• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

praktische vragen elektriciteit

Lid geworden
22 jul 2006
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



wij gaan de elektriciteit in onze bouw zelf doen, en de werken komen stilaan dichterbij, ik kijk ernaar uit :)

De theoretische kennis over elektriciteit is ruim voldoende dus ik weet wel hoe wissel- en kruisschakelingen enzo werken, alsook het principe van teleruptoren enz. Ook weten we van de meeste praktische werken zoals slijpen en uitkappen hoe het aan te pakken, maar over sommige kleine elektrotechnische zaken en normen stel ik me toch nog vragen:



1) als je doorlust van één stopcontact naar het volgende binnen eenzelfde stroomkring, komen er 2 sets van 3 draden toe in dit stopcontact (we gaan preflex vob 3x2,5mm2 nemen). Mag je van alle 3 de "polen" deze gewoon alle 2 in de betreffende aansluiting van het stopcontact vastschroeven? Ik zou zelf niet weten waarom niet maar met al die normen weet je maar nooit. Indien niet toegelaten, moet dit allemaal _achter_ het stopcontact met verbindingsstukken?! (lijkt me nogal zot)

2) dit doorlussen kan ook handig zijn aan schakelaars omdat er dikwijls meerdere lichtpunten op eenzelfde stroomkring zitten (ook hier nemen we preflex, 3x1,5mm2 of 5x1,5mm2 indien wissel- en kruis). Aan een (gewone) schakelaar zijn er evenwel wschl maar 2 aansluitingen, met name geen aarding (ofwel?). Hoe moet je daar dan de aarding doorlussen, met een krimpbaar verbindingsstuk achter de schakelaar?

3) indien doorlussen bij schakelaars afgeraden of verboden, moet dit dan met aftakdozen gebeuren? Dat is, zou ik redeneren, niet zonder risico als je dit in de chape doet of in de muur, want als er iets aan komt te schelen kan je er niet meer aan?

Gebruiken jullie aftakdozen, waar dan juist?

4) laatste punt over het doorlussen: als er meerdere lampen aan eenzelfde lichtpunt zitten moeten deze wederom in parallel komen. Kan je dan gewoon van schakelaar naar eerste lamp en vandaar naar tweede lamp? Ook hier moet je dan weer 2 sets van 3 draden samenbrengen in de aansluiting de eerste lamp?

5) exvb kabel dient (o.a.) voor aansluiting buiten aan straat tot binnen en de teller heb ik me laten vertellen, en xvb (o.a.) voor van de teller naar de verdeelkast te gaan. Deze laatste zou in de chape komen bij ons (teller in kelder en verdeelkast in bovengrondse garage). Is XVB daar op zichzelf al voor voorzien of moet deze in aparte flexibel? En, de XVB is 4-draads maar je moet in principe slechts 2 draden naar de verdeelkast brengen, wat met de overige 2?

6) kunnen gewone inbouwpotten (bv. Helia) gebruikt worden voor de meeste merken schakelaars en stopcontacten? (wij dachten Berker S.1 te kiezen) Wellicht geen probleem voor enkelvoudige afdekplaten (dus geen 2 of meer gecombineerd tegen elkaar), maar wat met meervoudige afdekplaten, zijn er hier speciale aaneenklikbare potten nodig? Ik kan me inbeelden dat je anders in problemen komt bij het aanbrengen van de afdekplaat...

7) 30mA differentieel dient voor alle toestellen die met water te maken hebben en voor in de badkamer heb ik me al laten vertellen. Is een aparte 30mA differentieel voor wasmachine, droogkast, vaatwasser aangeraden. Dan zouden deze (onderling gecombineerd in 1 kring) apart zitten van de badkamer en kan de badkamer niet uitvallen door een fout in een van de huishoudtoestellen.

Moeten buitentoepassingen ook aan de 30mA differentieel?

Moet de 30mA differentieel _achter_ de 300mA differentieel, dus in serie, of _ernaast_, dus in parallel? Technisch zou dit geen verschil maken voor zover ik kan oordelen.

8) Tenslotte, wat moet er allemaal geaard worden. Ik dacht aan badkuip, douchekuip(en), gasleiding, watercollectoren, radiatoren van badkamers, en eventueel buizenstelsel ventilatie. Zijn er nog zaken? We hebben pvc ramen dus geen metaal daar, ook geen zichtbare I-profielen.

Kunnen al deze aardingen met VOB 6mm2, en dient de VOB 16mm2 enkel voor van aardlus (aardingsonderbreker) naar verdeelkast te gaan?



Dank voor uw aandacht :)

Groeten,



Tim
 
Lid geworden
2 okt 2006
Berichten
153
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja man :eek: even proberen

1* Alle draden verbinden in je stopcontacten, deze zijn voorzien voor twee draden aan te sluiten.

2* draden die niet aangesloten worden op een schakelaar doorverbinden dmv wago's of lasdoppen in het bakje (neuter en aarding)

3* Aftakdozen mogen enkel gebruikt worden op plaatsen waar je er later altijd bij kan. Normaal gezien kan je volledige woning perfect verbonden worden in de inbouwbakjes (achter schakelmateriaal)

4*Heb je vrije keuze in. Als je weet dat je latere armatuur iets kleins wordt (tegenwoordig zijn het allemaal verdomd kleine aansluitpunten) leg je best ieder lichtpunt naar je schakelaar, anders gewoon doorlussen van lichtpunt naar lichtpunt

5* XVB mag gewoon op de beton liggen, persoonlijk zou ik hem in een buis steken of volledig inmortelen. Ik gebruik steeds exvb om van teller naar zekeringskast te gaan(als die in andere ruimte geplaats wordt). Maar ik heb dan ook een bobijn van 500m staan he :lol:

6* Alle schakelmateriaal gaat in een helia-bak, zelfs tichino als het echt moet.

7*je zegt het zelf enkel, van de onderbreker naar de kast mag je met 10mm² gaan,(deze moet minimum dezelfde doorsnede hebben als je exvb)
 
Lid geworden
2 okt 2006
Berichten
153
Waarderingsscore
0
Punten
0
oeps zeven gemist, zat al bij aarding 8)



je bent niet verplicht om wasmachine, droog en vaat op een aparte verliesstroom te zetten, enkel als je spreidingsweerstand van de aarding hoger is dan 30ohm. Persoonlijk vind ik dat een serieuse geldverspilling, maar je bent er vrij in
 
Lid geworden
22 jul 2006
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank voor uw reactie eleksteve!

Jij weet er precies meer over, misschien professional?

Mvg,



Tim
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
punt 1 tot 6... zoals eleksteve zegt :wink:



7) Persoonlijk zou ik ook maar 1 30mA zetten (als spreidingsweerstand goed is natuurlijk), en deze moet in serie staan met de 300mA en niet parallel. Bijkomende diff moeten altijd achter de hoofddiff. staan.



(Je zou ze parallel mogen zetten, maar dan zou die 30mA ook een hoofddiff. worden en zou je er nog een extra diff van 30mA in serie moeten zetten voor de vochtige ruimtes. Bijkomende diff moeten altijd achter een hoofddiff. staan.)



Voor de equipotentiaalverbindingen:



http://users.telenet.be/claeyspollefliet/aardingbadkamer.jpg
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
202
Waarderingsscore
0
Punten
0
eleksteve wrote:
oeps zeven gemist, zat al bij aarding 8)



je bent niet verplicht om wasmachine, droog en vaat op een aparte verliesstroom te zetten, enkel als je spreidingsweerstand van de aarding hoger is dan 30ohm. Persoonlijk vind ik dat een serieuse geldverspilling, maar je bent er vrij in



Ik ben geen prof, maar heb net (te veel) in de AREI aan het lezen geweest. Was aan het kijken hoe het zat met die diffs. Blijkt dat je wel maar maximaal 16 punten mag aansluiten op een 30mA differentieel.

Dus wanneer je besluit van alles wat berging, keuken, badkamer, buitenverlichting/stopcontacten hier op aan te sluiten, ben je er al gauw veel meer kwijt... Wat doen de meeste mensen hiermee?
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dappe wrote:
punt 1 tot 6... zoals eleksteve zegt :wink:



7) Persoonlijk zou ik ook maar 1 30mA zetten (als spreidingsweerstand goed is natuurlijk), en deze moet in serie staan met de 300mA en niet parallel. Bijkomende diff moeten altijd achter de hoofddiff. staan.



(Je zou ze parallel mogen zetten, maar dan zou die 30mA ook een hoofddiff. worden en zou je er nog een extra diff van 30mA in serie moeten zetten voor de vochtige ruimtes. Bijkomende diff moeten altijd achter een hoofddiff. staan.)



Voor de equipotentiaalverbindingen:



http://users.telenet.be/claeyspollefliet/aardingbadkamer.jpg

Een beetje vitten op de gebruikte termen :)

Verliesstroomschakelaars staan nooit serieel, anders zouden ze elk slechts een deel van de netspanning krijgen. Je plaatst gewoon de ene na de andere, dus in cascade.
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi hoi hoi,



1) in het stopcontact mag je inderdaad alles per stopcontact doorverbinden

2) bij schakelaars heb je inderdaad niet veel aansluitpunten. Daarom is het beter om met WAGO's te werken. Hiermee kun je perfect alle draden doorverbinden en indien nodig terug losmaken.

Ook de terre (aarding) verbind je best door want sommige lichtpunten hebben een aardingspunt aanwezig.

3) aftakdozen worden tegenwoordig bijna niet meer gebruikt omdat ze inderdaad steeds bereikbaar moeten blijven indien er zich ergens problemen voordoen. Eventueel kan dit in en vals plafond of valse wand of kast of... gestoken worden maar ZEKER NIET in de chappe !!!

4) ja, het doorlussen van de lampen gebeurt inderdaad op deze manier. Je kan ook elke lamp afzonderlijk naar de schakelaar brengen, maar dan kun je heel veel kabels in de soms kleine bakjes krijgen. Ook hier zou ik de doorverbinding aanraden met WAGO's.

5) het gebruik van de kabels is inderdaad zoals je zelf opschrijft. Het moet inderdaad een 4-aderige kabel zijn, al gebruik je er slechts 2. Elke aansluiting moet de mogelijkheid hebben om naar een 3-fasig net met neutre over te gaan (en dus 4 geleiders nodig). Zorg er ook voor dat je aardingsaansluiting in de verdeelkast aankomt !!!

6) de gewone inbouwpotten zijn inderdaad heel gemakkelijk in gebruik. Deze potten worden ook gebruikt voor meervoudige afdekplaten, maar dan moet je bepaalde zijkanten of bovenkanten van de afzonderlijke inbouwpotten losklikken en in elkaar schuiven. Eens de potten gemonteerd zijn, kun je dan alle centers opmeten (62mm of 71mm) zodat je geen foutieve afdekplaten besteld of aankoopt.

7) al deze toestellen mogen inderdaad op dezelfde 30mA differentieel geschakeld worden, maar per toestel gebruik je dan best een aparte zekering. Wanneer er zich dan een fout voordoet in het toestel springt er slechts 1 zekering af ipv de hele installatie.

Immers voor de keuring van de elektriciteit moeten wasmachine, droogkast, vaatwas, droogkast, keukenboiler,... op een aparte zekering voorkomen.

8) alle metalen onderdelen moeten geaard worden. Dit zijn badkuip, douchekuip, waterleiding, gasleiding, cv-leiding, ventilatieleiding.

radiatoren in badkamer zijn niet nodig daar de cv-leidingen geaard zijn.

6 mm² is inderdaad genoeg en 16 mm² is enkel voor de aardlus of aardingspinnen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
Opnieuw eventjes komen vitten (en nee 't is niet die tijd van de maand) :)

gregg wrote:
Ook de terre (aarding) verbind je best door want sommige lichtpunten hebben een aardingspunt aanwezig.

Het is zelfs verplicht om de aarding overal door te trekken, en zeker naar alle lichtpunten. De keurders lachen daar niet mee.

gregg wrote:
radiatoren in badkamer zijn niet nodig daar de cv-leidingen geaard zijn.

Toch wel, elk aanraakbaar metalen deel in de badkamer moet geaard zijn, en vooral de radiatoren. Een gegalvaniseerde cv leiding is geen degelijke aarding want het krioelt van de koppelstukken met kemp en pasta, met kans op een hoge overgangsweerstand. En aangezien het hier om nieuwbouw gaat zullen de radiators allicht met flexibele leidingen aangesloten worden :p
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.770
Waarderingsscore
0
Punten
0
Moet een inbouwcassette op hout met inbouwventilator ook geaard worden?
 
Lid geworden
24 feb 2007
Berichten
337
Waarderingsscore
0
Punten
0
graag nog eventjes een reactie op het aarden van een radiator in de badkamer...

Wij zitten al bijna 20 jaar in het vak en doen meerdere elektriciteitskeuringen per jaar. Op GEEN ENKELE installatie hebben wij de radiator in de badkamer afzonderlijk geaard.

GEEN ENKELE keer heeft de keurder daar een opmerking over gemaakt.

Ik weet niet hoe het zit in jullie streek, maar bij ons zijn de keurders blijkbaar iets menselijker !!!
 
Lid geworden
21 nov 2006
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus,



Ofwel klopt het niet wat hier vertelt wordt,

ofwel zijn jullie installaties niet conform,

ofwel is jullie keurder laks

...



Grtz, Koenv

gregg wrote:
graag nog eventjes een reactie op het aarden van een radiator in de badkamer...

Wij zitten al bijna 20 jaar in het vak en doen meerdere elektriciteitskeuringen per jaar. Op GEEN ENKELE installatie hebben wij de radiator in de badkamer afzonderlijk geaard.

GEEN ENKELE keer heeft de keurder daar een opmerking over gemaakt.

Ik weet niet hoe het zit in jullie streek, maar bij ons zijn de keurders blijkbaar iets menselijker !!!
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
129
Waarderingsscore
0
Punten
0
bijkomend vraagje: Als je een acryl bad en douchekuip hebt moet dat dan geaard worden?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
gregg wrote:
graag nog eventjes een reactie op het aarden van een radiator in de badkamer...

Wij zitten al bijna 20 jaar in het vak en doen meerdere elektriciteitskeuringen per jaar. Op GEEN ENKELE installatie hebben wij de radiator in de badkamer afzonderlijk geaard.

GEEN ENKELE keer heeft de keurder daar een opmerking over gemaakt.

Ik weet niet hoe het zit in jullie streek, maar bij ons zijn de keurders blijkbaar iets menselijker !!!

't Is niet omdat men de globale installatie goedkeurt dat alles goed is. 't Zou niet mogen maar de keurder keurt niet alles in detail. Trouwens, aardingen en equipotentiaalverbindingen zijn er voor uw eigen veiligheid, vergeet dat niet!
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
202
Waarderingsscore
0
Punten
0
gregg wrote:
graag nog eventjes een reactie op het aarden van een radiator in de badkamer...

Wij zitten al bijna 20 jaar in het vak en doen meerdere elektriciteitskeuringen per jaar. Op GEEN ENKELE installatie hebben wij de radiator in de badkamer afzonderlijk geaard.

GEEN ENKELE keer heeft de keurder daar een opmerking over gemaakt.

Ik weet niet hoe het zit in jullie streek, maar bij ons zijn de keurders blijkbaar iets menselijker !!!



Het enigste dat telt is wat in het AREI staat. En het aarden van een radiator in de badkamer staat er wel degelijk in.

Dus ofwel zien ze het door de vingers, ofwel weten ze het zelf niet, ofwel heb je verschrikkelijk veel geluk gehad...

Belgie zou Belgie niet zijn als niet iedereen een verschillende interpretatie had over dezelfde regels... :wink:
 
Lid geworden
13 jun 2006
Berichten
62
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
bijkomend vraagje: Als je een acryl bad en douchekuip hebt moet dat dan geaard worden?



Tokke,



vermits het niet om "genaakbare metalen onderdelen" gaat in principe niet, maar ik zou toch die aardingsleiding aanleggen. Stel dat je acryl bad over x jaar stuk is en er komt een metalen in de plaats.... dan kan je het alsnog aarden.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
30.014
Waarderingsscore
2.532
Punten
113
koenv wrote:
Dus,



Ofwel klopt het niet wat hier vertelt wordt,

ofwel zijn jullie installaties niet conform,

ofwel is jullie keurder laks

...



Grtz, Koenv

gregg wrote:
graag nog eventjes een reactie op het aarden van een radiator in de badkamer...

Wij zitten al bijna 20 jaar in het vak en doen meerdere elektriciteitskeuringen per jaar. Op GEEN ENKELE installatie hebben wij de radiator in de badkamer afzonderlijk geaard.

GEEN ENKELE keer heeft de keurder daar een opmerking over gemaakt.

Ik weet niet hoe het zit in jullie streek, maar bij ons zijn de keurders blijkbaar iets menselijker !!!



laatste : daar is iets van aan



zelfs keuringsverslagen gezien waar onwaarheden in staan
 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb nog een vraagje over die universele helia-bakjes. Indien er meerdere boven of onder naast elkaar komen, moeten uit de twee bakjes de aanliggende plaatjes verwijderd worden, dus niet zo maar in elkaar schuiven en de in de aanliggende plaatjes de rondjes uitstampen. Uiteindelijk is er dus één grote rechthoek te zien en niet twee vierkantjes. Correct?
 

Gregory

Lid
Lid geworden
20 mei 2006
Berichten
738
Waarderingsscore
0
Punten
16
Oeps, nog iets vergeten. wElke diepte van inbouwdoosjes te nemen voor stopcontacten en schakelaars. Als je de diepste in een muur van 9 plaatst, blijft er al niet veel steen meer over.
 
Lid geworden
30 okt 2007
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gregory wrote:
Ik heb nog een vraagje over die universele helia-bakjes. Indien er meerdere boven of onder naast elkaar komen, moeten uit de twee bakjes de aanliggende plaatjes verwijderd worden, dus niet zo maar in elkaar schuiven en de in de aanliggende plaatjes de rondjes uitstampen. Uiteindelijk is er dus één grote rechthoek te zien en niet twee vierkantjes. Correct?



Dit klopt enkel als je ze boven elkaar plaats.

Als je ze naast elkaar plaats moet je ze gewoon ineenschuiven.

Zodat als je stopcontacten met klauwen plaats, je ze langs beide kanten kan laten klemmen.



inbouwdiepte is standaard 5 cm
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan