• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

poolhouse: to isoleer or not to isoleer

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Hoi,

Ik bouw de komende weken een poolhouse. Deze heeft één muur in thermoblokken, de rest maak ik met een houten kaderwerk met hierop padoek planken (buitenkant) en osb (binnenkant).

Het poolhouse bevat alles van het zwembad: filter, pomp, regelingen, meettoestelletjes,....

Daarnaast doet het ook dienst als tuinhuis: werkbank, grasmaaier, fietsen,....

Is het de moeite de muren de isoleren (rotswol)?

Ik ga ervan uit dat ik minstens het plat dak moet isoleren (dampscherm + pir platen + roofing).

Of kan het ook zonder dakisolatie zonder problemen?

De pompen blijven 's winters draaien bij negatieve temperaturen (gel-elec) en genereren dus enigszins een beetje warmte.

Alvast bedankt,

Tijs

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Waarderingsscore
30
Punten
28
Tijs,

Geen dakisolatie en je gaat condens hebben, heb ik ook gezien in mijn vorige garage. Muurisolatie zou ik ook doen want het is niet leuk om je materiaal en dergelijke roestig terug te vinden.

groeten, een ex-inwoner van Hullehem.

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
75
Punten
48
wij hebben hier met dezelfde vraag geworsteld (poolhouse-zwembad-isolatie)

de tuinarchi is nogal voorstander van isoleren en ik ook eigenlijk. Zo te horen ga je veel zelf doen, dus dan is het enkel de kost van de isolatie? en dat valt wel mee denk ik.

wij gaan de muren isoleren met pur (of xps...enfin bazaar waar we crépi tegen kunnen zetten)

In het dak voorzien we rotswol tussen de dakconstructie (om hoogte te winnen, aangezien onze verkavelingsvoorwaarden nogal laag zijn)

om het met een boutade uit de bouw te zeggen: "ge kunt da maar één keer doen"

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
121
Punten
63
Je weet wat de prettige temperatuur in die ruimte moet zijn en de luchtvochigheid die daar kan ontstaan.

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ik ben zelf hevig voorstander van isolatie. Ook ken ik de problemen van condensatie in mijn vochtige kelder (oud huis)....maar isoleren van een tuinhuis (=zonder verwarming)--> gaat dit de condensatie op materiaal verminderen?

Er is nagenoeg geen warmtebron aanwezig: het verlies ondanks isolatie zal alleszins groter zijn dan het genereren van warmte door bijvoorbeeld de zwembadpomp.

Ik denk dus dat de temperatuur met of zonder isolatie nagenoeg identiek zal zijn, niet?

Waarom zou isolatie dan iets aanbrengen?

teizman

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
teizman;1930777 wrote:
Ik ben zelf hevig voorstander van isolatie. Ook ken ik de problemen van condensatie in mijn vochtige kelder (oud huis)....maar isoleren van een tuinhuis (=zonder verwarming)--> gaat dit de condensatie op materiaal verminderen?

Er is nagenoeg geen warmtebron aanwezig: het verlies ondanks isolatie zal alleszins groter zijn dan het genereren van warmte door bijvoorbeeld de zwembadpomp.

Ik denk dus dat de temperatuur met of zonder isolatie nagenoeg identiek zal zijn, niet?

Waarom zou isolatie dan iets aanbrengen?

teizman

Wanneer krijg je condens? Als er warme (per definitie, vochtigere lucht aangezien warme lucht meer vocht bevat dan koude) in contact komt met koude oppervlakken.

Als de lucht in uw kot dus 'warm' is, en uw muren kunnen snel afkoelen (doordat er geen isolatie is) dan zal die lucht condenseren tegen die wanden. Augustus en september zijn zo toffe maanden.

Als uw lucht in uw kot den tijd heeft om stillekes af te koelen, gelijkmatig met de temp van de wanden treed er geen condens op => isolatie, oftewel uw 'systeem' inerter maken op vlak van temperatuur

teizman

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
38
Ja Precies: Dit is toch waarom ik twijfel aan het nut van isolatie in die omstandigheden!!!

De warmteproductie is wellicht lager dan het verlies --> binnentemp is ongeveer gelijk aan buitentemperatuur mét of zonder isolatie.... Gevolg: condens in beide scenario's.

Volgens mij kan je de condensatie enkel aanpakken door ook (licht) te verwarmen bovenop de isolatie.

De relatieve vochtigheid blijft volgens mij te hoog zolang er niet bijgestookt wordt.

teizman

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
teizman;1930789 wrote:
De warmteproductie is wellicht lager dan het verlies --> binnentemp is ongeveer gelijk aan buitentemperatuur mét of zonder isolatie.... Gevolg: condens in beide scenario's.

Je trekt verkeerde conclusies.

Isolatie zorgt ervoor dat die oppervlakken trager in temperatuur gaan zakken zodat uwe lucht kan volgen met in temperatuur te zakken (lucht zakt trager in temp dan materie)

Lid geworden
9 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb mijn tuinhuis ook geïsoleerd, omdat onze regenwaterpomp er staat en omdat het er zowel in de winter (warmer) als in de zomer (koeler) aangenaam is. Aangezien we het zelf hebben gemetst en afgewerkt (deel facade, deel thermowood) was de kostprijs van de isolatie (XPS) te verwaarlozen. Ook dubbel glas gestoken in isolerende raam- en deurprofielen omdat we deze aan een prijsje konden kopen.

Ik heb al veel rare blikken gehad in mijn vriendenkring als ik dat vertelde, maar ik zou het zo opnieuw doen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan