Platte vs ronde buizen ifv dikte isolatiechape

Lid geworden
20 aug 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
We zijn bezig met offertes van ventilatie (vnl. Zehnder) en er komen zowel offertes aan met ronde buizen als met platte. Dit met de platte buizen zijn aanzienlijk duurder (+-700 euro excl. BTW) door de hogere materiaalkost van de platte buizen t.o.v. ronde. De buizen op zich kosten al meer en extra overgangsstukken van rond naar plat.

Wij bouwen met plat dak en dus 1 verdiep. De vloeropbouw van de verdieping bevat 10cm isolatiechap als uitvullaag.
--> Is dit voldoende als je al 9cm ronde leidingen zou hebben + evt andere leidingen die wel eens kunnen kruisen?

Op het plat dak: ga ik daar met ronde buizen ook geen extra kosten hebben ivm hellingschape?

Dus vraag is of die 600 euro de moeite is om toch rond te overwegen of ik die 600 euro ga verliezen met hellingschape plat dak. En of die 10cm uitvullaag wel voldoende is.

Voeg bestand toe

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.230
Punten
113
Hier zitten de ronde buizen maar net in de isolatie chape. Dus amper of niks erboven op. Enkel opletten bij Vvw vast te prikken! Doe daarom stripbandjes rond je ventilatie buis die naar boven uitsteken.

Chape op zich kost bijna niks, dus een extra cm kost niet veel extra. Maar zekerheid heb je alleen bij de offerte van je chape aannemer.

Ik heb ventilatie zo min mogelijk gekruist, enkel met elektriciteit. En dat op 1 of 2 punten. Daar komt de buis dan 1,5cm uit de isolatie chape. Maar dat is weg na de vvw en gewone chape

Bovenaan