Plug-in batterij rendabel of niet?

• Tags batterij
  • Fondan

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    22 okt 2020
    Waarderingsscore
    129
    Punten
    43
    Hallo,

Is het een goed idee om een plug-in batterij te kopen om bv in de zomermaanden de airco te laten draaien in de slaapkamer?
    Vroeger bij onze terug draaiende teller moesten we daar geen rekening mee houden....
    Maar nu moet je zoveel mogelijk de stroom gebruiken die onze zonnepanelen opbrengen overdag.
    Alleen is het rendabel om daarvoor bv een plug-in batterij te plaatsen om s'nachts de airco's te laten draaien?
    Of zijn er betere oplossingen?
    Daar heb ik niet veel verstand van.

Alvast bedankt

Breng eerst je verbruiksprofiel in kaart, en simuleer dan op een website of het nuttig kan zijn...
    Hoe lang heb je al een digitale meter?
    Ik denk dat bijna iedereen 1 batterij binnen de 4j kan terugverdienen.
    Ik ben ook al lang aan het kijken naar een Marstek, maar prijzen zijn recent best hard gestegen. Wat me nu nog tegenhoud zijn de problemen die regelmatig online opduiken bij updates, te weinig output uit de batterij, uitvallen, plots andere instellingen... En support is zo goed als 0,0... Als je de Facebook volgt zijn er zo toch heel erg veel die het niet goed doen.

Daarom kijk ik nu zelf naar een Solis omvormer met Dyness batterij, maar dan reken je met 2 plugin batterijen.

Ja maar de plug-in batterijen zijn die wel geschikt voor grotere verbruikers.
    Ik heb op testaankoop gelezen dat de plug-in batterij (HomeWizard) maar een ontlaadcapaciteit hebben van 800 w.

En conclusie testaankoop:Prackisch en gebruiksvriendelijk (gewoon inpluggen en het stopcontact),Maar nipt rendabel.
    Is het dan wel verstandig om te investeren in een plug-in batterij?
    Op de website van de fabricanten is het altijd rendabel enz,maar is het wel zo?
    Daarom kwam ik ff polsen hier op het forum.

die smiley moest een p zijn;)

Is die 800W niet gewoon wanneer de batterij op een gedeelde kring zit?

Is het een goed idee om een plug-in batterij te kopen om bv in de zomermaanden de airco te laten draaien in de slaapkamer?
    Vroeger bij onze terug draaiende teller moesten we daar geen rekening mee houden....
    Maar nu moet je zoveel mogelijk de stroom gebruiken die onze zonnepanelen opbrengen overdag.
    Alleen is het rendabel om daarvoor bv een plug-in batterij te plaatsen om s'nachts de airco's te laten draaien?
    Laat de airco's overdag draaien. Rechtstreeks verbruiken is het meest voordelig en efficiënt.
    Of is je woning slecht geïsoleerd?

Laat de airco's overdag draaien. Rechtstreeks verbruiken is het meest voordelig en efficiënt.
    Of is je woning slecht geïsoleerd?
    Ja ik zet de airco al op overdag,maar mijn woning is van de jaren 90.
    Wil zeggen isolatie dak 6 cm.
    Heb wel mijn spouw laten opspuiten paar jaar geleden (zou ik nooit meer doen)
    Dus ja s'nacht springt de airco ook nog op om de kamers koel te houden

ja inderdaad,was het maar zo simpel.
    Ofwel moeten mijn pannen eraf.
    Ofwel langs de binnenkant in de slaapkamers op niv 1alles wandbekleding verwijderen.
    En daarboven in de punt nog een zolder,helemaal afgewerkt met planchetten,inbouwspots,vloerbekleding
    Begin maar he.....
    Nieuwbouw is het allemaal veel makkelijker

Ik snap niet goed dat 's nachts de airco opsprint?
    Uw kamer is in principe toch redelijk goed op temperatuur als ge gaat slapen? Ervoor zelfs al? De temperatuur gaat 's nachts toch niet stijgen in huis? Dus tenzij we in een hittegolf zitten snap ik niet goed dat een airco uit kan staan en dan 's nachts terug opspringt.
    (Kan aan mij liggen :) )
    En stel dan nog dat de temp 1 gr zou stijgen ofzo, daar gaat ge toch niet van wakker worden. Zet de airco dan terug op als de zon schijnt en ge productie hebt?

Ik heb hier ook de ervaring dat 's nachts de woning neigt op te warmen als je de airco uitzet zelf als je die pas uitzet als de temperatuur buiten zo laag gezakt is als de temperatuur binnen en er dus geen warmtedlux meer kan zijn van buiten naar binnen.

De verklaring in mijn hoofd die ik er voor kan verzinnen is dat er toch nog energie zit opgeslagen in de massa van de muren. Overdag heb je een temperatuursgradient doorheen de mureb van warm aan de buitenzijde tot kamertemp aan de binnenzijde. Op het moment dat je de koeling uitzet komt er dus nog redelijk wat warmte vrij uit de interne massa van de muren.

Ik denk wel dat je dit redelijk onder controle / binnen de perken kan houden, door systematisch en elke dag goed overdag te blijven koelen op zonnestroom.

Ja maar de plug-in batterijen zijn die wel geschikt voor grotere verbruikers.
    Ik heb op testaankoop gelezen dat de plug-in batterij (HomeWizard) maar een ontlaadcapaciteit hebben van 800 w.

En conclusie testaankoop:Prackisch en gebruiksvriendelijk (gewoon inpluggen en het stopcontact),Maar nipt rendabel.
    Is het dan wel verstandig om te investeren in een plug-in batterij?
    Op de website van de fabricanten is het altijd rendabel enz,maar is het wel zo?
    Daarom kwam ik ff polsen hier op het forum.
    TestAankoop is ook niet meer wat het geweest is... Zeker niet geloven wat die schrijven tegenwoordig.

Die 800W is als je ze ergens willekeurig inplugt. Als je ze op een afzonderlijke automaat aansluit kunnen ze 2500W afgeven.
    Nuja, die airco zal op z'n max +-600-700W verbruiken denk ik, dat is geen grote verbruiker.
    De Plugin moet je ook niet willen gebruiken voor je grote verbruikers, maar eerder voor je sluimerverbruik te dekken (standby dingen, koelkast, vriezer, airco,...)

Ik ben ook al lang aan het kijken naar een Marstek, maar prijzen zijn recent best hard gestegen. Wat me nu nog tegenhoud zijn de problemen die regelmatig online opduiken bij updates, te weinig output uit de batterij, uitvallen, plots andere instellingen... En support is zo goed als 0,0... Als je de Facebook volgt zijn er zo toch heel erg veel die het niet goed doen.
    Je kijkt op Facebook, gekend voor zijn zeer technisch publiek. Tweakers is een betere bron voor waarheidsgetrouwe ervaringen.
    In het begin was het inderdaad een zeer nieuw product met best wat kinderziektes. Marstek heeft veel vooruitgang geboekt, goed naar de wensen van hun westerse klanten geluisterd en veel firmware updates uitgebracht. Uiteraard lees je enkel de slechte ervaringen en op Facebook dan nog van mensen die nog steeds denken dat Google het internet is.

Alles staat of valt met de kwaliteit van je netwerk. Moet het draadloos dan is je wifi kwaliteit op die plek uiteraard van groot belang. Zelfde bij de P1 meter. Je digitale meter speelt ook een grote rol, als die maar een waarde per 5s verstuurd dan uiteraard ga je een niet zo stabiele regeling krijgen. etc... Is dat een Marstek probleem? Nee.

Bij mij draaien er 3 sinds mei 2025 in combinatie met een Shelly Pro 3EM en werken feilloos. 1 V1, 2 V2.

Wat betreft de rendabiliteit, dat is sterk afhankelijk van je verbruiksprofiel, je opwek potentieel en wat de stroomprijzen doen de volgende jaren maar grof gerekend is de terugverdientijd bij mij 4 jaar per batterij. Ik heb er 3 dus pas na 12 jaar zal het mij wat opbrengen. Gelukkig is "winst pakken" niet de reden waarom ik erin geïnvesteerd heb.

Is die 800W niet gewoon wanneer de batterij op een gedeelde kring zit?

Ik denk niet dat de Homewizard meer dan 800W kan leveren, als ik het mij goed herinner is die ook maar gehomologeerd voor 800W. De Marstek laad standaard tot 2500W en ontlaad aan standaard 800W tenzij je bevestigd in de app dat hij op een afzonderlijke groep geïnstalleerd is, dan kan hij tot 2500W.

Ik snap niet goed dat 's nachts de airco opsprint?

De warmte kruipt in de stenen en zal die warmte de hele nacht naar binnen toe doorgeven.

HW kan ook 2500W maar enkel op een eigen kring en je moet dit dus zelf manueel aanpassen bij de instellingen

Bij mij draaien er 3 sinds mei 2025 in combinatie met een Shelly Pro 3EM en werken feilloos. 1 V1, 2 V2.
    Kan je meerdere batterijen NOM aansturen met een Shelly Pro 3EM ?

In Duitsland staat die marstel al aan 1050 euro te koop..

In Duitsland staat die marstel al aan 1050 euro te koop..
    Waarschijnlijk aan 0% btw (staatssubsidie) voor levering op een adres in Duitsland…

Maand geleden was het ginder zelfs 950€, maar ze zijn overal serieus aan het stijgen (populariteit vs beschikbaarheid).

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan