Hallo iedereen,
Zoals in de titel beschreven: welk systeem zouden jullie kiezen?
Bij onze zeer grondige renovatie wordt een D systeem geïnstalleerd. Ik heb niet voldoende opbouwhoogte om galva spiro's te steken.
De overblijvende opties zijn dus nog platte galva kanalen of een systeem van flexibels met verdeelkasten.
Ik lees verschillende meningen, daarmee dat ik het hier nog eens navraag.
Galva (Platte kanalen!):
Ik veronderstel dat deze zich ergens situeren tussen platte galva kanalen en flexibele kanalen met deftige diameter (90mm).
Graag jullie meningen of ervaringen.
gr,
MatD
Zoals in de titel beschreven: welk systeem zouden jullie kiezen?
Bij onze zeer grondige renovatie wordt een D systeem geïnstalleerd. Ik heb niet voldoende opbouwhoogte om galva spiro's te steken.
De overblijvende opties zijn dus nog platte galva kanalen of een systeem van flexibels met verdeelkasten.
Ik lees verschillende meningen, daarmee dat ik het hier nog eens navraag.
Galva (Platte kanalen!):
- Minder luchtweerstand (ventilator draait efficiënter, minder luchtstromingslawaai)
- Moeilijker te reinigen (vertakkingen, rechthoekige sectie waar een ronde borstel niet in de hoekjes geraakt).
- Ik vraag me ook af in hoeverre het mogelijk is om dit te reinigen als er meerdere vertakkingen zijn? (Bijvoorbeeld hoofdkanaal -> T stuk -> rechte hoek -> ventiel).
- Grotere kans op "intrappen" van het kanaal bij het chappen bijvoorbeeld.
- Meer luchtweerstand (meerdere parallelle systemen met kleinere sectie).
- Makkelijker te reinigen mits niet al te lange kanalen en voldoende grote sectie) (geen vertakkingen, punt-tot-punt systeem).
- Meer kans om schimmelvorming, worden snelle vuil (is dit tegenwoordig nog steeds zo?).
Ik veronderstel dat deze zich ergens situeren tussen platte galva kanalen en flexibele kanalen met deftige diameter (90mm).
Graag jullie meningen of ervaringen.
gr,
MatD