• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

poort bekleden met planchetten

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Graag wil ik een poort herbekleden. Het zijn twee helften van een oude garagepoort uit meranti. De oude planchetten zijn verwijderd en ik wil de poort opnieuw bekleden.
Wat voor hout zou ik nemen? Ik dacht ceder ivm het gewicht of beter iets anders? Moet ik aan andere zaken denken bij de aanschaf van de planchetten? De meeste die ik vind zijn voor gevelbekleding en korte stukken, ik wil graag volledige planchetten.

1631727596820.png
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
De oude schroef- of nagelgaten uitboren met een Ø6 of 8mm en er houten tappen in verlijmen.
Dan pas de cederplank.
Uw cederhout kopen en via een schrijnwerker het door u gekozen profiel laten zetten.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ja, ik kan de gaten nog vullen,, maar de grotere heb ik opnieuw nodig om het beslag te bevestigen. De kleinere nagelgaatjes kan ik eventueel doen. Is zo een houtvulmiddel ook een optie?
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Wat bedoel je met "volledige planchetten" ?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Voor mijn niet, want ik vermoed dat er geen hechting gaat zijn.
Die gaatjes zien er verkleurt uit en op dood hout is er geen hechting.
Je moet daarvoor niet gans doorboren.
Is op het eerste zicht een omslachtig werkje maar is even snel gedaan dan gaatjes vullen met vulmiddel.
Je kan in de houthandel of DHZ wel ronde stokjes van 3 of 4mm.
Die grote gaten van het beslag en als er daar geen houtrot gevormd is kan je behouden, anders vullen en opnieuw boren.
Wil je een verticale of een horizontale lijn op de poort?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Verticaal.

Ivm "volledige" heb ik me niet goed uitgedrukt. De online verkoop van ceder die ik vind zijn stukken van bv. 1m20 omdat die horizontaal in wildverband als gevelbekleding worden gezet. Ik wil natuurlijk een plank met volledige lengte over de poort. Ik zal langs gaan in een houthandel voor de planchetten om ze te bestellen en direct op maat te laten zagen.

De gaatjes zijn inderdaad verkleurd en uitgelopen omdat de nageltjes in de oude planchetten verroest waren.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
euh
snap iets nie
dood hout ???
Alle hout dat wij gebruiken is toch dood. Dien boom is in stukjes gezaagd , niet?

Het opvullen met tappen kan je doen maar er is maar 1% kans dat je je nagel of vijs juist in dat bestaand gat gaat steken.

Misschien ga je me nu lichtjes hard wurgen , maar waarom zou je die poort willen bekleden met ' planchetten ' ?? Doe me denken aan die tirolerhuizekes en slaapkamers met een wand en plafond in green.
Ik zou dat zo laten. de structuur van het kaderment en de diagonalen komen tot hun recht zo.
Enigste probleem , den hond kan er door en de kleinmannen .
Misschien kun je eerder een art deco indeling overwegen ???
Eventueel nog enkele diagonalen toevoegen? eventueel een middenbalkje .
En dan is de keuze ook al vast : Meranti
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Meranti ? Pfffffffff my ass de goeie is allang nie meer verkrijgbaar of ge zou ne nonkel in den AFRIEK moeten hebben die ene in zijne hof staan heeft.

wait for it .............. ? ???:cool:
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Dat is waarom ik het hier post, omdat er misschien iemand een beter idee heeft dan saaie verticale planchetjes.
Maar zo laten is nu ook niet de bedoeling, maar je hebt gelijk wat betreft de balken, dat is ook waarom ik de achterkant zo zou laten en niet isoleren en nog eens een plaat tegen zetten al is dat energetisch een zeer slecht idee. De garage is inpandig (vandaar dat het energetisch toch beter zou zijn te isoleren) en heeft een dubbele doorgang, dit is dus niet de doorgang aan de straatzijde maar naar de tuin.
Wie heeft nog kunstzinnige bekledingsideeën?

De goeie meranti zit in de poort, alle nieuwe is brol hoor ik ook overal.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ha garagepoort. Dan is het wel handig als de kat er door kan, maar niet de dieven :ROFLMAO:
Mat glas vind ik wel sterk dan.
Of eventueel een metalen plaat. nIet tegen t vleugelkaderment maar IN het kaderment ??
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Ha garagepoort. Dan is het wel handig als de kat er door kan, maar niet de dieven :ROFLMAO:
Mat glas vind ik wel sterk dan.
Of eventueel een metalen plaat. nIet tegen t vleugelkaderment maar IN het kaderment ??
idd, met het glas bedoel ik ook inwerken in het kader
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
In het kader, dat zou kunnen, maar dan kan ik ze beter binnenste buiten hangen, dan zijn de gaatjes aan de binnenkant. Aan de andere kant is het hout veel mooier.

Ter info, voor wie dat niet zou doorhebben, er zit wel maar 1 diagonaal in, de twee kaders staan nu tegen elkaar.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ja lap
daar gaat dat schoon beeld.
Plaats dus in plaats van 2 vleugels naast elkare
ze achter een
veel schoner
:Fietser op zijn bek:
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
In het kader, dat zou kunnen, maar dan kan ik ze beter binnenste buiten hangen, dan zijn de gaatjes aan de binnenkant. Aan de andere kant is het hout veel mooier.

Ter info, voor wie dat niet zou doorhebben, er zit wel maar 1 diagonaal in, de twee kaders staan nu tegen elkaar.
Maar wat bedoelt ge nu met "volle planchetten" ? Planchetten of rabatdelen zijn overal in diverse handeslengtes te verkrijgen Woodstoxx, Vandekasteele, Hanssens, Cras etc etc etc. Panelen uit 1 stuk met ingefreesde motieven die een dergelijk uitzicht zijn ook verkrijgbaar maar moeilijker. Met rabatdelen krijg je wel krimp en uitzetting dus altijd beteetje opletten zeker als je ze onbehandeld laat om bvb te vergrijzen. Dan heb je gegarandeerd esthetische onvolkomenheden door krimp en uitzetten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hoe heet dat vederlichte tropische hout nu weer? Wordt thermisch behandeld en is in lange stroken verkrijgbaar. Klasse 1.
Maar weet niet of dat tand en groef bestaat.

ah ja: thermo ayous
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Nu weet ik niet of diene ayous zo geschikt is voor een poort. Das na thermisch behandelen echt een heel fragiel plankske wat bij de minste slag al barst of breekt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan