• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Positie afvoer in funderingsplaat

Lid geworden
23 jun 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allen, even jullie advies nodig want ik krijg kop nog staart van de volgende situatie.

Onze nieuwbouw is gewoon op volle plaat (geen kelder dus) en de afvoerbuizen zitten dus gewoon tussen wapening en beton door naar buiten. Alle muren staan er inmiddels ook, maar soms zit de afvoer buiten de binnenmuur (er echt naast), soms er half in, en 1 keer er echt volledig in (zie foto's in bijlage).

Degene die volledig in de muur zit, is de afvoer voor badkamer het verdiep erboven (alleen lavabo en bad). Afvoer van douche zit er dan weer quasi volledig uit. Degene voor het WC van boven zit half in de muur, half eruit.

Als ik het goed heb, is alleen afvoer van toilet dezelfde diameter als de buis. Die van grijs water zijn smaller? Vormt dit problemen, of is de positionering absoluut normaal? Ik zou denken dat een stuk in de muur opzich goed is om het later weggewerkt te krijgen? Het zijn ook allemaal binnenmuren waar de afvoeren zitten.

Alvast bedankt voor een absolute leek te helpen (sanitair man is nog op verlof...)

1000024601.jpg

1000024628.jpg

Foto 1: handenwasser beneden (L) en toilet beneden (R)
Foto 2: bad + douche

Was bij mij ook zo. Het is niet zo simpel om de afvoeren heel just te steken als je weinig referentie hebt denk ik.

Zit uwen energiebocht wat deftig? Bij mij zit die half in de muur en dan is het wel lastiger om de watertoevoer of Fluvius kabel er door te krijgen.

Die afvoeren kan men perfect verlopen op de beton. Ga je niets van zien.

Stijgleiding in de muur steken zou ik zelf wel niet doen, altijd opbouw. Anders kan men er ooit in boren.

Was bij mij ook zo. Het is niet zo simpel om de afvoeren heel just te steken als je weinig referentie hebt denk ik.

Zit uwen energiebocht wat deftig? Bij mij zit die half in de muur en dan is het wel lastiger om de watertoevoer of Fluvius kabel er door te krijgen.

Stijgleiding in de muur steken zou ik zelf wel niet doen, altijd opbouw. Anders kan men er ooit in boren.
Energiebocht bij mij 25 cm van de muur weg
Mijn eigen fout 🙈
Zelf opgelost ook

Ik heb daar destijds twee dagen op zitten meten en meten, en fixeren; en de 'supporters' vonden dat "overdreven werk". Maar ze zaten we allemaal netjes op hun plaats, behalve eentje. Alles wat versmalt van diameter kan je makkelijk laten verspringen, hulpstukken genoeg.
En er bestaan ook hulpstukken die IN de buis kan schuiven, type airfit. Dus eerst even uitzoeken hoeveel cm je moet verspringen, en welke diameter in de buis zal komen.

Ik heb er hier ook één die pal onder een niet-dragende muur zit (...). De Ytong daarboven hebben die mannen uitgespaard. Toen ik dat aan de architect vroeg - want die muur moest daar natuurlijk wel staan, maar de afvoer zit natuurlijk vast in die betonplaat - bleek dat niet onoverkomelijk te zijn. Maar als leek trek je wel je wenkbrauwen op.

Ze zetten die muren ook wel een beetje op volle steenlengtes zodat ze niet te veel kapwerk hebben. Als de aannemer dan toevallig een ander merk stenen gebruikt met een iets andere maat, dan kan dat wel 10cm verspringen.

Ik vind dat toch niet echt normaal. zoveel moeite is dat niet om dat op een paar centimeter na perfect uit te zetten. Je moet natuurlijk
op voorhand wel bepalen waar je buizen gaan lopen en waar je de buis naar het verdiep gaat steken.
Is dit problematisch? nee, want op je GV kan je direct verlopen, en naar boven kan je met bochten werken.

Ik vond dat eerlijk gezegd ook niet normaal. Bij ons hebben ze dat deftig uitgelijnd maar is er dan bij 1 muur toch iets misgegaan waardoor ytong paar cm afmoest.

Verlopen allemaal goed en wel en wie betaalt dan de extra koppelstukken en het extra werk? Dat is maar een kleintje maar ik vind het toch allemaal maar gemakkelijk.

Ja opzich scheelt het ook telkens maar een paar centimeter, buiten dan die ene die er volledig insteekt (foto 2). Nu, aan de achterkant van dat muurtje begint ook wel meteen een keukenkast, misschien was dat zijn visie, ik vraag het eens na. Energiebocht steekt wel mooi op 2cm van de muur.

Hoe worden leidingen in opbouw dan best weggewerkt in het totale muurpakket? Ga je vaak blijven zien dan, toch?
foto 2 : de muur staat scheef :devilish:
Hmmm op deze foto inderdaad wel, linkse stuk bedoel je effectief he? Straks nog eens bekijken

Gewoon gelijk met de beton afzagen en airfit hulpstuk insteken, kan niet gemakkelijker

Hierop inhakend - onze architect gaf hetzelfde advies over het afzagen - hoe fixeer je dat verloopstuk dan? De meeste afvoeren lijken hier 2x 45 graden te zijn. Als ik dat afzaag tot op het beton valt dat verloopstuk toch nauwelijks nog te fixeren?

Afvoeren #3.jpg
Afvoeren #4.jpg

Die verlopen en extra bochten helpen niet bij verstoppingen. Allemaal zaken waar je later niet (of zo goed als niet) meer bij kan.

Zo'n verloop heb je wel nodig om van je 40/50 mm afvoeren naar 110 te gaan.

Ze zetten die muren ook wel een beetje op volle steenlengtes zodat ze niet te veel kapwerk hebben. Als de aannemer dan toevallig een ander merk stenen gebruikt met een iets andere maat, dan kan dat wel 10cm verspringen.
Een metsershaar verschil
Moet kunnen

Verloopstukken worden niet persé gefixeerd. Als je je leidingen van 40 of 50 of wat dan ook erop aansluit zitten die ook 'vast'. Wat men hierboven bedoelt en wat vaak beter is (qua opbouwhoogte) is de 'airfit' stukken. Deze verlopen inwendig zonder opbouwhoogte te verliezen. bvb airfit 110-40 dan steek je die inwendig in de 110mm buis (zonder 'vrouwke')
En die stukken zijn wel vrij duur.

Deze stukken heb je nodig, werkt super handig, ik gebruik ze al jaren. Gewoon buis gelijk met de beton afzagen, airfit erin met de diameter die je wenst, 40/50/90/110 en gewoon verder werken met de diameter die je wil.

Bedankt alledrie!

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan