Hi, specifieke vraag over het uitbreiden van de zonnepaneelinstallatie. Wij hebben 3 jaar geleden zonnepanelen + batterij (3000Wp, maar oost-west, dus nooit meer dan 2000 Wp) geplaatst en hadden die installatie graag uitgebreid. Onze panelen worden ondertussen niet meer geproduceerd en de nieuwe panelen van de installateur kunnen niet op onze huidige omvormer. Enige optie is dus om een tweede installatie te plaatsen, maar dat is natuurlijk een stuk prijziger dan een simpele uitbreiding.
Nu zijn er wel al heel degelijke zonnepanelen op de markt die je gewoon in een stopcontact kunt steken, mits je natuurlijk de nodige veiligheidsvoorschriften volgt. Wij zouden gaan voor 4 panelen, samen 1800 Wp, met geïntegreerde micro-omvormer, op een lege groep. Ik vraag me daarbij alleen af: in hoeverre kun je zulke stekkerklare zonnepanelen combineren met een vaste installatie (+ batterij). Zullen beide installaties elkaar niet negatief beïnvloeden?
Nu zijn er wel al heel degelijke zonnepanelen op de markt die je gewoon in een stopcontact kunt steken, mits je natuurlijk de nodige veiligheidsvoorschriften volgt. Wij zouden gaan voor 4 panelen, samen 1800 Wp, met geïntegreerde micro-omvormer, op een lege groep. Ik vraag me daarbij alleen af: in hoeverre kun je zulke stekkerklare zonnepanelen combineren met een vaste installatie (+ batterij). Zullen beide installaties elkaar niet negatief beïnvloeden?