• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Poutrel berekenen

Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo hallo,

Hoe kan ik de hoogte en dikte van een poutrel berekenen?
Overspanning van 7,5 m
Geen al te zware belasting nadien
Bedankt,
 

Nick

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2006
Berichten
2.403
Waarderingsscore
1
Punten
38
Wij hebben heel 't balken en poutrel-gedoe laten berekenen door 'n studiebureau (prijs viel goed mee). Dan ben je zeker dat je op 'n zonnige zomerse morgen je auto ni in je kelder vindt. ;-)



Overspanning van onze garage: 6m50. Daar was 'n HEA280 voor nodig. Onder de eetkamer / keuken zit er ook eentje voor een overspanning van 5m en een kletske, en dat was een HEA240.



Om zeker te zijn: navragen bij zo'n studiebureau of iemand die er iets van kent.



[EDIT]



Ik zie dat je van Herentals bent. Dan maar effe de gegevens van 't studiebureau erbij: Delta Consulting in wiekevorst (pompoenstraat). Fijne mensen met gepassioneerde uitleg en liefde voor 't vak. En zoals ik al zei: redelijke prijs.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Als je er geen kaas van gegeten hebt, zou ik die zeker zelf niet gaan berekenen... Doe zoals steven123 zegt, laat het berekenen door een stabiliteitsingenieur !!
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Klein voorbeeldje: (overspanning 5m)



Voor een belasting van 1 ton/m heb je ruwweg de keuze tussen:

HEA280

HEB260

IPE360



Is die belasting 4 ton/m dan zal de keuze ergens tussen volgende profielen zitten:

HEA340

HEB300

IPE450





Dus om zomaar je profiel te berekenen adhv de overspanning -> onmogelijk.

Niet alleen de belasting per lopende meter is belangrijk maar kan jij met een lichter (en goedkoper) IPE profiel werken of is de hoogte beperkt en moet je naar een zwaarder, duurder maar minder hoog HEB-profiel gaan.



Ook kan het zijn dat de maximale doorbuiging bij jou erg belangrijk is (en dus zo klein mogelijk moet zijn).



Komen er welfsels in/op het profiel te liggen?



Verder moet er bekeken worden hoe de knooppunten er uit moeten zien op de uiteinden (waar je profiel op de muur ligt) van je profiel. Misschien dient er enkel een betonslof (wapening of niet?) onder gestort te worden.

Maar evengoed moet je een betonnen of stalen kolom plaatsen. Dit kan dan weer invloed hebben op je fundering. En ga zo maar voort.



Wat is trouwens "geen al te zware belasting"? Weet je hoeveel kg/m er op het profiel komt?



Voor zo'n zaken en ZEKER bij overspanningen van 7,5m ga je best te rade bij een ingenieur.
 
Lid geworden
2 sep 2007
Berichten
240
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tip: bij grote overspanningen kun je wellicht beter 2 poutrellen steken. Die verdelen de belasting, hoeven minder zwaar te zijn en zijn makkelijker te plaatsen.



Mijn buurman is bouwing. en heeft de poutrellen voor mijn living berekend.
 
Lid geworden
2 mei 2008
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
0
gewoon naar een studiebureau gaan



ben het momenteel aan het leren en ik moet zeggen er komt heel veel bij kijken
 
Lid geworden
17 mei 2008
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
0
De algemene regel in woningbouw is met een stalen profiel: 1/20 van de overspanning :wink: . Dit gebruikt architect om zich tijdens het ontwerp te baseren. Maar best gedetailleerd eens laten uitrekenen door bureau!!!
 
Lid geworden
26 nov 2007
Berichten
356
Waarderingsscore
1
Punten
0
als ge kunt zeggen wat er op komt kank u da wel vertellen
 
Lid geworden
4 apr 2010
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo kan er iemand zeggen voor een over spanning van 5 meter welk poutrel ik moet gebruiken . Er komt boven op een licht hellend dak van isotego staalplaten hoe breed en hoog en dik van ziel ze moet zijn . met hoop op goed resultaat.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Vertrouw voor stabiliteit zaken geen wildvreemden om een forum!

Daarvoor is het risico op problemen TE groot.

Wend u tot een ingenieur die ook de aansprakelijkheid op zich kan nemen.
 
Lid geworden
21 aug 2009
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
onze poutrel is uitgerekend door de firma van de predallen

HEB450 :) overspanning van 7.76 en de muur van het verdiep komt daarop tot rust

wel een bangelijk zicht al dat boven u net gemetst gelijkvloers aan het bengelen is :lol:
 
Lid geworden
4 apr 2006
Berichten
396
Waarderingsscore
0
Punten
0
dietmar wrote:
onze poutrel is uitgerekend door de firma van de predallen

HEB450 :) overspanning van 7.76 en de muur van het verdiep komt daarop tot rust

wel een bangelijk zicht al dat boven u net gemetst gelijkvloers aan het bengelen is :lol:

Jep. Is zeker goed. Daar kan zelfs een Jumbo op landen. Al of niet met een paar tonnen vulkaangruis in zijn schoepen.



jongens, jongens... jullie laten zich serieus oplichten hoor. Neem gewoon een stabiliteitsingenieur van meet af aan. Liefst iemand met minstens 10 jaar ervaring.



Maar ja, gierigheid zal het wel winnen op het gezond verstand zeker ? Het zij zo.



Groet

Trudo
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Trudo wrote:
dietmar wrote:
onze poutrel is uitgerekend door de firma van de predallen

HEB450 :) overspanning van 7.76 en de muur van het verdiep komt daarop tot rust

wel een bangelijk zicht al dat boven u net gemetst gelijkvloers aan het bengelen is :lol:

Jep. Is zeker goed. Daar kan zelfs een Jumbo op landen. Al of niet met een paar tonnen vulkaangruis in zijn schoepen.



jongens, jongens... jullie laten zich serieus oplichten hoor. Neem gewoon een stabiliteitsingenieur van meet af aan. Liefst iemand met minstens 10 jaar ervaring.



Maar ja, gierigheid zal het wel winnen op het gezond verstand zeker ? Het zij zo.



Groet

Trudo



klopt, maar betaal hem niet op % (zoals je archi waarschijnlijk)
 
Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zowat overal gezocht hoe je het gewicht per lopende meter kan nagaan, maar nergens gevonden. Iemand enig idee voor een houten constructie met planchee? Op een deel van de te ondersteunen opp zouden we later nog een badkamer willen zetten...



Alvast bedankt
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
fm master wrote:
Ik heb zowat overal gezocht hoe je het gewicht per lopende meter kan nagaan, maar nergens gevonden.



als zelfs dat je nog niet lukt, zou je er dan niet beter afblijven ...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
fm master wrote:
Ik heb zowat overal gezocht hoe je het gewicht per lopende meter kan nagaan, maar nergens gevonden. Iemand enig idee voor een houten constructie met planchee? Op een deel van de te ondersteunen opp zouden we later nog een badkamer willen zetten...



Alvast bedankt



Spreek daar eens een aannemer, ingenieur of architect voor aan.

Die kunnen je dat waarschijnlijk vrij snel en accuraat zeggen.



(Zeker die badkamer is iets om mee rekening te houden => vol bad met 2 personen in weegt veel)
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
chime wrote:
fm master wrote:
Ik heb zowat overal gezocht hoe je het gewicht per lopende meter kan nagaan, maar nergens gevonden. Iemand enig idee voor een houten constructie met planchee? Op een deel van de te ondersteunen opp zouden we later nog een badkamer willen zetten...



Alvast bedankt



Spreek daar eens een aannemer, ingenieur of architect voor aan.

Die kunnen je dat waarschijnlijk vrij snel en accuraat zeggen.



(Zeker die badkamer is iets om mee rekening te houden => vol bad met 2 personen in weegt veel)



Niet meer dan een serieuze boekenkast hoor ...

Of een waterbedje ...



Al deze zaken komen echter (meestal) in de omgeving van muren , wat de "belastingsimpact" toch gunstig beinvloed...

Indien je midden een badkamer van 5x5 m een "ronde welness-pool" wil zetten met 800 l water erin , moet je uiteraard laten bekijken door een stab. ing. dat je hier met je 5 vrindinnen tegelijk in mag ... :lol:



k.b.
 
Lid geworden
20 aug 2007
Berichten
947
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb binnenkort ook zo iets nodig.

6m overspannen.

Kan je hier werken met L ijzers aan 2 kanten? Of gaat dit te zwaar zijn?



Ik ga gewoon een afdak maken van boven de poort tot aan de keermuur.

Dan staan de auto's ook droog als ze niet in de kelder staan + boven op de poutrels maak ik een terrasje (gaat iets zijn van 40m²)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan