• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Pleisterwerk aan muur in badkamer springt open

Lid geworden
14 aug 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo iedereen,

We hebben in onze badkamer een inloopdouche met glazen wand. De muur naast de glazen wand (aan de buitenkant van de douche dus wel te verstaan) is bepleisterd en vervolgens geverfd. Het pleisterwerk in de hoek onderaan springt echter open. Onze badkamer is nu ongeveer 3 jaar oud. Hieronder een paar foto's. Ik heb zelf al een deel van het kapotte pleisterwerk verwijderd, maar zoals jullie zien aan de opstijgende barst breidt het probleem zich stilaan uit.

1000011992.jpg
1000011991.jpg

Ik vermoed dat dit door vocht komt, maar snap niet goed wat er aan de hand is of waar het vandaan zou komen.

Er is mechanische ventilatie in de badkamer aanwezig (huis met systeem D). De ventilatie staat altijd op een minimum aan en zetten we hoger wanneer we bvb. een douche nemen. Daarnaast zetten we ook dagelijks het raam en de deur open om ervoor te zorgen dat de badkamer wordt geventileerd.

Aan de binnenkant van de douche is alles goed afgekit met siliconen (douchebak rondom alsook opstaande voeg langs de glazen wand). Ik heb zelf de siliconen al eens weggenomen en volledig vervangen om zeker te zijn dat er geen vocht vanuit de douche in de muur kan trekken. Dit heb ik een paar weken geleden nog eens gedaan omdat ik ergens een gaatje in de siliconen in de hoek opmerkte. (Op dat moment ben ik routineus te werk gegaan en heb ik opnieuw alle siliconen vervangen.)

De oplossing die ik op dit moment overweeg (na wat opzoekwerk), is om het pleisterwerk over een groter oppervlak weg te nemen om dan de muur in te strijken met fixatie/voorstrijkmiddel voor zuigende ondergronden en daarna alles weer te bepleisteren en te verven. Anderzijds maak ik me de bedenking dat het vocht toch van ergens moet komen en dat het eigenlijke probleem daarmee niet wordt opgelost.

Verluchten we nog altijd onvoldoende? Of moeten we vermoeden dat er een onzichtbaar lek is ergens in de grond of in de muur?
Of zit er gewoon nog vocht in de muur na het siliconeren van enkele weken geleden en moet ik nog even afwachten?

Alvast bedankt voor jullie inzichten en tips!

Het profiel van het douchescherm is door de tegel in de muur vast gemaakt. Zijn deze doorvoeren (paar gaten van 6 of 8 mm) met silicone afgedicht voor het monteren van het profiel?

Wat is de afwerking in de douche? Tegels? Platen?

Ik vermoed dat dit door vocht komt
Het komt zeker door vocht.
Er is mechanische ventilatie in de badkamer aanwezig
Ik denk niet dat het door ventilatie komt. Als dat het geval zou zijn, dan zou je vooral schade hebben aan plafond en bovenkant muren, zeker
boven de douche zelf. Eerder dan vlak boven je plinten er naast.
Zeer belangrijke vraag. Er is migratie van vocht doorheen de muur van in je douche tot er buiten. Of een lek en dan migratie van vocht door de vloer dat daar terug naar boven komt. Ook al geweten. Maar dan zou er ook verder schade moeten zijn.
Of zit er gewoon nog vocht in de muur na het siliconeren van enkele weken geleden en moet ik nog even afwachten?
Is het nu droog aan die schade? Droogt het verder uit? Dat is niet te zien om deze foto's. eens de schade zich manifesteert, blijft dat er altijd zo uit zien.
is om het pleisterwerk over een groter oppervlak weg te nemen om dan de muur in te strijken met fixatie/voorstrijkmiddel voor zuigende ondergronden
Helpt niks. Immers het vocht komt langs achter en alles wat je bovenop de muur doet zal je niet vooruit helpen. Voorstrijkmiddelen voor zuigende ondergronden komen dan later toch ook mee los.

Waaruit bestaat de muur zelf? Baksteen, gegoten beton, prefab,... ?
Is er een kerdi mat gebruikt onder de afwerking van je douche? En is die correct tot op de rand van je douche geplaatst? En is die aansluiting met je glazen wand correct gebeurd?

Het profiel van het douchescherm is door de tegel in de muur vast gemaakt. Zijn deze doorvoeren (paar gaten van 6 of 8 mm) met silicone afgedicht voor het monteren van het profiel?
Dat kan ik niet meteen zeggen. Het douchescherm is gezet door een firma, zonder dat ik erbij was. Ik denk wel dat zij weten wat ze doen (firma gekend voor badkamers in de streek) en dat ze normaal de doorvoeren met siliconen zullen afgewerkt hebben. Ik vermoed dat ik dit niet kan controleren zonder het volledige douchescherm weer weg te nemen...

Ik denk niet dat het door ventilatie komt. Als dat het geval zou zijn, dan zou je vooral schade hebben aan plafond en bovenkant muren, zeker
Zeer belangrijke vraag. Er is migratie van vocht doorheen de muur van in je douche tot er buiten. Of een lek en dan migratie van vocht door de vloer dat daar terug naar boven komt. Ook al geweten. Maar dan zou er ook verder schade moeten zijn.
Is het nu droog aan die schade? Droogt het verder uit? Dat is niet te zien om deze foto's. eens de schade zich manifesteert, blijft dat er altijd zo uit zien.
is om het pleisterwerk over een groter oppervlak weg te nemen om dan de muur in te strijken met fixatie/voorstrijkmiddel voor zuigende ondergronden
Helpt niks. Immers het vocht komt langs achter en alles wat je bovenop de muur doet zal je niet vooruit helpen. Voorstrijkmiddelen voor zuigende ondergronden komen dan later toch ook mee los.

Is er een kerdi mat gebruikt onder de afwerking van je douche? En is die correct tot op de rand van je douche geplaatst? En is die aansluiting met je glazen wand correct gebeurd?
Bedankt voor het uitvoerige antwoord!

Om te antwoorden op de vragen:
- afwerking in de douche is tegels van groot formaat. De voegen tussen de tegels zijn gewoon gevoegd (onderaan waar de tegels aansluiten op de douchebak dus wel siliconen).
- achter de tegels is kerdi-doek aangebracht tot op de rand van de douche. (Hij kwam er zelfs nog aan voorbij, die strook is later weggeknipt voor het pleisteren van de muur en dan gelijkgezet met het douchescherm).
- de muur zelf is snelbouw-baksteen, daarop dan gecementeerd geweest in de hoek waar de douche zit. Dit gecementeerde deel komt voorbij de douche (daarom dat het op de foto's onder het pleisterwerk grijs uitziet).

Ik merk nu dat de eerste platte voeg tegen het douchescherm aan (dus boven de eerste tegel van de grond te tellen) redelijk vochtig staat, maar ik zou denken dat dit door kerdi-doek wordt opgevangen. Mocht dit een probleem zijn, dan zou ik toch eerder een probleem hebben in het pleisterwerk ter hoogte van die voeg en niet onderaan?

Een paar foto's van de binnenkant van de douche:
1000012040.jpg
1000012041.jpg

Ik zie wel geen silicone afsluiting tss je tegel en het alu profiel van je deur.
ook niet zichtbaar op de foto is de silicone tussen je douchebak en het alu profiel op de vloer.
Kan je een detail-foto nemen van die voeg waar je zelf zegt vocht te zien?

Ik zie wel geen silicone afsluiting tss je tegel en het alu profiel van je deur.
ook niet zichtbaar op de foto is de silicone tussen je douchebak en het alu profiel op de vloer.
Kan je een detail-foto nemen van die voeg waar je zelf zegt vocht te zien?
Die siliconen zijn aanwezig, zowel tussen alu profiel en tegel als tussen de douchebak en het alu profiel.
Hieronder een paar detail-foto's (snel-snel genomen, het is hier druk geweest met kinderen in huis):

1000012134.jpg1000012133.jpg

Volgens mij zit er hier geen lek. Deze siliconen zijn er altijd geweest, maar een tijdje geleden heb ik ze wel herdaan om zeker te zijn dat er toch nergens geen gaatje meer zou zitten.

Mocht je een idee hebben, laat iets weten. Alvast bedankt.

- afwerking in de douche is tegels van groot formaat. De voegen tussen de tegels zijn gewoon gevoegd (onderaan waar de tegels aansluiten op de douchebak dus wel siliconen).
- achter de tegels is kerdi-doek aangebracht tot op de rand van de douche. (Hij kwam er zelfs nog aan voorbij, die strook is later weggeknipt voor het pleisteren van de muur en dan gelijkgezet met het douchescherm).
- de muur zelf is snelbouw-baksteen, daarop dan gecementeerd geweest in de hoek waar de douche zit. Dit gecementeerde deel komt voorbij de douche (daarom dat het op de foto's onder het pleisterwerk grijs uitziet).

Ik merk nu dat de eerste platte voeg tegen het douchescherm aan (dus boven de eerste tegel van de grond te tellen) redelijk vochtig staat, maar ik zou denken dat dit door kerdi-doek wordt opgevangen. Mocht dit een probleem zijn, dan zou ik toch eerder een probleem hebben in het pleisterwerk ter hoogte van die voeg en niet onderaan?

Bekijk bijlage 104418
Bekijk bijlage 104419
Volgens mij is deze voeg te diep gevoegd. Is dat echt kleurverschil dat je daar op kan zien?

Maar in principe als je kerdidoek dan doorloopt naar die muur kan je daar vocht hebben dat doorgeeft

Bekijk bijlage 104418
Bekijk bijlage 104419
Volgens mij is deze voeg te diep gevoegd. Is dat echt kleurverschil dat je daar op kan zien?

Maar in principe als je kerdidoek dan doorloopt naar die muur kan je daar vocht hebben dat doorgeeft
Dit zijn foto's van een uur of twee na een douchebeurt. Je ziet dat de voeg links nog gewoon lichtgrijs is (gewone kleur) maar rechts donker blijft omdat het precies natter staat.

1000012142.jpg
1000012141.jpg

Wat kerdidoek betreft, is mij verteld dat die dus is afgesneden gelijk met het scherm. Daar zou dan een profiel gestoken zijn om de spleet dicht te maken (in se dus in het verlengde van het alu profiel). Maar als ik het goed begrijp, wil je dus zeggen dat op die plek niet alles waterdicht is en er dus vocht van het kerdidoek uiteindelijk zo in het plakwerk terecht zou komen. In dat geval zou ik eens de verf moeten wegkrabben in dit gedeelte:

20240814_201156.png

Nu ik daar zelf zo nog eens naar kijk, zou dat best wel kunnen. De zijkant van dit profiel ziet er ook goed vochtig uit (zie oranje kader).
Alles samengenomen begin ik dus te denken dat er inderdaad vocht van het kerdidoek langs het profiel uiteindelijk in de muur terechtkomt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan