Plat dak garage verwijderen + dichten (OSB?)

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo iedereen,

Ik zou volgend weekend mijn garagedak vervangen. Ongeveer 45m2.

Op dit moment ligt er spaanplaat op de liggers. Daarboven zo een zwarte laag (kan niet op de naam komen). Die spaanplaat is wak aangezien er lekken waren en de vorige eigenaars dit niet afdoende hebben laten herstellen (langs binnenzijde plaatjes tegen genageld).

Ik zou nadat het bestaande dak is afgebroken (liggers blijven) dit dichten met OSB3 platen.

De dakwerker doet de verdere afwerking(randen, toplaag, ...).

Later zal ik eventueel isolatie plaatsen langs de binnenkant.

Zijn er redenen om geen OSB te gebruiken? Wat dan wel? Watervaste OSB?

Nagel ik dit best vast of is het beter om vast te vijzen?

Enig idee om de hoeveel cm ik best de platen vastleg?

De gaten voor 2 koepels zou ik voorzien. Moet dit ook reeds gebeuren voor de rookgasafvoer van mijn condensatieketel? Moet de rookgasafvoer direct aan de ketel aangekoppeld worden of kan dit ook nadat het dak is afgewerkt(en dus de buis door het dak reeds geinstalleerd is)?

Wat doe je indien het regent? Of het begint te regenen? Moet de OSB droog blijven totdat de dakbedekker komt(dag erna)?

Andere tips, opmerkingen zeer welkom!

Groeten

V

Verwijderd lid 178789

Guest
bobdeprutser;1978265 wrote:
Hallo iedereen,

Ik zou volgend weekend mijn garagedak vervangen. Ongeveer 45m2.

Op dit moment ligt er spaanplaat op de liggers. Daarboven zo een zwarte laag (kan niet op de naam komen). Die spaanplaat is wak aangezien er lekken waren en de vorige eigenaars dit niet afdoende hebben laten herstellen (langs binnenzijde plaatjes tegen genageld).

Ik zou nadat het bestaande dak is afgebroken (liggers blijven) dit dichten met OSB3 platen.

De dakwerker doet de verdere afwerking(randen, toplaag, ...).

Later zal ik eventueel isolatie plaatsen langs de binnenkant.

Zijn er redenen om geen OSB te gebruiken? Wat dan wel? Watervaste OSB?

Nagel ik dit best vast of is het beter om vast te vijzen?

Enig idee om de hoeveel cm ik best de platen vastleg?

De gaten voor 2 koepels zou ik voorzien. Moet dit ook reeds gebeuren voor de rookgasafvoer van mijn condensatieketel? Moet de rookgasafvoer direct aan de ketel aangekoppeld worden of kan dit ook nadat het dak is afgewerkt(en dus de buis door het dak reeds geinstalleerd is)?

Wat doe je indien het regent? Of het begint te regenen? Moet de OSB droog blijven totdat de dakbedekker komt(dag erna)?

Andere tips, opmerkingen zeer welkom!

Groeten

Die spaanplaten zijn waarschijnlijk niet zozeer door daklekken wak geworden maar vooral door condensatievorming aan de onderkant, zeer typisch.

Osb platen zijn prima geschikt maar ik zou de dagopbouw anders doen, vooral om later opnieuw condensatie te vermijden.

- Bestaande liggers

- Osb platen

- Onderlaag roofing als dampscherm hierop gebrand of gelijmd, dit is tegelijk al een onmiddellijke eerste dichting.

- Isolatieplaten hierop gelijmd.

- Dakbedekking gelijmd of gebrand op de isolatieplaten.

Nagelen van de platen is voldoende (om de 30 cm?)

Dakdoorvoer voor de schouw kan later nog tegelijk met de plaatsing van ketel en schouwbuizen.

Osb platen kunnen water verdragen. Zorg er wel voor dat de platen ten opzichte van de muren en opstanden minstens een halve cm speling houden. Anders kunnen ze bij het uitzetten de muren uiteendrukken.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Bedankt Voor je reactie.

Op bepaalde plaatsen is er schimmel. Dit heeft waarschijnlijk inderdaad met condensatie te maken. Maar op bepaalde plaatsen zijn er echt donkere plekken. Vaak op plaatsen waar al een plaatje overgelegd is. Dit lijken me wel lekken. Ook heeft een stielman een lek gemaakt door op het dak te lopen en een plaat te breken.

Het idee was eerst het waterdicht maken van het dak. Dan kon ik later zelf nog isoleren van binnenuit.

Dit om het budget beperkt te houden. Kan de roofing eerst geplaatst worden en later pas de isolatie bovenop en dan de dakbedekking? De dichting laat ik liefst doen door iemand met ervaring want ik wil niet opnieuw lekken.

Denk je dat het een goed idee is om een nagelpistool te gebruiken?

Hoe lang neem ik de nagels? 9cm? (osb3 18mm)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
bobdeprutser;1978471 wrote:
Bedankt Voor je reactie.

Op bepaalde plaatsen is er schimmel. Dit heeft waarschijnlijk inderdaad met condensatie te maken. Maar op bepaalde plaatsen zijn er echt donkere plekken. Vaak op plaatsen waar al een plaatje overgelegd is. Dit lijken me wel lekken. Ook heeft een stielman een lek gemaakt door op het dak te lopen en een plaat te breken.

Het idee was eerst het waterdicht maken van het dak. Dan kon ik later zelf nog isoleren van binnenuit.

Dit om het budget beperkt te houden. Kan de roofing eerst geplaatst worden en later pas de isolatie bovenop en dan de dakbedekking? De dichting laat ik liefst doen door iemand met ervaring want ik wil niet opnieuw lekken.

Je kan inderdaad uw dak waterdicht maken met de onderlaag die dan later als dampscherm dient. Neem dan wel een roofing van minstens 3 mm dikte, liefst 4 mm.

Deze roofing is niet uv- bestendig, echter een jaar tot twee jaar onbeschermd laten zal geen probleem zijn.

Nagelpistool kan, maar als je dat niet hebt zou ik daar geen moeite voor doen. Het werk is niet zo groot dat een goede hamer en latnagels (8 cm) niet zouden voldoen.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
charel;1978521 wrote:
Bedankt Voor je reactie.

Je kan inderdaad uw dak waterdicht maken met de onderlaag die dan later als dampscherm dient. Neem dan wel een roofing van minstens 3 mm dikte, liefst 4 mm.

Deze roofing is niet uv- bestendig, echter een jaar tot twee jaar onbeschermd laten zal geen probleem zijn.

Nagelpistool kan, maar als je dat niet hebt zou ik daar geen moeite voor doen. Het werk is niet zo groot dat een goede hamer en latnagels (8 cm) niet zouden voldoen.

Ik heb dat niet, ik dacht eigenlijk aan het huren ervan. Ik weet niet of ik mijn arm(en) nog ga voelen na dak afbreken, OSB3 heffen en 200 nagels inslaan :p Waarschijnlijk zie ik zo een pistool te rooskleurig (ook zijn verpakkingen met dergelijke nagels vaak 2000+ stuks). Als ik reken om de 30 cm en de liggers zitten op ongeveer 78cm van elkaar dan zit ik op 200 nagels (mss 300 ruim geteld).

Natuurlijk moet hoe dan ook mijn compressor nog voldoende druk leveren (is een kleintje).

Bedankt om je tijd te steken in het antwoorden van mijn thread :)

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
83
Punten
48
Als je een goede schroeftol heb zou ik ze schroeven. Een spijker op de kop slaan!!!!

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
w.g.b.;1978600 wrote:
Als je een goede schroeftol heb zou ik ze schroeven. Een spijker op de kop slaan!!!!

Dat heeft me inderdaad ook al iemand aangeraden. Heb wel paar vijsmachines(weet niet hoe lang die accus het gaan volhouden) en boormachine waarop ik bits kan zetten (maar kan op die machine geen maximum weerstand instellen).

V

Verwijderd lid 178789

Guest
bobdeprutser;1978566 wrote:
charel;1978521 wrote:
Bedankt Voor je reactie.

Ik heb dat niet, ik dacht eigenlijk aan het huren ervan. Ik weet niet of ik mijn arm(en) nog ga voelen na dak afbreken, OSB3 heffen en 200 nagels inslaan :p Waarschijnlijk zie ik zo een pistool te rooskleurig (ook zijn verpakkingen met dergelijke nagels vaak 2000+ stuks). Als ik reken om de 30 cm en de liggers zitten op ongeveer 78cm van elkaar dan zit ik op 200 nagels (mss 300 ruim geteld).

Natuurlijk moet hoe dan ook mijn compressor nog voldoende druk leveren (is een kleintje).

Bedankt om je tijd te steken in het antwoorden van mijn thread :)

200 nagel, is heus niet om schrik van te hebben, die zitten er in voordat je bij het verhuurcentrum bent aangekomen. Tien nagels op een minuut, 200 nagels op 20 minuten.

Doe je het rustig aan dan 40 minuten.

Bovenaan