• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Poutrel of betonbalk boven garagepoort

Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel ben ik een garage aan het bijbouwen in den hof. Deze is 6m diep en 7m breed. Vooraan komt er één grote poort van 4,25m.



Aangezien ik een doe het zelver ben en geen hopen materiaal ter beschikking heb dacht ik eraan om een poutrel te steken ipv een balk te gieten boven de poort.



Zijn hier verschillende soorten poutrels mogelijk? Ook een idee van kostprijs, ruw geschat tegenover het gieten van een balk?



Thanks
 
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
1.132
Waarderingsscore
0
Punten
0
DHZ-er wrote:
Kenny wrote:
wij hebben deze keuze ook moeten maken.. mits wij een gevel hebben die maar op 3 punten over een draagmuur steekt.

Wij hebben gekozen voor een balk te gieten. veeeel werk aan geweest (3 zaterdagen voor bekisting + ijzer vlechten en 1 voormiddag voor de beton.)

Een poutrel werkt volgens mij ook meer dan een betonbalk.



Om een idee te geven onze balk was 70 cm hoog 14cm breed en 12m lang, ik heb dus aardig wat beton mogen draaien :p . Om praktische redenen hebben we aan de achtergevel een poutrel moeten steken mits de muur daar ook maar half ondersteund werd.

Dit was een HEB van 20 geloofk is inderdaad ook niet zo goedkoop



Ik ben er van op de hoogte dat dit inderdaad gebeurd. Het probleem bij ons was dat er haaks op een 2e betonbalk in vastgemaakt moest worden. En om hier de aansluiting goed te maken hebben we dit zelf gedaan.

Ik laat mijn korven steeds kant en klaar afleveren, netjes gelast en zo op een zijn plaats te zetten. Bespaart heel wat vlechtwerk, steeds correcte plaatsing en 't kost niet zo gek veel meer.Ik denk dat ik er nog ergens foto's van heb. Ik zal eens kijken thuis.
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vandaag een kennis (bouwkundig ingenieur) over de vloer gehad en hij had ook zen tabellenboekje bij.



Het dak wordt toch gedragen door de zijmuren, plat dak met geïsoleerde platen weegt toch niet zoveel. Boven de poort stelde hij voor om met een IPE 300/150 poutrelle te werken met een lengte van ongeveer 5,5m. Langs beide kanten zal deze dus ongeveer een halve meter rusten op de snelbouw. De snelbouwstenen volledig opvullen met platte mortel en dan is dit volgens hem sterk genoeg.



Lijkt dit een goede keuze?
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
rafvd wrote:
@P en B,



waar haal je die gegevens, lijkt me ook wel handig om dat soort dingen uit te zoeken voor mijn bouw.



groeten,

Raf





Of een eens kijken op de website van deze architect:



http://www.vanwelden.com/



onder rubriek whitepapers



Advies van Wim69 is goud waard!
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
gertverhoeven wrote:
Vandaag een kennis (bouwkundig ingenieur) over de vloer gehad en hij had ook zen tabellenboekje bij.



Het dak wordt toch gedragen door de zijmuren, plat dak met geïsoleerde platen weegt toch niet zoveel. Boven de poort stelde hij voor om met een IPE 300/150 poutrelle te werken met een lengte van ongeveer 5,5m. Langs beide kanten zal deze dus ongeveer een halve meter rusten op de snelbouw. De snelbouwstenen volledig opvullen met platte mortel en dan is dit volgens hem sterk genoeg.



Lijkt dit een goede keuze?



Volgens website:



IPE 300/150m hoog: 2ton tot 4m overspanning





Laat dat opzoeken door een stabi Ir en je krijgt een factuur van 500 euro erelonen.
 
Lid geworden
22 jun 2006
Berichten
3.604
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
IPE 300/150m hoog: 2ton tot 4m overspanning



Dat is eigenaardig, volgens mijn bronnen heeft een IPN ligger een draagkracht van 13 ton!! voor een overspanning van 4.00meter met f =l/500 :roll:

Toch maaar beter die 500€ betalen zeker? :lol: :lol:
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
P en B wrote:
Quote:
IPE 300/150m hoog: 2ton tot 4m overspanning



Dat is eigenaardig, volgens mijn bronnen heeft een IPN ligger een draagkracht van 13 ton!! voor een overspanning van 4.00meter met f =l/500 :roll:

Toch maaar beter die 500€ betalen zeker? :lol: :lol:



IPE niet IPN!
 
Lid geworden
22 jun 2006
Berichten
3.604
Waarderingsscore
0
Punten
0
jeap,

heb me mistikt , maar gaat wel degelijk over een IPE 300!!!

draagkracht over 4 meter 13200 kg.
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
P en B wrote:
jeap,

heb me mistikt , maar gaat wel degelijk over een IPE 300!!!

draagkracht over 4 meter 13200 kg.





Van Welden geeft f
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
P en B wrote:
IPN 140... weegt 14.6kg/lm...draagvermogen over 5 meter 670kg bij gelijkmatige belasting

IPN 160...weegt 18.3kg/lm...draagvermogen over 5 meter 1110kg bij gelijkmatige belasting



IPE 140...weegt 13.2 kg/lm...draagvermogen over 5 meter 1419 kg.

IPE 160 16.1kg/lm over 5 meter 2014 kg.



Of nog sterker?



HEA 140 weegt 25.2kg/lm draagvermogen over 5 meter 2852 kg.

HEB 140 34.4kg/lm 5 meter 3978 kg.

HEM 140 64.5 kg/lm .......... 7575 kg.



en dan nog sterker HEA 160 enz... (laat maar weten als ge iets moet weten)



Dus gewicht per poetrail, vb HEA 140 (25.2kgx5 m) = 126kg

prijs,(volgens richtlijn van GWE) 126kgx1.7€/kg =214.2€

max. doorbuiging=lengte/500, rekening houend met eigen gewicht en dat je niet boven vermeld draagvermogen gaat.



reken daarbij ook nog transportkosten.Je kan misschien vragen de poutrail onmiddellijk op uw muur te leggen als ze hem brengen, das weer een kost uitgespaard!



Ik geef deze cijfers louter informatief, bij twijfel raadpleeg architect,ingenieur of deskundigge.succes.



Ik ga een poetrail stekken als extra steun voor het dak van mijn garage

Het totaal gewicht van het dak bedraag +/- 1500 kg

Overbrugging 6 meter

Mijn architect zegt van een IPE300 te steken

Is dat dan niet wat te zwaar als ik het vergelijk met de cijfers die ik hier lees (Architect speel blijkbaar zo zeer veilig, maar moet de poetrail zelf niet betalen :D
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
989
Waarderingsscore
1
Punten
0
Justin wrote:
Ik ga een poetrail stekken als extra steun voor het dak van mijn garage

Het totaal gewicht van het dak bedraag +/- 1500 kg

Overbrugging 6 meter

Mijn architect zegt van een IPE300 te steken

Is dat dan niet wat te zwaar als ik het vergelijk met de cijfers die ik hier lees (Architect speel blijkbaar zo zeer veilig, maar moet de poetrail zelf niet betalen :D

Op 6 m is de draagkracht van die poutrel maar half zo groot als op 5 m! Tot zover de draagkracht, maar er is ook nog de eis van de maximale doorbuiging: 't is niet omdat een lichtere poutrel dat dak zou kunnen dragen dat hij daarom ook geschikt zou zijn: een lichtere zal misschien nog niet bezwijken maar zal wel veel meer doorbuigen. En da's ook niet zo esthetisch hé.



En het verschil in gewicht tussen een IPE300 en een IPE270 is 'amper' 15%, zoveel valt daar dus niet mee te besparen.
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
479
Waarderingsscore
0
Punten
0
gertverhoeven wrote:
Momenteel ben ik een garage aan het bijbouwen in den hof. Deze is 6m diep en 7m breed. Vooraan komt er één grote poort van 4,25m.



Aangezien ik een doe het zelver ben en geen hopen materiaal ter beschikking heb dacht ik eraan om een poutrel te steken ipv een balk te gieten boven de poort.



Zijn hier verschillende soorten poutrels mogelijk? Ook een idee van kostprijs, ruw geschat tegenover het gieten van een balk?



Thanks

komaan mannen, we zijn rond de pot aan het draaien, geef me gewoon door wat je nog op je balk wilt leggen, welfsels en een dak of enkel een dak, kzal het u straks effe uittellen wat je nodig hebt van hoogte voor je balk. Balk moet rusten op een muurtje van 14 of 19?
 
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
13
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik was van plan om een plat dak, wel met kleine helling van ongeveer 15cm (= 1 steen snelbouw) te plaatsen. Dit dak zal bestaan uit geïsoleerde ecopanelen. Dus niet echt veel gewicht.



Deze platen zullen op houten balken van 23x8 rusten. Deze was ik van plan om ongeveer 80cm uit elkaar te leggen. Is dit voldoende?



Gisteren heb ik nog een tip van een schrijnwerker gekregen om eerst 2 houten balken tegen mekaar te maken en deze op de 2 kleine muurtjes van voor te laten rusten en zo naar achteren geplaatst. Hierdoor wordt de dakconstructie langs beide kanten ongeveer 1m smaller waardoor er in het midden enkel balken van maximum 5m moeten geplaatst worden (minder kans op doorbuigen dan bij 7m). Langs de dubbele balken komen dan nog eens kleine balkjes van ongeveer 1m zodat ik in totaal terug op ongeveer 7m kom.



Is dit effectief sterker of is het toch beter om een overspanning van 7m te maken en de balken rechtstreeks op de zijmuren te laten rusten in plaats van nog eens een dubbele balk te steken van voor naar achter?
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
479
Waarderingsscore
0
Punten
0
gertverhoeven wrote:
Ik was van plan om een plat dak, wel met kleine helling van ongeveer 15cm (= 1 steen snelbouw) te plaatsen. Dit dak zal bestaan uit geïsoleerde ecopanelen. Dus niet echt veel gewicht.



Deze platen zullen op houten balken van 23x8 rusten. Deze was ik van plan om ongeveer 80cm uit elkaar te leggen. Is dit voldoende?



Gisteren heb ik nog een tip van een schrijnwerker gekregen om eerst 2 houten balken tegen mekaar te maken en deze op de 2 kleine muurtjes van voor te laten rusten en zo naar achteren geplaatst. Hierdoor wordt de dakconstructie langs beide kanten ongeveer 1m smaller waardoor er in het midden enkel balken van maximum 5m moeten geplaatst worden (minder kans op doorbuigen dan bij 7m). Langs de dubbele balken komen dan nog eens kleine balkjes van ongeveer 1m zodat ik in totaal terug op ongeveer 7m kom.



Is dit effectief sterker of is het toch beter om een overspanning van 7m te maken en de balken rechtstreeks op de zijmuren te laten rusten in plaats van nog eens een dubbele balk te steken van voor naar achter?

wel, in dit geval, normaal gezien is het de overspanning gedeeld door 10, dus voor jou is dat dan 4m25/1=42.5cm, een 40cm.



je legt je balken op 80cm uit elkaar, 7m breed, plaats tussen je balken in om de meter een klos, een stuk balk van 80cm om de balken van 7m onderling te verbinden en te verstevigen.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Als je nu gwn welfsels legt boven de opening in dezelfde richting als het poortgat, dat is toch ook sterk genoeg voor een dakrand van 1 steen vermoed ik?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Welfsels? Waarom zo zwaar maken?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Na 13 jaar gaan die welfsels ook doorhangen ze
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan