Plug-and-play zonnepanelen in combinatie met vaste zonnepaneelinstallatie en batterij

• Tags energie energiebehoefte energiebesparing energieverbruik hernieuwbare energie
  • Lid geworden
    19 okt 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hi, specifieke vraag over het uitbreiden van de zonnepaneelinstallatie. Wij hebben 3 jaar geleden zonnepanelen + batterij (3000Wp, maar oost-west, dus nooit meer dan 2000 Wp) geplaatst en hadden die installatie graag uitgebreid. Onze panelen worden ondertussen niet meer geproduceerd en de nieuwe panelen van de installateur kunnen niet op onze huidige omvormer. Enige optie is dus om een tweede installatie te plaatsen, maar dat is natuurlijk een stuk prijziger dan een simpele uitbreiding.
    Nu zijn er wel al heel degelijke zonnepanelen op de markt die je gewoon in een stopcontact kunt steken, mits je natuurlijk de nodige veiligheidsvoorschriften volgt. Wij zouden gaan voor 4 panelen, samen 1800 Wp, met geïntegreerde micro-omvormer, op een lege groep. Ik vraag me daarbij alleen af: in hoeverre kun je zulke stekkerklare zonnepanelen combineren met een vaste installatie (+ batterij). Zullen beide installaties elkaar niet negatief beïnvloeden?

Plug-in zonnepanelen zijn vooralsnog niet toegestaan in België, pas in april 2025 zal hier verandering in komen. Alle info is te vinden op: https://www.vreg.be/nl/faq/plug-en-play-toestellen
    Zonnepanelen staan momenteel vrij goedkoop (± 80 euro per paneel) dus een extra installatie lijkt me momenteel de beste optie.

Bedankt voor het antwoord, dat volledig naast de kwestie was. Laat ons uitgaan van de situatie vanaf april 2025. Iemand die wel een antwoord op de vraag heeft?

Wat aankoopprijs betreft: twee sets plug-and-playpanelen van samen 1800Wp kosten 1200 euro. Wie mij een offerte kan maken voor hetzelfde in vaste installatie, mag morgen langskomen en de installatie plaatsen. Maar ik denk dat ik zelfs voor het driedubbele van de prijs geen offerte zal krijgen. Onze installateur vroeg al het dubbele om gewoon vier panelen te verplaatsen.

Die plug-and-play panelen moeten toch ook op je dak geraken?

Elkaar beïnvloeden niet. Maar je moet wel gaan kijken op welke zekering je die plug en play steekt.
    Heb je mono of 3 fase ?
    Bij 3 fase kan je andere fase nemen. Bij mono moet je gaan kijken of je diffs etc voldoen

Bedankt voor het antwoord, dat volledig naast de kwestie was. Laat ons uitgaan van de situatie vanaf april 2025. Iemand die wel een antwoord op de vraag heeft?

Wat aankoopprijs betreft: twee sets plug-and-playpanelen van samen 1800Wp kosten 1200 euro. Wie mij een offerte kan maken voor hetzelfde in vaste installatie, mag morgen langskomen en de installatie plaatsen. Maar ik denk dat ik zelfs voor het driedubbele van de prijs geen offerte zal krijgen. Onze installateur vroeg al het dubbele om gewoon vier panelen te verplaatsen.
    Vier panelen met micro-omvormers hoeven inderdaad niet meer te kosten en kunnen goedkoper zijn, maar je hebt dan nog geen plaatsing uitgevoerd, geen montagematerialen/ bekabeling/zekeringen/... en geen monitoringssysteem.

Vier panelen met micro-omvormers hoeven inderdaad niet meer te kosten en kunnen goedkoper zijn, maar je hebt dan nog geen plaatsing uitgevoerd, geen montagematerialen/ bekabeling/zekeringen/... en geen monitoringssysteem.
    dat is nu net het grote voordeel van dat plug-and-playconcept, toch van de handelaar die er nu het hardst op inzet: installatie doe je zelf, alle montagemateriaal is inbegrepen er zit een micro-omvormer bij met monitoring, kabel gaat gewoon in een stopcontact (idealiter lege groep). Het is gewoon kwestie van de voorschriften te volgen, zoals een lege groep te gebruiken als je heel veel sets zou gaan combineren. Mijn vraag gaat gewoon over combinatie van twee afzonderlijke installaties, want daar vind ik online bitter weinig info over.
    Die plug-and-play panelen moeten toch ook op je dak geraken?
    Klopt, gaat nu om panelen voor op een plat dak. Daar krijg ik ze zonder problemen op, misschien een zweetdruppeltje links en rechts. Op een hellend dak zou dit inderdaad wat moeilijker zijn.

Elkaar beïnvloeden niet. Maar je moet wel gaan kijken op welke zekering je die plug en play steekt.
    Heb je mono of 3 fase ?
    Bij 3 fase kan je andere fase nemen. Bij mono moet je gaan kijken of je diffs etc voldoen
    Dag Mario, bedankt voor het antwoord! Monofase. Totale wattpiek van beide installaties zou in theorie 4,7kW zijn, maar in de praktijk zou productie nooit boven 3,6 gaan. Extra installatie zou op een aparte groep komen. Onze batterij heeft een output van max. 2,4 kW.
    Denk je dat we veilig met dat plug-and-playconcept kunnen werken, of toch maar beter niet?

Combinatie van extra panelen met de bestaande PV installatie en batterij, zie ik geen probleem mee. Op voorwaarde dat het geinjecteerd vermogen van de extra panelen mee in de meting zit van de batterij-aansturing.

Check effe op welk niveau deze meting momenteel gebeurt.

Combinatie van extra panelen met de bestaande PV installatie en batterij, zie ik geen probleem mee. Op voorwaarde dat het geinjecteerd vermogen van de extra panelen mee in de meting zit van de batterij-aansturing.

Check effe op welk niveau deze meting momenteel gebeurt.
    Dag Disco_Stu, hoe/waar kan ik dat checken. Ik ben op dit vlak een totale leek.

Kijk in de installatiehandleiding van de batterijomvormer waar en hoe de meting zou moeten toegevoegd worden.
    Kijk in je schema waar de meting is toegevoegd.
    Kijk in je bord of je ergens stroomtransfos op bedrading ziet zitten. De meest logische plaats zou op de bedrading zijn die van je hoofddifferentieel naar de rest van het bord vertrekt.
    Neem eventueel fotos en post ze hier als je het niet zeker weet of kan herkennen.

Toen ik een technieker van fluvius hier had onlangs met een probleem met me gasteller , heb ik ook gevraagd over die plug and play PV , en daar kreeg ik te horen dat je alleen plug and play zonnepanelen mag zetten als je al geen zonnepanelen hebt, anders woorden de mensen die zoals ik nog extra een plug and play setje van 800 w wil bij leggen mogen het vergeten maar ik vindt wel nergens waar dat staat . Want ik dacht ook op de ochtend kant waar nog geen zon is zo set te plaatsen die kosten nu echt niet veel .

Toen ik een technieker van fluvius hier had onlangs met een probleem met me gasteller , heb ik ook gevraagd over die plug and play PV , en daar kreeg ik te horen dat je alleen plug and play zonnepanelen mag zetten als je al geen zonnepanelen hebt, anders woorden de mensen die zoals ik nog extra een plug and play setje van 800 w wil bij leggen mogen het vergeten maar ik vindt wel nergens waar dat staat . Want ik dacht ook op de ochtend kant waar nog geen zon is zo set te plaatsen die kosten nu echt niet veel .
    Geen idee. Maar hoe gaan ze dat ooit kunnen controleren....

Das waar , nu heb zelf beetje uitgezocht en na lang zoek en bedoel daarmee de kleine lettertjes even en ergens staat er een zin waar het mag maar je moet ze aanmelden ( als ik het goed begrepen heb ) en dat op de site van fluvius . Ja inderdaad kan me moeilijk voorstellen dat er iemand langs de huizen loopt en de panelen telt , en aan je verbruik historie kijken op maand periode te controleren lijk mij ook sterk ,

en aan je verbruik historie kijken op maand periode te controleren lijk mij ook sterk ,
    nochtans maar enkele minuten (waarschijnlijk uren) programmeerwerk om dat automatisch na te kijken, zeker nu met de AI-toepassingen ;)

• Leuk
    Waarderingen: Fuss
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan