• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plan verlichting buiten

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Hoi,

Hier zijn we weer met buitenverlichting. Dit keer een beetje ingewikkelder:

1 schakelaar binnen die kabel aanstuurt met 3 draden. Deze loopt onder het terras en komt links uit de grond.


Bedieningen:
Spot A + B = Aan en Uit met schakelaar binnen.
Spot C = Aan en Uit, los van spot A + B. Een buitenschakelaar is hier een optie ?
Spot C= Aan en Uit met behulp van de beweging sensor .

1609833709284.png

Uit ervaring van mijn vorig topic zit het probleem hem hier ook waarschijnlijk in het feit dat de kabel onder het terras slecht 3 draden heeft.
Er is door de vorige eigenaars niet goed nagedacht en dat is overal zo. De kabel vervangen is geen mogelijkheid.

Zijn er hier opties of zal ik keuzes moeten maken tussen de spots ?

mvg,
Dirk
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Je kan in ieder geval spot C niet voeden met dezelfde kabel die naar A en B gaat en toch apart laten werken. Je moet hiervoor een aparte schakelaar en voeding voorzien vanuit de woning.voedingskabel. Of enkel een aparte voedingskabel met een sensor aan of in de buurt van de lamp.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Je kan in ieder geval spot C niet voeden met dezelfde kabel die naar A en B gaat en toch apart laten werken. Je moet hiervoor een aparte schakelaar en voeding voorzien vanuit de woning.voedingskabel. Of enkel een aparte voedingskabel met een sensor aan of in de buurt van de lamp.

Daar vreesde ik al voor :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Voor een spot met sensor moet je minstens 1 extra ader hebben anders kan je die spot niet sturen . Een 5G1.5² bv.

Maar zuiver uit beroepsmisvorming.
Wat moet die sensor aansturen ? EEn spot die tegen de gevel hangt en elke keer opspringt als iemand langs komt ? Man je doe elke keer in a broek van dat aan en uitflitsen.
Waarom gooi je die sensor niet weg en plaats je op die spot c een astronomische klok die na zondondergang enkele tijd blijft branden en dan uitspringt en enkel tijd voor zonsopgang terug opspringt. Kan dus perfect met een 3G1.5² Gestuurd worden want die astroklok komt aan of in de zekeringskast.
Bijkomend
spot a en spot b gaan wat uit lichten ?
Het terras ? Dan staan die op palen , vind ik niet zo geslaagd en zo'n spot is echt geen sfeermaker. Als dit op palen zit , breng dan x leikabels aan naar de gevel en doet dit willekeurig. Hang daar een exvb 3g1.5² aan ( netjes in koperen buis naar boven trekken ergens aan de gevel of aan een paal en dan met T - connectoren hang je daar moderne of klassieke hanglampen aan. Netjes boven de eettafel dan zie je wat je eet .

;)
foto20180524_105511 (Large).jpg
oke hier hangt die hanglamp in onze boom.
20181110_150750.jpg
voorbereiding
20181214_153123.jpg
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Een andere optie is de schakelaar aan laten en dan A en B van slimme lichten voorzien (genre Hombli/Philips/...).
Deze kan je dan op tijd sturen, zonnestand, app, ...
Dan kan je toch vanuit A een kabel naar C trekken en die met beweging aansturen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ps;
gaat het geen tijd worden dat ik kom ?
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
ps;
gaat het geen tijd worden dat ik kom ?
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Hahaha

Neen dat hoeft niet, maar toch bedankt :D ik probeer zoveelmogelijk zelf en leer zo bij :)

En voor Spot A en B. Op de hoeken van het terras komt een border met onder andere elk een klimroos.
Hiervoor ga ik zuilen lassen en die daarop laten groeien. De bedoeling is dat er in die zuil 2 grondspots komen die de plant dan oplichten van binnenuit :p

Of het knap is zullen we later pas weten ...
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Zoals Maarten aangeeft kan je A en B met een draadloze schakelaar aansturen, die hoeft niet 'smart' te zijn.

Bv, de Niko 05-331


Niko05-331.jpg

Er bestaan ook goedkopere alternatieven ..

Met de kabel die naar buiten gaat ga je dan naar zowel een bewegingsdetector voor lamp C als naar die draadloze ontvanger voor lampen A en B
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Zoals Maarten aangeeft kan je A en B met een draadloze schakelaar aansturen, die hoeft niet 'smart' te zijn.

Bv, de Niko 05-331


Bekijk bijlage 77631

Er bestaan ook goedkopere alternatieven ..

Met de kabel die naar buiten gaat ga je dan naar zowel een bewegingsdetector voor lamp C als naar die draadloze ontvanger voor lampen A en B

Dat is inderdaad wel interessant.

Ondertussen reeds een ander en beter idee denkik. Er loopt ook nog een ander kabel onder het terras die aan de rechterkant uitkomt. Deze is eigenlijk in wacht voor een tuinhuis en zit op hetzelfde circuit als het stopcontact op de buitenmuur. (dus oorspronkelijk niet voor licht)

Ik kan (mag?) hierop spot A en B zetten met een afstandsbediening/klok bediening..
Ik kan spot C op de schakelaar binnen zetten.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Nu heb je plots zo veel mogelijkheden dat je wellicht keuzestres gaat krijgen o_O
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Inderdaad ik word er gek van.
Laten we spot A en B buiten beschouwing houden, dat is "opgelost".

Vermits ik maar 3 draden heb voor spot C, kan ik de schakelaar niet aan laten en een buitenschakelaar zetten en daar een draad bijtoveren ? :p

Dus dan werkt lamp buiten op sensor + altijd aan/uit met schakelaar buiten + helemaal uit met schakelaar binnen.

Of is dat illegaal in electriciteitsland ?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ge kruipt in uwe kruipruimte of kelder , en je boort een gaatje schuin van boven naar onder van binnen naar buiten. Daar trek je een xvb 5g1.5² door of nog beter je zorgt dat daar een buis door kan met afsluitkap van 80 mm. Zo dat je zoveel kabels kunt bijsteken als je wil.
Die boom breng je dan via de vloer naar de plaats waar de zekeringskast staat. Daar sluit je deze aan op de benodigde zekeringen.
Zit je in de war met schakelaars , geen probleem plaats een zender/ontvanger kaske van een 100/150 € waar je minimum6 kanalen op kunt zetten. Ofwel loop je rond met zo'n remotecontroller die je konstant kwijt speel ofwel kleef je de plakzenders van de niko aan achter- zijdeur of voordeur.

Persoonlijk zou ik structureel aan pakken en niet beginnen te bricoleren want voor je het wee wil de vrouwe een zwemvijver/zwembad/zwemspa/yakuzie / buitenzonnetent :cool:
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan