• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

plat dak renoveren hoe veel isolatie minimum

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
Zoals in de titel : wij zijn van plan om ons bestaand plat dak te "renoveren" , vernieuwen dus.
Momenteel is dit (donkergrijze) roofing van +- 25 à 30 jaar oud. Als vervanger zouden wij voor witte roofing gaan omdat er mogelijks in de toekomst zonnepanelen komen. Er zijn ook een aantal schouwen in te pakken , daarom ook voor roofing en de witte kleur.
Er zou reeds een bestaande isolatielaag onder zitten van 4 tot 6 cm , welke is momenteel nog niet geweten.
Vraag : - moeten wij minstens de dubbele dikte van isolatie laten bijsteken om condens te voorkomen ? Indien ja : waarom
indien neen : ook hier weer , waarom niet.
Deze vraag komt er omdat wij reeds enkele dakwerkers hebben laten komen en blijkbaar zeggen die niet hetzelfde :
De ene zegt minimum het dubbele bij te isoleren omdat er anders condens komt , de andere zegt van niet omdat de isolatie nu ook "op" het dak zit ( = beton uitgevuld met chape en mogelijks een soort van isomo-plaat van +- 4 tot 6 cm dikte , bouwjaar huis = 1974 )
Waarom dan de vraag om "hoeveel" isolatie : 10 cm zou zonder enig probleem mogelijk zijn zonder aan bepaalde kanten "op te hogen" , met 12 cm isolatie is dit al niet meer mogelijk en moeten er bepaalde kanten opgehoogd worden.
Graag had ik dus via dit topic een antwoord gekregen over het feit of we nu minimum het dubbele van isolatie-dikte moeten nemen ja / nee.
En ja , neem je 15 cm of nog dikker dan is dit nog beter maar meteen ook weer duurder en dan moet er nog meer verhoogd worden en lopen de kosten alleen nog meer op . We gaan voor een tussenoplossing waarbij het dak in totaal +- 15 cm isolatie heeft.
Betreft een plat dak van 11 x 7 meter , waar reeds een nieuw stuk dak in verwerkt zit van 3.5 x 2.5 m ( extra kamerruimte gemaakt door 1 van de slpks te vergroten )
Netto te isoleren blijft +- 66 m2
Er staat ook een airco-unit op het dak , waarvan de leidingen ongeveer op een hoogte van een kleine 20 cm uit het dak komen , hier zou een "champion" voorzien worden omdat er anders door de wind water in dat gedeelte kan komen. Deze unit kan nog een nieuwe plaats krijgen ( bvb op het dak van 3.5 x 2.5 m )
Alvast bedankt voor de reacties !

Bijlagen

• IMG_20210427_171820_resized_20210427_061317310.jpg
    IMG_20210427_171820_resized_20210427_061317310.jpg
    575 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20210427_171909_resized_20210427_061255540.jpg
    IMG_20210427_171909_resized_20210427_061255540.jpg
    825,4 KB · Weergaven: 40
  • IMG_20210427_171919_resized_20210427_061256285.jpg
    IMG_20210427_171919_resized_20210427_061256285.jpg
    871,9 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20210427_171849_resized_20210427_061318461.jpg
    IMG_20210427_171849_resized_20210427_061318461.jpg
    673,6 KB · Weergaven: 35
  • IMG_20210427_171752_resized_20210427_061319207.jpg
    IMG_20210427_171752_resized_20210427_061319207.jpg
    563,9 KB · Weergaven: 32
  • IMG_20210427_171652_resized_20210427_061342305.jpg
    IMG_20210427_171652_resized_20210427_061342305.jpg
    522,1 KB · Weergaven: 39

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.841
Punten
113
Hoe ervaar je zelf het warmteverlies langs daar ?
Weet niet of witte roofing een invloed gaat hebben op je zonnepanelen.
Ik zou persoonlijk toch die 10cm leggen.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.076
Punten
113
De huidige 6cm zal amper iets isoleren. Die kan je ook volledig verwijderen en vervangen door isolatie met huidige normen

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Indien er onder de huidige isolatie een dampscherm is voorzien, wat normaal zou moeten, dan maakt het niets uit hoe veel of hoe weinig je bijkomend isoleert.
Maar sowieso zou ik ook voor 10 cm bijkomende isolatie gaan en moest er dan geen dampscherm onder de huidige isolatie zitten dan kan in dat geval de oude roofing zonder probleem voor dampscherm dienen.

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
135
Punten
63
Ik zou eerst met een C-EPS het dak uitvlakken en vervolgens een laag drukvaste isolatie. De opstanden zijn daar hoog genoeg voor.
Zodoende krijg je een goede strakke en vlakke ondergrond om harde stevige isolatie aan te laten brengen. Deze ondergrond is geen goede basis om een fatsoenlijk dak maken.

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
Wat het originele dampscherm betreft :
dat is niet geweten....Het zou zomaar kunnen dat de dakopbouw deze is : ( van binnen naar boven/buiten toe )
bepleistering plafond
beton
isolatie
uitvulling ( in funktie van afwatering originele dakbedekking en dan neem ik aan dat dit een onderlaag roofing was ? )
een onderlaag roofing op de uitvulling ?
toplaag roofing
===> door een eerdere lek is er op alles hierbovenstaande een laag "pek" gesmeerd en terug een toplaag roofing die ondertussen toch bijna aan vervanging toe is. ( zie foto's)

Als ik charel zijn redenering zou volgen dan zou de dakopbouw de volgende moeten/kunnen zijn :
bepleistering
beton
dampscherm ? ( ik neem aan in roofing voor die bouwjaren )
isolatie + uitvulling ( of uitvulling+ isolatie erop ?? )
onderlaag roofing
toplaag roofing
na lek in dak ===> hierop "pek" en een nieuwe toplaag roofing

Het enige waar ik zeker van ben is dat er nu een toplaag roofing is en daaronder is het "gepekt"
1 of 2 lagen roofing op die "pek" is ook niet geweten. Ik neem aan 1 laag.
Ik kan wel aan m'n collega die inmiddels met pensioen is vragen om enkele "boringen" te doen om uit te vissen hoe de opbouw is , dan weten we meer natuurlijk en moet ik niet speculeren.

@Tomvdw : alles eraf is geen optie , tenzij ik een sponsor vind ...dan is alles ophogen goedkoper denk ik.
@Mario : witte roofing zou wel degelijk meer opbrengen bij zonnepanelen , volgens het www toch....
Wat het warmteverlies betreft : daar heb ik geen zicht op , de slaapkamers hebben airco en met zwarte roofing kan het tot 80° worden , bij witte eerder tot 45-50 graden. Het is zo dat het dak gans de dag zon heeft en net daarom zal het wel een grote invloed hebben op de t° binnen in huis .Net zoals onze voorgevel vanaf 12h ook tot minstens 18h volle bak zon krijgt en bij warm weer de voorgrvel ook wel erg warm wordt ( +45° vermoed ik )
@wgb : dat moet ik ff opzoeken wat je schrijft , ik neem aan dat je een soort "dakegalisatie" bedoelt ??

Wat betreft het huidige dak en de "vlakte" ervan ( hoe zeg je dat ? egaliteit ?? ) neem ik aan dat een dakwerker al wel meer heeft meegemaakt dan dit dak en dat ze met lijm ook wel het 1 en ander kunnen uitvlakken terwijl ze isolerende platen aanbrengen. Het is idd niet netjes om op een laag isolatie te werken die niet mooi vlak ligt en dan bedoel ik verschillen van 1 en meerdere centimeters tov de andere plaat ernaast.
Tegenwoordig wordt er op de isolatieplaten een onderlaag "gelijmd" ( zelfklevende roofing ) en daarop gebrand( toplaag)

Ik had eerder reacties verwacht in de aard van : nog beter is 20 cm isolatie of nog meer :)

Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met de dakopbouw van huizen met een betonnen dak uit +- bouwjaar 1974 , dan hoor ik het graag.
Ik zal ook eens wat opzoekwerk doen op google....
Bedankt reeds voor het meedenken .

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
135
Punten
63
Inderdaad een chape met isolerende eigenschappen. Ik zal je even op weg helpen. Mijn standaard gewoonte is geef met de linker muisknop C-EPS een kleurtje. Rechter muisknop uitrol menu optie Google doorzoeken op C-EPS klik en walla.

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
@w.g.b. : goeie tip :) , kende ik niet.....ik ben al lang blij dat ik met de machine op 't werk overweg kan , haha
( cnc-machine houtbewerking , ik ben werkzaam in een atelier en maak oa binnendeuren , kasten , tabletten en zowat alles wat je met zo'n machine kan maken )

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
We zijn bijna in de beslissende fase wat betreft ons te renoveren dak :
buiten 1 firma die ons een "zotte" prijs voorschotelde , zijn alle anderen redelijk dicht bij elkaar qua prijs en materialen.
Zoals het er nu uitziet gaat ons dak rond de 10k kosten .
We hebben er ook meteen voor gekozen om de betonnen voorste rand van de voorgevel ( die +- 50 cm uitsteekt) om deze rand aan de VOORKANT ofwel te laten bekleden ofwel te laten bedekken dmv een hoger profiel. Nu is dit beton "vuil" en het is toch echt beter dat er iets voor komt. Het beton is +- 10 cm dik , een lijst van 125 à 140 mm hoogte kan nog.
We hebben geen voorkeur wat betreft de afwerking : oftewel cedral-board ofwel een hogere rand . De ene doet liever een rand , een andere liever die cedral-board omdat dat hun stijl is...
Wat ook al zeker is , is dat er een "hoed" komt voor de airco-leidingen , kleur roofing : wit , dakprofielen: aluminium , recup van de dekstenen omdat deze geen enkele funktie hebben ivm de waterdichting , echter wel voor de brandveiligheid ( scheiding tussen de daken onderling) ,
een nieuwe LODEN tap , schouwen worden "ingepakt" en we gaan toch voor de 12 cm isolatie. ( 1 dikte van 120 mm )
Een premie is 4€/m2 , dat is het verschil van prijs tussen 10 en 12 cm.
Er komen ook van die "pinnekes" voor-en achteraan tegen de duiven(shit) .

Onze loodgieter gaat een nieuwe buis+alu-tap voorzien ivm de verhoging van het dak , anders zou er een probleem kunnen ontstaan met de bovenste zwarte buis die bovenop de dubbelwandige buis van 125/80 komt .

Die "zotte" prijs was +- 23400€.....ik dacht meteen aan bladgoud en dito sierlijsten.

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
Het definitief toewijzen komt nu wel erg dichtbij...
Op enkele 100-den € na , hebben we uiteindelijk 2 dakwerkers over om een keuze uit te maken. In beide firma's hebben we wel vertrouwen vermits er genoeg referenties zijn en ze allebei met foto's werken die de loop van de werken laat zien van a tot z en die foto's worden ook aangeboden. Ik ben geneigd om dan voor de goedkoopste te gaan ,( al is dat relatief )
Na onze eerste offerte-ronde zijn er nog enkele aanpassingen geweest zodat elke dakwerker een prijs kon geven voor een identieke afwerking.
Uiteindelijk gaat het kleine gedeelte van de aangebouwde kamer ook bekleed worden met een nieuwe toplaag en gaat er sowieso een nieuwe "tap" gestoken worden .
Wat de isolatie betreft van het huidige oude dak van bouwjaar 1974 : dit zouden 2 lagen van 5 cm dikke cementgebonden platen zijn die in die periode gebruikt werden. Het dak is toen ook met uitvlakchape zodanig schuin gemaakt om een deftig afschot te hebben naar de uiteindelijke afloopbuis. ( deze buis bestaat niet meer , er is een stuk muur weggekapt en het water loopt daar nu gewoon op het nieuwe aangebouwde gedeelte )
Net nu we te weten kwamen dat er dus wel degelijk al een redelijke isolatie was en er nu 12 cm alu-pur-platen bij opkomt , vragen wij ons af of het zinnig is om het kleine dakje ook extra te laten isoleren ? ( een extra ophoging van bvb 6 cm ? )
===> nu heeft dit dakje een isolatie van 2 x 6 cm pur (met bitumen) met een rd van +- 4.4 , de nieuwe isolatie zal 5.45 zijn en samen met de "oude" isolatie nog "hoger" zijn , daarom deze vraag.

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
485
Punten
83
Update ;
Het is ondertussen wel erg snel gegaan.....bij de beslissing om het dak te laten vernieuwen liet de betreffende dakwerker weten dat er net een grote job was uitgesteld omdat er enkele muren niet af waren bij een nieuwbouw .
Als het ons lukte om de airco te laten afkoppelen kon hij ons dak er wel ff tussen nemen...........dit is gelukt en ons dak is op dit ogenblik voor 95% af.
Er moet enkel nog een nieuwe hogere aluminium dakrand komen achteraan en als laatste de vogelpinnen.
Het kleine dakje (aangebouwd) is meteen ook geïsoleerd met 10 cm isolatie ( 12 cm voor het overig dakgedeelte) , zo hebben we overal een isolatiedikte van 22 cm. ( 10 cm "oud" + 12 cm "nieuw" op het grote dak en 12cm "oud" + 10 cm "nieuw" op het kleine dakje.
( kunnen jullie nog volgen :) )
Die 10 cm oude isolatie zal zeker niet zo goed isoleren als de 12 cm die reeds op het stukje aanbouw lag , maar feit is wel dat we nu overal goed geïsoleerd hebben . Het resultaat mag er zijn , ook de voorste betonnen rand-oversteek vooraan is bovenaan mee geïsoleerd en een cedral-board bedekt het beton aan de voorkant .
Foto's zijn voor later .

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan