• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plastiek leggen onder de chape

Lid geworden
4 nov 2006
Berichten
261
Waarderingsscore
0
Punten
0
De isobet uitvullaag is nog aan het drogen en ik ga dit weekend beginnen met het plaatsen van de isolatieplaten, maar er is mij verteld om een plastiek onder de chape te leggen (er komt parket op), maar waar leg ik die plastiek juist? Op de isobet en onder de isolatie of op de isolatie en onder de chape?

Is dit dezelfde plastiek die gebruikt worden om onder de betonnen dek te leggen?



Alvast bedankt,

Lowieke
 
Lid geworden
31 aug 2007
Berichten
75
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij noemen dat gewoon bouwfolie. Ik denk dat ze hiermee wel voldoende weten als je dit zegt bij de DHZ-zaak. Wij hebben 1x plastiek gelegd onder de isolatieplaten en 1x boven de platen. Kwestie van zeker geen last te hebben van opstijgend vocht. Probeer de bovenste foie wat vast te steken, zodat de chapper de folie niet verschuift bij het chappen.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.262
Waarderingsscore
0
Punten
0
ge kunt da toch gewoon aan uw chaper vragen om bouwfolie te voorzien, niet?
 
Lid geworden
4 nov 2006
Berichten
261
Waarderingsscore
0
Punten
0
mezza wrote:
ge kunt da toch gewoon aan uw chaper vragen om bouwfolie te voorzien, niet?



De isolatie leg ik zelf, maar als de plastiek eronder moet, dan moet ik dat natuurlijk eerst doen he.... :)



mvg,

Lowieke
 
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
86
Waarderingsscore
0
Punten
0
ellens wrote:
wij noemen dat gewoon bouwfolie. Ik denk dat ze hiermee wel voldoende weten als je dit zegt bij de DHZ-zaak. Wij hebben 1x plastiek gelegd onder de isolatieplaten en 1x boven de platen. Kwestie van zeker geen last te hebben van opstijgend vocht. Probeer de bovenste foie wat vast te steken, zodat de chapper de folie niet verschuift bij het chappen.



wij hebben het op dezelfde manier gedaan..
 
Lid geworden
26 nov 2007
Berichten
266
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zouden boven nog 10.5 centimeter moeten uitvullen! Allemaal chappe vind ik veel maar ja.



moet er hier eigenlijk een bouwfolie tussen druklaag en chappe? randisolatie rondom heb ik al voorzien.



Ik zou er woensdag aan willen beginnen dus alle meningen zijn welkom :p
 

PuK

Lid geworden
21 jun 2006
Berichten
62
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jos Vos wrote:
moet er hier eigenlijk een bouwfolie tussen druklaag en chappe? randisolatie rondom heb ik al voorzien.



Zelfde vraag: moet dat echt, plastic-folie onder de chape ?



Bij ons beginnen de chape-werken volgende week, er is ook een stuk parket voorzien. Maar geen plastic..
 
Lid geworden
18 mrt 2007
Berichten
208
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die plastiek onder de chape dient om het uitdrogen te versnellen of beter gezegd, om te vermijden dat de vloerplaat / beton via de chappe uitdroogt. Zeker als je parket wil leggen is dat belangrijk. Anders kan het een jaar of langer duren eer de chape droog genoeg is. Heeft eigenlijk niets te maken met opstijgend vocht van buitenaf.

Dus: ja, het is nodig.
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
Maar als er pur onder de chappe ligt, dan kan de beton toch niet uitdrogen via de chappe?
 
Lid geworden
15 nov 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
wieda wrote:
Die plastiek onder de chape dient om het uitdrogen te versnellen of beter gezegd, om te vermijden dat de vloerplaat / beton via de chappe uitdroogt. Zeker als je parket wil leggen is dat belangrijk. Anders kan het een jaar of langer duren eer de chape droog genoeg is. Heeft eigenlijk niets te maken met opstijgend vocht van buitenaf.

Dus: ja, het is nodig.



Wil dat zeggen als de betonplaat al 3 jaar heeft uitgedroogd :lol: dat je geen folie meer moet leggen.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Als je nu PUR laat spuiten en je gebruikt geen noppenplaten voor VV maar rasterfolie, doet die dan dienst als die folie onder de chappe ?

Want met een tackersysteem schiet je de buizen vast in de PUR, dus dan perforeer je de folie toch ?

Legt de chapper dan nog eens een folie OP de buizen van de VV ? Buizen van VV moeten toch IN de chappe zitten om de chappe te kunnen opwarmen ?



Of gewoon geen folie meer voorzien tussen PUR en chappe in dit geval ?

Folie moet toch zeker niet onder de PUR ?



ps: moet randisolatie ook tussen PUR en muur of plaatsen na de PUR zodat die enkel tussen chappe en muur zit ?



Begin er wat stress van te krijgen :)
 

TomEnNatalie

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 apr 2007
Berichten
1.398
Waarderingsscore
0
Punten
36
Folie boven op de PUR (met uwe raster erop). De tackers die erdoor zitten maken eigenlijk niet uit. In pricipe dacht ik zelfs dat die plastiek niet nodig is op PUR en dat ze enkel dient om uw vvw buizen recht te leggen adv de raster die erop staat. PUR is toch wegens zijn hoge densiteit luchtdicht.



geen randisolatie nodig bij PUR. Deze moet erboven zodat de chappe niet tussen uw muren ligt gespannen.
 
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
283
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gebruik altijd twee keer een PE-folie. Een enkele (of dubbel) folie onder de betonplaat en een dubbele folie tussen chape en onderlaag (Isolatie, beton, ...). Zelfs een roofing wordt aangeraden tussen chape en betonplaat om een waterdichtheid te garanderen en om te vermijden dat de betonplaat vocht onttrekt van de chape.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan