zou moeten worden aangesloten, is ook dit correct???

Weet iemand hier het antwoord op?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
Het AREI schrijft dit voor maar in de praktijk zie ik niet goed hoe ik een 6mm² draad moet aansluiten op een 20A stopkontakt (trouwens beveiligd met een 20A automaat dus theoretisch is 2,5mm² voldoende).

AREI

Lid geworden
30 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als het in de richtlijnen van Vinçotte staat zal er wel iets van aan zijn zeker? :)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan