• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plinten en binnendeuren solvent- of watergedragen lakverf

Lid geworden
25 mei 2012
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag forumleden,

Binnenkort zal ik mijn schildersplinten en binnendeuren wit lakken. Met kleine kinderen in huis wil ik een zo'n duurzaam mogelijk verfresultaat bekomen.

Ik twijfel tussen solvent- of watergedragen verf. Ik besef dat het minder aangenaam is om solventgedragen verf te gebruiken en dat er op termijn vergeling kan optreden. Maar ik veronderstel dat dit verfsysteem sterker is en dus beter bestand tegen vuile kinderhanden en fysieke impact zoals bv. een slag van een stofzuigermond.

Concreet twijfel ik tussen het solventgedragen-systeem:
of het watergedragen-systeem:
of eventueel een watergedragen-1pot-systeem: Hydro One Satin

Wat is jullie mening? Wat kiezen jullie (eventueel een andere verf)?

Alvast bedankt!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik denk dat stofzuiger, dweil, … veel meer schade brengen aan plinten en deurlijst dan kinderen
 

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
Binnendeuren werk ik meestal af met de hybride satin pu,primer durf ik meestal wel es kiezen voor de elastoprim fast
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Bwah dacht dat lang ook voor het schilderen van trappen.
Maar heb gemerkt dat als je voldoende eindlagen in een PU lak geeft......dat die watergedragen lakken evengoed zijn.
Voordeel is droogtijd en stank.
 

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
En geen vergeling😂
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Misschien toch even meegeven aan de leden :
- Wat voor type zijn de plinten? Bv. hout, MDF al dan niet waterwerende MDF, duropolymeer, gemelamineerde
- Wat voor type binnendeur? Bv. Massief- of fineerhout, MDF, enz ...

Voor binnenschilderwerk en met kinderen is het toch aangeraden om te werken met een watergedragend uitvoering.
Het idee dat solvent sterk is, is verleden tijd en door dat er lijnolie verwerkt in zit, is deze toepassing ook ook onderhevig aan verkleuring (reeds meegegeven door @pkt) dat zeker bij witte toepassingen en het binnenvallend zonlicht.
Met watergedragende verf is het anders werken, niet enkel de extra verflaag, maar eerder de aangebrachte verflaagdikte bij uitvoering.
Door dat niet iedereen de deuren vastneemt aan de deurkurk, merkt men al snel de wrijving van de handen over de verflaag en het huidvet de verflaag aantast. Dus daarvoor zijn bijna bij alle verfmerken de Persisto uitvoering met een grotere krasvastheid.
Als je gaat werken met een bepaald verfmerk, blijft binnen hun segment.
Als je naar de verfwinkel stapt, geef voldoende info aan over wat je precies wenst te doen en uw gewenst resultaat. In deze topic ben je wel iets te mager.
De hedendaagse kuisproducten en de manier van kuisen hebben ook hun invloed op de levensduur van de schilderwerken.
De manier van leven en opvoeding binnen een gezin heeft ook zijn invloed.
Een afgewerkte verflaag heeft nood aan droging enz... dus daags na uitvoering laat de huisvrouw/man niet starten met de afkuiswerken! Ze die het per sé willen doen hebben geen respect voor zij die de werken hebben uitgevoerd

In België hebben wij de manie om ook te lang te wachten met een onderhoudsbeurt te geven, een verflaag verdient na 5 à 8 jaar een opfrisbeurt maar dat is verloren gezegd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan