Plek in chape blijft nat

Lid geworden
6 mrt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Help, Ik zit met de handen in het haar…

Op de plek waar je de leiding ziet lopen zie je 2 bakstenen in de chape zitten. Op de andere foto zie je duidelijk een donkere plek voor de borstel, dat is de plek waar de bakstenen zaten.

Ik heb deze er dan uitgehaald omdat die plek nat stond. Opgevuld met een mix van snelcement en Compaktuna. 24 uur laten drogen en het oppervlak was kurkdroog. Toen ben ik ook mijn laminaat vloer beginnen leggen.

Eerst vochtscherm, daarna groene vezelplaten (ondervloer) en daarna de laminaat.

Vandaag, (dikke maand later) heb ik eens een klein testje gedaan met een kartonnen reep, en jawel hoor…, als ik de reep er terug van onder trek is ze nat…

Ik heb echt geen flauw idee wat ik verkeerd gedaan heb, maar ik ben een leek, dus ik zal wel iets verkeerd gedaan hebben.

Een lek is het al zeker niet. De druk van de verwarming blijft al maanden mooi staan. 1,4-1,5 bij koude stand.

De watermeter heb ik voor het slapen eens opgeschreven en toen ik in de ochtend ben gaan controleren stond deze nog exact op dezelfde plaats.

Enig detail, aan de achterdeur moet je 4 trapjes omhoog om het terras te bereiken, dus achteraan ligt het maaiveld +- 1m hoger dan de binnen vloer.

Ik heb geen enkele schade aan mijn laminaat vloer, want het dampscherm doet zijn werk, maar ik kan het ook niet zo laten, toch?

Is het dus overtollig vocht van de cement, omdat de kern nog niet was uitgehard, of is het opstijgend vocht? De plinten hangen er nog niet tegen, en tussen muur en vloer voelt alles droog. Op andere plekken waar ik een plank weghaal en ook eens de test met het kartonnetje doe is ook alles droog. Het is dus echt die lijn waar die bakstenen gezeten hebben….

Bijlagen

• BDA81B4C-DFED-4E2D-8742-9003A00CD44A.jpeg
    BDA81B4C-DFED-4E2D-8742-9003A00CD44A.jpeg
    139,1 KB · Weergaven: 86
  • 5729A2A5-9C2D-4EEA-AA9B-6258D257643F.jpeg
    5729A2A5-9C2D-4EEA-AA9B-6258D257643F.jpeg
    214,4 KB · Weergaven: 86
  • AED3F2E2-5AC3-4EBB-AA86-255206FF32D8.jpeg
    AED3F2E2-5AC3-4EBB-AA86-255206FF32D8.jpeg
    153,9 KB · Weergaven: 86

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.778
Punten
113
Ik zou een gedegen vochtmeter nemen en voldoende metingen doen opdat je dan visueel ifv de gemeten waardes wel een beeld kunt vormen van waar het komt.
Een gedegen meter dus…of een IR camera.

Lid geworden
6 mrt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wel,

Morgen kwam er toevallig een vocht expert advies geven over ventilatie.

Ik veronderstel dat ik aan deze man ook wel de nodige info zou kunnen vragen? Of dat hij bijvoorbeeld een diagnose kan uitvoeren.

Het is zo, wij hadden in december een lek aan de andere kant van de ruimte, dat is gelukkig meteen opgelost geweest. Maar, ik heb dus al twee keer de vloer er opnieuw moeten inleggen. Ik weet dan ook niet hoe ik moet gaan uitleggen aan mijn partner dat de vloer er nu nog eens zou uit moeten…

Rebel_

Actief Lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
59
Punten
28
Ik begrijp het niet helemaal goed.
Heb je nu een vochtplek in de chape? Ik zie daar een foto met koppelingen in de chape; is de vochtplek daar? Maw: lekt je koppeling niet?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.778
Punten
113
Wel,

Ik veronderstel dat ik aan deze man ook wel de nodige info zou kunnen vragen? Of dat hij bijvoorbeeld een diagnose kan uitvoeren.

Het is zo, wij hadden in december een lek aan de andere kant van de ruimte, dat is gelukkig meteen opgelost geweest. Maar, ik heb dus al twee keer de vloer er opnieuw moeten inleggen. Ik weet dan ook niet hoe ik moet gaan uitleggen aan mijn partner dat de vloer er nu nog eens zou uit moeten…
vocht expert en ventilatie zijn 3 woorden die niet in 1 zin kunnen gebruikt worden…dat is van dezelfde “familie” als injecties…

Lid geworden
6 mrt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Je ziet op die inderdaad een leiding lopen die verlengd is met koppelingen. Deze zijn ook gecontroleerd en uitgesloten dat het lek daar van komt.
Ik heb op een andere plek weldegelijk een lek gehad aan een leiding, maar dat zag je na een korte tijd ook aan de druk van de ketel. Ik moest toen regelmatig bijvullen. De druk van de ketel staat echter sinds december (sinds dat lek hersteld was) volledig stabiel.

De twee bakstenen die nog in de chape zaten van waar het muurtje origineel eindigde bleven vochtig staan. Onder de bakstenen was het zand.

De bakstenen heb ik er dus uitgehaald en opgevuld met een mix van snelcement met Compaktuna.
Echter lijkt het alsof ofwel de kern nog niet volledig uitgehard was (na 24 uur?) of dat het opstijgend vocht is?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.778
Punten
113
Was de chape daar aan die koppeling ook nat door dat ene lek?
want dan is de chape niet voldoende uitgedroogd na lek.

Laatst bewerkt:
Lid geworden
6 mrt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wel,

vocht expert en ventilatie zijn 3 woorden die niet in 1 zin kunnen gebruikt worden…dat is van dezelfde “familie” als injecties
Was de chape daar aan die koppeling ook nat door dat ene lek?
want dan dat de chape niet voldoende uitgedroogd na lek.

Neen, is volledig de andere kant van de ruimte. Ze hebben toen een leiding vervangen. Opgevuld, en dat heb ik toen een week laten uitdrogen.

Voor de bakstenen ging het echter om een “snelle” klus, vandaar dat ik snelcement was gaan halen en Compaktuna. Op de zak stond “volledige uitharding na 15 minuten”, maar voor het zekere heb ik het 24 uur laten drogen.

Na die 24 uur was het oppervlak dan ook kurkdroog, en de chape rondom was ook niet donkerder van kleur of dergelijke. Nadien heb ik dan het vochtscherm er terug over gelegd, en de vloer terug geplaatst.

Lid geworden
6 mrt 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wel,

vocht expert en ventilatie zijn 3 woorden die niet in 1 zin kunnen gebruikt worden…dat is van dezelfde “familie” als injecties…

Vandaag is de vocht expert dan een diagnose komen doen. Ik heb hem dan ook verteld over het vocht onder het vochtscherm van de vloer.

Hij zei me dat dit te wijten valt aan opstijgend vocht door dat de chape op die plek te dun is en in het zand ligt. De woonkamer ligt overigens onder het maaiveld van de tuin/terras. Hij zei om het zo te laten en het vochtscherm zijn functie te laten uitvoeren. Binnen enkele jaren zouden we dan toch de chape uitbreken ivm de woning uit te breiden en de aanleg van Pur/vloer verwarming/ nieuwe chape.

Eventueel zouden we de laminaat vloer kunnen vervangen door een keramisch parket met daaronder nog steeds een vochtscherm.

De muren heeft hij ook gecontroleerd, en die waren min of meer wel oke. Enkel op 2 specifieke plekjes gaf de meter een “alarmerende” sein, maar 10cm ernaast bvb gaf het normale waardes.

De laminaat vloer aan de bovenkant was overigens droog, dus het vocht blijft weldegelijk onder het vochtscherm zitten.

De wetenschap om het probleem te “negeren” is wel wat angstaanjagend, maar de enige echte oplossing was om de chape uit te breken, en een nieuwe fundering te laten gieten. Daar hebben we dan ook op dit moment helemaal geen geld voor.

Het lijkt allesinds dat onze woning “normale” verschijnselen toont voor een woning van 1920, maar er zeker in de toekomst werk aan de winkel is.

• Leuk
Waarderingen: Nu7s
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan