• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plinten afkitten en verven tot op plint

Lid geworden
9 apr 2018
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn grondlaag is reeds gezet.
De plinten worden nu gezet. Hoe kit ik best de plinten af? Met tape ?

Hoe krijg ik daarna het beste resultaat bij het zetten van de eindlaag. Wat ik nu zou doen is tape gelijk met de kit hangen en tot tegen de tape schilderen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Allee zulle, de zoveelste vraag zonder de zoekfunctie te benutten.
Welke plinten worden er geplaatst? Stenen? Houten? Duropolymeer?
Kit? Overschilderbare kit natuurlijk ... dus acrylaat.
Hoe overschilderen?
Aan u de keuze of afhankelijk het geplaatste type plint.
Geschilderde plinten kan je de kit het kleur geven van de wand of na afplakken bijschilderen naar het kleur van de plint.
 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
eerst schilderen, daarna plinten zetten
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Mario_ zei:
eerst schilderen, daarna plinten zetten

 

Nope

NEEN

echt niet.

 

Stenen plinten: eerst de plinten dan de kopse kant van de plint afplakken en voegsel meeschilderen met de muur en dan bekom je een mooi rechte aflijning aan de plint

 

Houten plinten: eerst de plinten plaatsen en dan idem stenen plinten afplakken, opkitten met acrylkit en overtollige kit mooi afwassen van de tape.  Bij overschilderbare plinten....eerst de plinten afwerken en dan zoals hierboven en dan wel roze tape gebruiken om verf niet te beschadigen.

 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
som wel eerst schilderen dan plint, vb met kliksysteem
 
Lid geworden
9 apr 2018
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit gaat hem over stenen plinten.

Probleem dat ik al eens heb opgemerkt is dat de kit niet altijd volledig meegeschilderd is, als de tape een heel klein beetje de kit bedekt ziet men soms een wit lijntje, wordt de tape iets te ver geplakt hangt er verf op de plint.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Tomaxb zei:
Dit gaat hem over stenen plinten.

Probleem dat ik al eens heb opgemerkt is dat de kit niet altijd volledig meegeschilderd is, als de tape een heel klein beetje de kit bedekt ziet men soms een wit lijntje, wordt de tape iets te ver geplakt hangt er verf op de plint.

 

bij stenen plint is voeg bovenzijde afgewerkt kleefcement of mortel, niet met acrylkit.

tape kleven is een vak, een aantal hierboven kan dit HEEL goed, doet dit dagelijks

ik slaag daar ook niet makkelijk in ;-)

 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
De manier van het afwerken van plinten heeft soms ook te maken met plaatselijke (landelijke) gebruiken en voorkeuren.

Hier bijvoorbeeld wil men de bovenkant van de plinten gelijk behandeld (of niet behandeld) zien als de voorkant van die plinten. De overgang tussen plint en geschilderde muur ligt dus op of nabij de voeg tussen plint en muur en dat is meestal geen zuivere rechte lijn. Vandaar ook het probleem zoals Stefan het aanhaalt.

Ik heb van buitenlanders geleerd dat het veel gemakkelijker en netter is om die overgang te maken op de hoek tussen voorkant en bovenkant plint. Dus de bovenkant van de plint, inbegrepen de cement- of kitvoeg tussen plint en muur wordt gewoon mee geschilderd met de muur. Het plakbandje wordt gekleefd op de voorkant van de plint en met de bovenkant gelijk met de hoek. 

Na afwerking heb je een super strakke lijn tussen plint en muur.

 
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Afplakken + afkitten + verwijderen plakband
Risico bij afplakken om te schilderen is dat je op of te ver naast de kit afplakt....dus plakband niet verwijderen.
Stenen plinten en rechte lijn
Soms staan de plinten niet 100% in een rechte lijn.....dan moet je gaan compenseren en kan het gebeuren dat je op de plint zit. Mooier om een rechte lijn te hebben dan een onderbroken .

Kliksysteem plinten.....wat met de kier tussen muur en plint? Daarom altijd eerst plinten en daarna afwerken.
 
Lid geworden
9 apr 2018
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor het verduidelijken, weet wat me te doen staat nu. Afplakken lukt redelijk goed nu maar duurt wel een tijdje
regular_smile.png
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Stenen plinten en een mortelvoeg!
Ik stel voor om een dunne laag acrylaatkit te leggen op de mortelvoeg.
Mogelijk gaan er zandkorrels loskomen en de verflaag op die plaats korrelig maken.
Met die kitlaag erboven op kan je glad afwerken.

Afplakken van plinten is voor een DHZ'er een werkje van geduld maar door het te doen krijg je de hand en lukt het vrij goed om meters te maken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan