• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Pleisteren inbouwdozen elektriciteit.

Vincent70

Actief Lid
Lid geworden
2 sep 2012
Waarderingsscore
31
Punten
28
Mag pleister bij het vastzetten van inbouwdozen nadat die is uitgehard, nog nat worden?
Het verdiep is nog in opbouw maar op het gelijkvloers zou ik graag de inbouwdozen in pleisteren .
De muur onder de plat dak uitbouw wordt bij regen nog nat .
Kan het pleister rond de inbouwdozen opnieuw los komen indien het nat wordt?

Occasioneel kan dat geen kwaad. Als dat nu echt elke dag nat staat 3 maand lang zou ik dat niet doen en wachten tot het nodig is om ze te steken. Echt veel werk is dat nu ook niet om op een later tijdstip te doen. Als je ze echt nu al wil steken en 3 maand in de regen wil zetten gebruik dan cement

Occasioneel kan dat geen kwaad. Als dat nu echt elke dag nat staat 3 maand lang zou ik dat niet doen en wachten tot het nodig is om ze te steken. Echt veel werk is dat nu ook niet om op een later tijdstip te doen. Als je ze echt nu al wil steken en 3 maand in de regen wil zetten gebruik dan cement
In de regen bevinden de inbouwdozen zich niet maar de binnenmuur wordt via de spouw wel nat.

Zit daat isolatie in? Dek die muur dan af bovenaan? Dat zomaar vol water laten lopen is toch niet zo koosjer.

Mag pleister bij het vastzetten van inbouwdozen nadat die is uitgehard, nog nat worden?
Het verdiep is nog in opbouw maar op het gelijkvloers zou ik graag de inbouwdozen in pleisteren .
Of je kan die dozen ook vastzetten met cement. Probleem opgelost. En veel sterker.
Evenzo voor de leidingen.

Zit daat isolatie in? Dek die muur dan af bovenaan? Dat zomaar vol water laten lopen is toch niet zo koosjer.

Of je kan die dozen ook vastzetten met cement. Probleem opgelost. En veel sterker.
Met cement lijkt mij moeilijke opgvave. De gaten in de snelbouwstenen zijn ondanks dat ik uiterst voorzichtig ben geweest veel groter dan gewenst. Die stenen breken als je er maar naar kijkt. De bakjes perfect positioneren en fixeren kan volgens mij bijna enkel met goed klevend en relatief snel hardend materiaal.
Grootste nadeel van gios is dat je telkens maar kleine hoeveelheden kan aanmaken.
Wat het water betreft. Water komt voornamelijk in de spouw terecht via opening in yton waar afvoer voor regenwater op plat dak klaar zit. Ben ik vandaag te weten gekomen.🙄
Ik ga dit morgen proberen om dit voorlopig af te dichten met pur. De spouwopening is min of meer afgedicht met waterkering folie.

Met cement lijkt mij moeilijke opgave.
Veel elektriciens vinden dat ook. Cement stijver en vettiger afmaken dan om te metsen. Dan gaat dat vanzelf.
Maar er zijn ook elektriciens die zweren bij cement.
En raad eens... bij de beste elektriciens die ik tegenkom en de mooiste installaties: overal cement. Nu, dat zijn mijn ervaringen. Misschien dat anderen daar andere ervaringen mee hebben.
met goed klevend en relatief snel hardend materiaal.
Genoeg compaktuna in doen, t zal wel plakken.
Snel hardend... eerste dag alle potjes zetten, nachtje laten over gaan, volgende dag verder.

Meen eens gezien te hebben dat ze potjes met een beetje pur inkleven en nadien allemaal inplakken

Meen eens gezien te hebben dat ze potjes met een beetje pur inkleven en nadien allemaal inplakken
Ja, die gasten moet ge hebben op uwe werf.. heb er ook al gezien die hun potjes helemaal purren.. 2 keer de pries uittrekken en uw potje vliegt er mee uit. Potjes zetten en pur gaan niet samen. Echt ni. Maar er zijn altijd van die pipo's die snel geld willen maken. T'is wel rap en makkelijk en proper natuurlijk. Dotje pur/potje/dotje pur/nog-een-potje/...

genoeg compaktuna in de cement en dat gaat zeker

Met cement lijkt mij moeilijke opgvave. De gaten in de snelbouwstenen zijn ondanks dat ik uiterst voorzichtig ben geweest veel groter dan gewenst. Die stenen breken als je er maar naar kijkt. De bakjes perfect positioneren en fixeren kan volgens mij bijna enkel met goed klevend en relatief snel hardend materiaal.
Grootste nadeel van gios is dat je telkens maar kleine hoeveelheden kan aanmaken.
Wat het water betreft. Water komt voornamelijk in de spouw terecht via opening in yton waar afvoer voor regenwater op plat dak klaar zit. Ben ik vandaag te weten gekomen.🙄
Ik ga dit morgen proberen om dit voorlopig af te dichten met pur. De spouwopening is min of meer afgedicht met waterkering folie.
Maak uwe mortel gewoon wat droger en doe er ne goeie kwak compactuna in. Opening met pur toedoen kunt ge vergeten. Uw water moet nog steeds weggeraken van uw dak hè.

Als uw gaten echt te groot zijn prop je daar wat stukjes steen in.

Maak uwe mortel gewoon wat droger en doe er ne goeie kwak compactuna in. Opening met pur toedoen kunt ge vergeten. Uw water moet nog steeds weggeraken van uw dak hè.

Als uw gaten echt te groot zijn prop je daar wat stukjes steen

Als uw gaten echt te groot zijn prop je daar wat stukjes steen in.
Dan ga ik vandaag eens proberen met mortel.

Om het water van het dak te krijgen ga ik gat door het yton boren en buisje erin puren zodat het water buiten de woning weg kan lopen.

In de regen bevinden de inbouwdozen zich niet maar de binnenmuur wordt via de spouw wel nat.
Opletten voor de salpeteruitbloeiïngen die je hierdoor kan krijgen en de last die die gaan bezorgen in de fase van de pleisterwerken. Vlekvorming in de pleister die door verf en behang kan trekken.

buisje erin puren zodat het water buiten de woning weg kan lopen.
Buis ver genoeg laten uitsteken uit de muur; er gaat bovendien nog altijd wat water door/langs de pur lopen of zelfs door de mortellaag van de ytong (die er vermoedelijk staat qua dak-opstand?) Kan dit op blauwe steen, terrastegel, gevelsteen of over iets anders lopen? Dan heb je op termijn (langer dan 2 weken) kans dat er zout afzettingen of vlekken (owv de cement waar het water doorloopt denk ik) komen op die oppervlakken. Hier heb ik +10m dorpel kunnen laten afschuren om die reden (chemische verwijdering ging niet of tast de blauwe steen aan):
1731136314705.png1731136524845.png

Iets anders dan de salpeter-uitbloeiingen op de binnenmuren waar @albarius het over heeft.

buisje erin puren zodat het water buiten de woning weg kan lopen.
Buis ver genoeg laten uitsteken uit de muur; er gaat bovendien nog altijd wat water door/langs de pur lopen of zelfs door de mortellaag van de ytong (die er vermoedelijk staat qua dak-opstand?) Kan dit op blauwe steen, terrastegel, gevelsteen of over iets anders lopen? Dan heb je op termijn (langer dan 2 weken) kans dat er zout afzettingen of vlekken (owv de cement waar het water doorloopt denk ik) komen op die oppervlakken. Hier heb ik +10m dorpel kunnen laten afschuren om die reden (chemische verwijdering ging niet of tast de blauwe steen aan):
Bekijk bijlage 106100Bekijk bijlage 106101

Iets anders dan de salpeter-uitbloeiingen op de binnenmuren waar @albarius het over heeft.

Bijlagen

• IMG_3886.jpeg
    IMG_3886.jpeg
    231,8 KB · Weergaven: 31
De gevelsteen en de binnenmuur op deze hoek wordt bij regen alvast zeiknat. Alle water op het dak komtin die hoek waar afvoerbuis klaar zit terecht en loopt daar naar beneden.
Blauwsteen is hier alvast geen probleem.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan