• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Poolhouse plaatsen in agrarisch gebied zonder vergunning

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo iedereen,



Zoals velen zitten ook wij in een stukje agrarisch gebied met de achterzijde van onze tuin. Nu heb ik hier al heel wat info gezocht op het forum en volgens wat ik al gelezen heb mag je hier enkel een stalling voor dieren plaatsen die niet gesloten is.



Groot was mijn verbazing dan ook toen ik contact opnam met dienst stedenbouw. Deze wisten me te vertellen dat er een verschil is tussen 'ruimtelijk kwetsbaar gebied' en agrarisch gebied'. Bij deze laatste zou blijkbaar de gewone regelgeving tellen:



Gezien de vele tegenstrijdige berichten dat ik hier al gelezen heb wou ik toch even polsen of hier mensen meer over weten. Dit heb ik letterlijk ontvangen:



LOSSTAANDE Bijgebouwen in de tuin



Losstaande bijgebouwen met een oppervlakte van 100m² kunnen worden afgebroken zonder vergunning.



Losstaande bijgebouwen in de tuin zoals een tuinhuis, serre, schuurtje, poolhouse of garage komen in vele gevallen in aanmerking voor een vrijstelling van vergunning.

Vrijstelling*

Er geldt onder voorwaarden een vrijstelling van vergunning voor het optrekken van vrijstaande bijgebouwen in de zij- en/of achtertuin. Het kan hier gaan over een tuinhuis, poolhouse, vrijstaande carport,vrijstaande garage, serre…

Er geldt een maximum van 40 vierkante meter oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen per woning. Let op: ook reeds bestaande losstaande bijgebouwen worden hierbij gerekend.



De vrijstelling geldt enkel als de losstaande bijgebouwen

§ een hoogte van 3,5 meter niet overschrijden (dit is de totale hoogte, gemeten tot het hoogste punt van het bijgebouw),

§ maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,

§ in de zijtuin 3 meter van de perceelsgrens blijven,

§ in de achtertuin 1 meter van de perceelsgrens blijven of tegen een bestaande scheidingsmuur op de perceelsgrens gebouwd worden zonder deze bestaande scheidingsmuur te wijzigen.

De vrijstelling geldt niet als de losstaande bijgebouwen opgetrokken worden

§ in ruimtelijk kwetsbaar gebied (agragisch gebied is geen kwetsbaar gebied)

§ in een oeverzone, afgebakend in een bekkenbeheersplan of deelbekkenbeheersplan Deze informatie kan u bekomen bij de gemeentelijke diensten,

§ in de 5 meter brede strook langs waterlopen.

Voorbeeld: Mevrouw Maes wil in haar achtertuin een vrijstaand tuinhuis plaatsen. Momenteel heeft ze al een serre van 15 m² staan. Het vrijstellingsbesluit maakt het voor haar mogelijk om zonder stedenbouwkundige vergunning én zonder melding een tuinhuis te bouwen dat 25m² groot is (want 15 + 25 = 40). Naast de maximale oppervlakte moet ze ook rekening houden met een maximale hoogte van 3 meter en de hierboven vermelde afstanden tot de perceelsgrens.





Alvast bedankt!
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Tegenwoordig gaat bouwgrond tot een maximale diepte van 50m. Binnen die 50m gelden de regels voor bouwgrond. Vanaf 50m gelden in beginsel de regels volgens de inkleuring in het gewestplan. Wat staat er op de (eigendoms)akte van de bouwgrond?
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het gaat om een bestaande woning. Op de verkoopakte staat enkel dat onze grond deels bestaat uit woongebied en deels agrarisch gebied. Afmetingen staan er helaas niet op.



Ik zou graag wat zekerheid hebben maar wil mezelf ook niet in de problemen werken door persoonlijk informatie te gaan inwinnen. als het dan toch niet mag wil ik geen slapende honden wakker maken. Een poolhouse zit er dan niet in maar ik heb toch een tuinhuisje nodig.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik had het ook zo geinterpreteerd eigenlijk, cfr je openingspost; zit het verschil niet in stuk van verkaveld perceel met agrarisch gebied dat hoort bij een vergunde woning vs. bv. agrarisch gebied waar iemand een heel huis wil opzetten zonder landbouwactiviteit? Dus: stedenbouwkundige vergunning krijgen is moeilijk voor agrarisch gebied, maar vrijgestelde of meldingsplichte werken niet (er is geen vergunning nodig dus gelijkgesteld met gewone bouwgrond voor die activiteiten)?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Makita;1960179 wrote:
Het gaat om een bestaande woning. Op de verkoopakte staat enkel dat onze grond deels bestaat uit woongebied en deels agrarisch gebied. Afmetingen staan er helaas niet op.
Heb je geen plan van een landmeter?



Hier kan je het kadasterplan van je grond bekijken en meten.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ons stuk woongebied is 49,45 meter lang en 16 meter breed. Daarna hebben we nog een stuk van 30,3 meter diep en 48 breed ( loopt door achter andere buren). Dit stuk is dus dat agrarisch gebied.



Ik zou de voorschriften volgen en binnen de 30 meter van ons huis blijven. Dit op 52 meter van de perceelsgrens te beginnen. ( 3,5 meter breed ofzo )



Iemand die weet hoe ik dit zeker kan weten? Het is niet de eerste keer dat ik verkeerde info krijg van stadsdiensten.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Makita;1960232 wrote:
Ons stuk woongebied is 49,45 meter lang en 16 meter breed. Daarna hebben we nog een stuk van 30,3 meter diep en 48 breed ( loopt door achter andere buren). Dit stuk is dus dat agrarisch gebied.
Zoals ik al zei: in het "woongebied" gelden de regels van "bouwgrond". In het "agrarisch gebied" gelden de regels van "agrarisch gebied", dus hier geen poolhouse of dergelijke, enkel onderdak voor dieren.

Al dan niet vrijgesteld van vergunning is blijkbaar mede afhankelijk of het "kwetsbaar gebied" is of niet.



Makita;1960232 wrote:
Ik zou de voorschriften volgen en binnen de 30 meter van ons huis blijven. Dit op 52 meter van de perceelsgrens te beginnen. ( 3,5 meter breed ofzo ).
Die laatste zin begrijp ik niet helemaal.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dat dacht ik ook van agrarisch gebied. Tot ik natuurlijk het antwoord kreeg van dienst stedenbouw. Gery, bedoel je dan dat er nog een verschil is tussen louter agrarisch gebied en woongebied met agrarische grond en denk je dat dienst stedenbouw het hier op heeft?



Quote:
De vrijstelling geldt niet als de losstaande bijgebouwen opgetrokken worden

§ in ruimtelijk kwetsbaar gebied (agragisch gebied is geen kwetsbaar gebied)







Quote:
Ik zou de voorschriften volgen en binnen de 30 meter van ons huis blijven. Dit op 52 meter van de perceelsgrens te beginnen. ( 3,5 meter breed ofzo ).

Dit voor de voorwaarde:

§ maximaal 30 meter van de woning opgetrokken worden,
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Makita;1960237 wrote:
Dat dacht ik ook van agrarisch gebied. Tot ik natuurlijk het antwoord kreeg van dienst stedenbouw. Gery, bedoel je dan dat er nog een verschil is tussen louter agrarisch gebied en woongebied met agrarische grond en denk je dat dienst stedenbouw het hier op heeft?



Quote:
De vrijstelling geldt niet als de losstaande bijgebouwen opgetrokken worden

§ in ruimtelijk kwetsbaar gebied (agragisch gebied is geen kwetsbaar gebied)
Nogmaals, dit gaat over de vrijstelling van vergunning, niet over het toegelaten zijn van een poolhouse in agrarisch gebied. Dat laatste blijft verboden.



PS: Wat bedoel je met de zin "Dit op 52 meter van de perceelsgrens te beginnen. (3,5 meter breed ofzo)"?
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bedankt voor de opheldering. Jammer dat ze bij dienst stedenbouw geen betere info kunnen verschaffen. Ik zeg duidelijk dat het om agrarisch gebied gaat en dan krijg ik als antwoord dat het mag als ik aan 'onderstaande voorwaarden' voldoe'. Ze zouden die info beter allemaal online gooien want als je voortgaat op één ambtenaar en de volgende zegt weer wat anders sta je daar...



Quote:
PS: Wat bedoel je met de zin "Dit op 52 meter van de perceelsgrens te beginnen. (3,5 meter breed ofzo)"?



Dat het tuinhuis op 52 meter van de perceelsgrens zou komen gezien van de straatzijde. Je had het eerder over de bouwgronden die nu maximaal 50 meter diep zijn.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Gery;1960229 wrote:
Makita;1960179 wrote:
Het gaat om een bestaande woning. Op de verkoopakte staat enkel dat onze grond deels bestaat uit woongebied en deels agrarisch gebied. Afmetingen staan er helaas niet op.
Heb je geen plan van een landmeter?



Hier kan je het kadasterplan van je grond bekijken en meten.



kadasterplannen zijn niet om op te meten ! daarvoor gebruik je plan van landmeter

kadaster = enkel om taks te heffen, om aanpalende percelen te kennen, ...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
stefan;1960253 wrote:
Gery;1960229 wrote:
Makita;1960179 wrote:
Het gaat om een bestaande woning. Op de verkoopakte staat enkel dat onze grond deels bestaat uit woongebied en deels agrarisch gebied. Afmetingen staan er helaas niet op.
Heb je geen plan van een landmeter?



Hier kan je het kadasterplan van je grond bekijken en meten.



kadasterplannen zijn niet om op te meten ! daarvoor gebruik je plan van landmeter

kadaster = enkel om taks te heffen, om aanpalende percelen te kennen, ...
De kadasterplannen hebben inderdaad geen waarde wat betreft afmetingen (enkel een opmetingsplan van een landmeter is (rechts)geldig), maar geven wel een goede indicatie van de afmetingen, dus zonder exact te zijn.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Gery;1960255 wrote:
stefan;1960253 wrote:
Gery;1960229 wrote:
Makita;1960179 wrote:
Het gaat om een bestaande woning. Op de verkoopakte staat enkel dat onze grond deels bestaat uit woongebied en deels agrarisch gebied. Afmetingen staan er helaas niet op.
Heb je geen plan van een landmeter?



Hier kan je het kadasterplan van je grond bekijken en meten.



kadasterplannen zijn niet om op te meten ! daarvoor gebruik je plan van landmeter

kadaster = enkel om taks te heffen, om aanpalende percelen te kennen, ...
De kadasterplannen hebben inderdaad geen waarde wat betreft afmetingen (enkel een opmetingsplan van een landmeter is (rechts)geldig), maar geven wel een goede indicatie van de afmetingen, dus zonder exact te zijn.





Ik heb hier een oud plan met opmetingen maar daar staat niet op waar het agrarisch gebied begint. Enkel de afmetingen van het perceel. Ook op het kadaser vind ik dit niet terug.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Makita;1960252 wrote:
Ze zouden die info beter allemaal online gooien want als je voortgaat op één ambtenaar en de volgende zegt weer wat anders sta je daar...
Alles staat on-line, het is echter zeer moeilijk te vinden en zeer moeilijk te lezen.



Makita;1960252 wrote:
Dat het tuinhuis op 52 meter van de perceelsgrens zou komen gezien van de straatzijde.
Dat is dus in het "agrarische gebied" in uw geval, en is dus niet toegelaten.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Makita;1960259 wrote:
Ik heb hier een oud plan met opmetingen maar daar staat niet op waar het agrarisch gebied begint. Enkel de afmetingen van het perceel. Ook op het kadaser vind ik dit niet terug.
Hoezo?



Hier geef je toch de afmetingen, waar heb je die getallen dan vandaan?

Makita;1960232 wrote:
Ons stuk woongebied is 49,45 meter lang en 16 meter breed. Daarna hebben we nog een stuk van 30,3 meter diep en 48 breed ( loopt door achter andere buren). Dit stuk is dus dat agrarisch gebied.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Gery;1960264 wrote:
Makita;1960259 wrote:
Ik heb hier een oud plan met opmetingen maar daar staat niet op waar het agrarisch gebied begint. Enkel de afmetingen van het perceel. Ook op het kadaser vind ik dit niet terug.
Hoezo?



Hier geef je toch de afmetingen, waar heb je die getallen dan vandaan?

Makita;1960232 wrote:
Ons stuk woongebied is 49,45 meter lang en 16 meter breed. Daarna hebben we nog een stuk van 30,3 meter diep en 48 breed ( loopt door achter andere buren). Dit stuk is dus dat agrarisch gebied.



Ik ga er van uit dat het agrarisch gebied begint achter de grens van onze buren. Dit vind ik nergens terug. Als je zegt dat het binnen de 50 meter is zou ik eventueel wel iets smal kunnen zetten net tegen de grens. Eens nameten hoeveel ik dan exact heb...
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Makita;1960266 wrote:
Ik ga er van uit dat het agrarisch gebied begint achter de grens van onze buren. Dit vind ik nergens terug.
Zoek hier eens.



Makita;1960266 wrote:
Als je zegt dat het binnen de 50 meter is zou ik eventueel wel iets smal kunnen zetten net tegen de grens.
Opgelet, die 50m is geen "algemene" regel, die 50m wordt de laatste jaren meer en meer toegepast bij de bepaling van verkavelingen.
 
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
De dienst Stedenbouw geeft de juiste informatie. Ook in agrarisch gebied kan gebruik gemaakt worden van het Vrijstellingenbesluit onder de gestelde voorwaarden. Een poolhouse van minder dan 40 m² kan opgetrokken worden binnen een straat van 30 m rond de woning. Het Vrijstellingenbesluit geldt trouwens ook voor volledig zonevreemde woningen.



zoutleeuw.be/website/10-www/49-www/161-www/2351-www.html



Let op: de constructie mag dan niet strijdig zijn met of afwijken van andere voorschriften (bv. van een verkaveling, een BPA, een RUP of een gemeentelijke, provinciale of gewestelijke stedenbouwkundige verordening, etc.) Normaal kijken ze dit bij de dienst Stedenbouw op eenvoudig verzoek na voor u.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Gaat dat hier nu eigenlijk over een poolhouse? Wat ik mij afvraag is, waar ligt de pool? Als ik me niet vergis moet die ook vergund worden.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
M1013;1961105 wrote:
De dienst Stedenbouw geeft de juiste informatie.
Ze geven de juiste info wat betreft de vrijstellingen, maar TS wil een poolhouse in agrarisch gebied zetten, en dat mag in regel niet.



M1013;1961105 wrote:
Ook in agrarisch gebied kan gebruik gemaakt worden van het Vrijstellingenbesluit onder de gestelde voorwaarden.
Zou kunnen, dat is me ook niet helemaal duidelijk, maar niet voor de bouw van een poolhouse in agrarisch gebied.



M1013;1961105 wrote:
Een poolhouse van minder dan 40 m² kan opgetrokken worden binnen een straat van 30 m rond de woning.
Niet "rond" de woning maar binnen de 30m in de achtertuin én op bepaalde afstanden van de zijdelingse perceelsgrenzen én BINNEN de grenzen van de "bouwgrond".



M1013;1961105 wrote:
Let op: de constructie mag dan niet strijdig zijn met of afwijken van andere voorschriften (bv. van een verkaveling, een BPA, een RUP of een gemeentelijke, provinciale of gewestelijke stedenbouwkundige verordening, etc.).
Een poolhouse zetten in agrarisch gebied is strijdig met de regels terzake.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan