• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Potten en balken gewelf plafond

blacky

Lid
Reaction score
13
Hey, wij hebben een plafond met gewelven in potten en balken zoals hieronder
Wij gaan hier een vals plafond in hangen en willen dus latten werk eerst hangen. Nu pluggen in de potten helpen weinig. In de balken boren kan wel boren maar die zijn tamelijk hard. En misschien neemt dit de stevigheid van constructie weg.
Ik ben dus op zoek naar pluggen waar ik dit kan met ophangen. Welke gebruik ik best. Ik gebruikte al Fisher UX pluggen.
Wie weet raad. Had hier al gelezen om tec 7 aan pluggen te doen maar dit vind ik maar tricky

Attachments

• images.jpeg
    images.jpeg
    4,9 KB · Views: 22
fisher duopower werkt. Belangrijkste is dat je schroeven aangepast zijn op de plug. De schroef moet langer zijn dan de plug zodat ze achteraan de plug kan pakken. Ook de dikte van de schroef moet correct zijn

ficher duopower . enkel de prijs is een nadeel maar dat vergeet je als je ermee bezig bent

OH ok ik had deze al gebruikt maar vond ze niet echt zo goed
Maar ik zal deze nog eens testen.
Ook dacht ik aan Fisher FU maar weet ook niet of dit werkt

voorzichtig boren in de pot wil ook helpen. Goede boormachine die niet slingert, goede boor, plug en gepaste schroef ( beter te dik dan te doen, ik durf dikwijls 5mm in 6mm doen in snelbouw)

Als je eenmaal de juiste plug en vijs hebt dan kan het nooit kwaad om je plug in te smeren met D4 lijm ( PU ) en eventueel ook je schroef. Wel met mate want dat zet uit en krijg je niet meteen van je huid...je weet pas de volgende dag echter of je constructie echt vast-vast zit 😊
Of zodanig boren dat je niet in een ijzer zit maar ernaast , dan heb je toch meer kans dat het vast zit en blijft...

Ik heb er gisteren nog een paar in de balken geboord van 6x70 die zitten wel goed vast maar ik wil niet te veel in de balken boren om de stevigheid niet te verliezen. Als ik telkens in de balken voor en de bewapening raak valt de stevigheid misschien wel weg. Daarom wil ik de rest in de potten boren. Ik probeer deze namiddag wat uit

@getmixedup heeft het al meegegeven qua betere plug en waar men best op let.
Vuistregel! De schroef is min. 10mm langer dan de lengte van de plug.

De FU plug is meer geschikt voor de droogbouw en ook bij deze geldt de regel dat de schroef langer is dan ...
Een dikkere schroef is geen aanrader niet de

In de potten kan/moet men boren zonder het slagboor is ingeschakeld.
Men gebruikt dan een aangepast boor, zoals een keramisch boor of een glasboor.

Vandaag geprobeerd in een potje waar een stuk uit is met de dual pluggen. De eerste test tijdens het in kloppen van de plug die er nogal in spande het potje gescheurd.
2de poging is het wel gelukt.
Doordat de CLS balken 58 zijn heb ik dus een vijs van 6x100 genomen en de balk zit dus goed vast.
Nu hopen dat bij het in kloppen van de plug de potjes niet te veel scheuren. Ik ben om een nieuwe voor geweest zodat het goed snijdt en het gat ook 8mm is en geen 7 of zo doordat de boor versleten is. Wordt vervolgd dus 😉

Attachments

• IMG20240902154722.jpg
    IMG20240902154722.jpg
    142,8 KB · Views: 28
  • IMG20240902154745.jpg
    IMG20240902154745.jpg
    74,8 KB · Views: 28
Waarom 58 MM ? Kan net zo goed met 22....minder lange vijzen en dunner voor pluggen van bvb 6 MM.
En is dat volledig waterpas ik zie geen uitvulling...🤔

@grandscenicman wel de bepleistering komt vrij laag omdat er al een plafond op hing daar waar de nieuwe moet komen heb ik 58 ook had ik deze balken nog over.
Nee deze welke je ziet op foto is een stuk die nog open is. Het was de ideale plaats om de pluggen te testen en eens te kijken wat de plug binnenin doet. Dus nee geen paswerk als test. 😉

Juist in de voeg tussen de potten en de balken boren is ook een optie

@minoeske nee want dan trek je de pluggen er zo weer uit. Die spleet is beetje te breed

Ik ben om een nieuwe voor geweest zodat het goed snijdt en het gat ook 8mm is en geen 7 of zo doordat de boor versleten is.
Heb je dan gekozen voor een SDS-MAX boor met 4 snijvlakken?
Dat type boor geef een mooi rond gat.

Ik ben om een nieuwe voor geweest zodat het goed snijdt en het gat ook 8mm is en geen 7 of zo doordat de boor versleten is.
Heb je dan gekozen voor een SDS-MAX boor met 4 snijvlakken?
Dat type boor geef een mooi rond gat.
ja heb ze beide.
Hey, wij hebben een plafond met gewelven in potten en balken zoals hieronder
Wij gaan hier een vals plafond in hangen en willen dus latten werk eerst hangen. Nu pluggen in de potten helpen weinig. In de balken boren kan wel boren maar die zijn tamelijk hard. En misschien neemt dit de stevigheid van constructie weg.
Ik ben dus op zoek naar pluggen waar ik dit kan met ophangen. Welke gebruik ik best. Ik gebruikte al Fisher UX pluggen.
Wie weet raad. Had hier al gelezen om tec 7 aan pluggen te doen maar dit vind ik maar tricky
Fisher powerplug helpt het is el voorzichtig de plug in kloppen.
Eerst gaten aftekenen door de balk ( waar de gaten al voorgeboord zijn) en dan de gaten met boor van 8 door de potten. Pluggen voorzichtig er in en dan vijzen van 6x110 ( balkjes zijn 58 omdat er nog spotsen inkomen dus wat spelling naar plafond toe) er door.
Ik heb toch al 3 pluggen gehad waar de schroef doordraait. Daar heb ik een powerplug opnieuw door de balk geklopt in de pot en toch terug kunnen vast zetten.
Hoe het komt dat ze doordraaien weet ik niet. misschien te veel aangedraaid

De schroefmachine op een lagere snelheid laten draaien en zelf niet drukken gelijk ne gek maar de schroef begeleiden.
Eventueel werken met stelschroeven, zodat de schroef zich enkel door de plug moet trekken en niet door beide (hout 58mm en plug).
Gebruikt eventueel een rubberen hamer of matig uw brute slagkracht.

Verschillende merken hebben hun bv. type(s) stelschroef.

De schroefmachine op een lagere snelheid laten draaien en zelf niet drukken gelijk ne gek maar de schroef begeleiden.
Eventueel werken met stelschroeven, zodat de schroef zich enkel door de plug moet trekken en niet door beide (hout 58mm en plug).
Gebruikt eventueel een rubberen hamer of matig uw brute slagkracht.

Verschillende merken hebben hun bv. type(s) stelschroef.
door het hout is er voorgeboord met een diameter 7

Wat is de wanddikte van de pot?

Welke Duopower plug gebruik je net (dikte en lengte)?

Schroef diameter 6mm

Ik heb de ervaring dat afhankelijk van de wanddikte oftewel de korte versie oftewel de lange versie van eenzelfde dikte van Duopower het goed doet.

Op jouw foto lijkt de pluglengte (ten aanzien van wanddikte) te kort te zijn voor het "folding" fixeerprincipe en te lang te zijn voor het "knotting" fixeerprincipe.

Wat is de wanddikte van de pot?

Welke Duopower plug gebruik je net (dikte en lengte)?

Schroef diameter 6mm

Ik heb de ervaring dat afhankelijk van de wanddikte oftewel de korte versie oftewel de lange versie van eenzelfde dikte van Duopower het goed doet.

Op jouw foto lijkt de pluglengte (ten aanzien van wanddikte) te kort te zijn voor het "folding" fixeerprincipe en te lang te zijn voor het "knotting" fixeerprincipe.
de langste die er zijn van Duopower. Ken het nu niet van buiten maar denk 8x40.
Mijn balken zijn 58 mm de plug 40 en dan e dikte van de pot+ het calleren misschien 15 mm = 58+40+15= 113 en ik gebruik vijzen van 110
dus neem ik misschien best vijzen van 120

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief