• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plateau tuinhuis

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo,

Binnenkort begin in aan mijn tuinhuis.
Nu zit ik te denken wat ik ga doen als plateau.
Het tuinhuis wordt ongeveer 3,3m x 5m
Ga ik mijn plateau maken met rondom zware straatboordstenen te zetten zoals deze https://www.coeck.be/nl-be/catalog/6214/3872?cref=3067 en hier in dan stabilisee of ga ik gewoon een betonplaat gieten?
Waarom de boordstenen met stabilisee? Omdat deze misschien makkelijker te plaatsen zijn ( ze wegen wel 68 kg per stuk) ik kan de boordstenen eerst zetten en de week nadien de stabilisee er in. Voor beton moet ik 3.3 kub ( voor 20 cm dik) hebben en deze laten brengen is eigenlijk niet makkelijk omdat is om een betonmolen in de straat te laten wachten door drukte verkeer . Met pomp gaat te duur uitkomen
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
En wat voor tuinhuis zetten
Metalen
Pvc
Hout
Gemetst met binnen en buitenmuur
.....?
Hoe is de draagkracht van de grond ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Djezus wat gaat ge daar opzetten van tuinhuis ?
Eentje met verdiep of 3 ?
Die boordstenen van 100 cm lang 30 cm hoog en 10 cm breed , zijn boordstenen voor zwaar verkeer ( camions en regelmatig veel auto's , en met veel bedoel ik dat er dagdagelijks toch een stuk of 100 per uur er voorbijkomen.

Als je nu een boordsteentje van 100x20x6 cm neemt ga je al veel kunnen maken en uwe rug sparen.
Er zijn er ook van 15 cm hoog en 5 dik , je hebt er zelf met een zicht van 1 cm en dan uitdikkend naar 3 cm , 15 cm hoog en 1 meter lang ( wirtzplaatjes.

Tis een tuinhuis he, geen appartementsblok.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Wat heeft een drukke straat nu te maken met het feit dat je wel of niet voor beton zou kiezen ?
In zo'n geval kan iedereen toch gewoon omrijden ?
Heb je al een volledige prijs met pompwagen inbegrepen ? Denken dat het te duur gaat zijn of een offerte in handen hebben is 2.
@binnenkort begin ik aan mijn tuinhuis : ik neem dan aan dat dit gemetst wordt met een binnen- en buitenmuur en eventueel zelfs nog isolatie ertussen ook......in zo'n geval zou ik zeker voor beton gaan ( heb dat zelf ook gedaan : ) )
 

Bijlagen

  • beton 003.JPG
    beton 003.JPG
    367,9 KB · Weergaven: 41
  • beton 018.JPG
    beton 018.JPG
    636,4 KB · Weergaven: 42
  • tuinhuis 002.JPG
    tuinhuis 002.JPG
    503 KB · Weergaven: 41

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
:):):) ja sorry was iets te rap met mijn uitleg. Had telefoon en moest dringend weg.
Wel het tuinhuis is in hout blokhutprofiel zoals ik in vorige andere topics al had gezet voor mijn afsluiting.
Op het dak komen de geïsoleerde platen van 3cm dik.
De boordstenen zijn zwaar ja maar ik dacht dat deze goedzouden zijn als sokkel/fundering zeg maar. deze zijn 10 cm breedt en daar kan ik dan mijn houtenpalen opzetten zodat ze niet in contact komen met grond. Deze borduur trekken ook weinig water op schijnt. De boordstenen van 6 zijn wat klein aangezien mijn houten palen 9 a 10 cm zijn.
@roosen00 de draagkracht van grond is stevig aangezien deze streek (AAlst) kleemgrond is.
@lukanar de 30 cm hoog van de boordsteen zou ik nemen omdat ze dan 10 cm of 15 cm boven de grond ( gras) zitten
Fig 1 paal met gleuf.JPGFig 4 paal met gleuf en plank.JPGFig 4 plank.JPG
 

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
@grandscenicman nee een beton pomp is uit den bozze omrijden kunnen ze hier niet, de straat schuinover zijn ze aan de straat bezig voor riolering te leggen met gevolg zwaar verkeer met aan en afvoer van grond. Dus beton molen inclusief pomp kan hier niet staan Ook woon ik juist in bocht en de straten rondom zijn bezet met geparkeerde auto's van mensen uit de straat waar gewerkt wordt. Nee ik heb nog geen prijs laten maken voor pomp en beton maar dacht dat het in het verleden 265 euro was om pomp te laten komen dan nog per kwartier extra. Maar ik vraag eens prijs. Daarom ik hier de vraag stelde beton of stabilisee met boordstenen :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
De palen van je tuinhuis moet je volledig apart beschouwen qua fundering. Je kunt deze op een veldborduur van 100x10x30 zetten, maar de kans bestaat dat er bij verzakking je dus met een scheef tuinhuis komt te zitten of dat je borduurs verzakken.
Zo'n paal voor een tuinhuis kun je op 2 manieren vastzetten, ofwel boor je een gat in de grond, plaats je de paal cc 70/90 cm diep en vul de rest aan met stabilise. Regelmatig aandammen !! Je hout moet dan geimpregneerd zijn tegen schimmel en insecten . Levensduurte cc 20-30 jaar.
Ofwel zet je die paal op of in of door een paalhouder, draagschoen, Hpaal en zo dat de paal zelf neit in kontact komt met de grond maar waar je de schoen in een betonpoer zet.
Deze betonpoer is cc 30x30x50/60 . Diep genoeg om onder de vorstgrens te zitten.
 

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
@lukanar aja ok. das waar die boordstenen kunnen verzakken. Dus beter dan toch een beton plateau gieten en daarop de palen zetten.
De beton dan 10 cm boven het gras laten komen
 

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo,

Hier ben ik weer.
Buiten het hokje hier ligt het terrein klaar ( alle bomen zijn er uit inclusief de meeste wortels 695 kg wortels ) om te graven en beton te gieten voor tuinhuis.
Hoe ga ik nu te werk. Hoe diep graaf ik? Het tuinhuis wordt 3m30 x5m
Is het enkel een plateau dat ik moet gieten? AAn de rand niets speciaals?
Wat ik zou doen en verbeter me aub. 10 cm uitgraven en dan 15 cm beton gieten? Dit met een bewapeningsnet van 6 a 8 mm en beton er in.
Het beton zou dan normaal 5 cm boven het gras moeten zitten. is dit een goeie werking of niet?:)
229874870_235937151714770_2886487493267513831_n.jpg
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113
ik zou toch een vorstrand graven, klein beetje extra werk maar wel wat zekerheid. 15cm met een net in zal zeker goed genoeg zijn. Laat ook je buren maar op papier zetten dat je zo dicht bij de omheining een kot gaat zetten.

Ik ben enkel niet zeker of je geen extra stap moet nemen als je zoveel organisch materiaal weggehaald hebt. Anderen hier zullen dat wel beter weten!
 

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
@Kaffe merci voor het antwoord maar wat bedoel je met extra stap? Als je bedoeld de bomen die er stonden heb ik een aanvraag gedaan en gekregen om deze weg te doen.
Nu voor het tuinhuis heb ik ook navraag gedaan. Geen vergunning of zo nodig als ik bij alle buren een meter van de omheining blijf,mijn tuinhuis niet horen is dan 3 meter en de oppervlakte zal ook wel geen probleem zijn normaal tot 40m2
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
972
Punten
113

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
We zijn al een eindje verder. Moest het eens even ophouden met regenen was het al klaar.
Nu moet ik nog een beetje uitscheppen en aan de kanten een beetje gelijk maken zodanig dat de aanvulgrond niet boven het beton komt ( liefst 5 cm onder het betonoppervlakte)
Nu is mijn vraag. Het stuk beton dat onder de aarde zit zal deze geen vocht optrekken? Kan ik daar iets aan doen? Zou het bijv helpen als ik rondom het betonnen plateau een drainage buis steek van 80 mm zo'n 30 cm onder de grond?
Of wat kan ik doen zodat de beton geen water opzuigt? 238723742_228040049258854_8090542978514443455_n.jpg240438219_373793641139785_6790924973636293643_n.jpg
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
euh...gewoon ne grote plastic eronder leggen....
Die dient niet om het water tegen te houden , eerder om je beton niet te snel te laten drogen.....want als het water er snel uit is dan is je beton veel minder sterk.
Bij mijn weten wordt er niks speciaals gedaan aan die zijkanten , tenzij zoals bij een echt huis.....inpakken met roofing , maar dan raad ik je aan ff op het www wat tekeningen te zoeken. ( waterkering e.d. )
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Sowieso een plastic leggen onder de betonplaat...
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Ik denk dat blacky bedoeld "water optrekken nadat het beton is uitgehard", als het tuinhuis er staat, bij hevige regen. Als je beton 5 cm boven het maaiveld komt is dat geen probleem. Dan nog tussen het beton en de opgaande wanden van het tuinhuis een vlies om water tegen te houden, en het is in orde. (Ik denk dat velen zelfs dat vlies niet steken. Daarover is hier ook al gepraat.)
 

blacky

Lid
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
315
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ja optrekkend vocht bedoel ik ja
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan