• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plakwerk afkappen of niet?

Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.551
Waarderingsscore
1
Punten
0
De plakker is geweest en binnenkort komt de chapper...

Op sommige plaatsen zit het plakwerk een stuk onder het niveau van de chappe...dus het plakwerk zal de chappe raken.



Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit problemen kan veroorzaken ivm opstijgend vocht...maar vind niet direct de thread terug :?



Mijn vloeropbouw is als volgt (van beneden te beginnen) :



- uitvullaag 6 cm chappe (raakt nergens de plakkerij)

- pe-folie

- vloerisolatie XPS floormate (4cm)

- vloerisolatie plaat met leidingen VV (4cm)

- chappe 7cm



De plakkerij zal nergens de uitvullaag raken en tussen de uitvullaag en de isolatie komt nog eens een pe-folie te zitten...



plakkerij afkappen of mag die blijven zitten?



Ik moet bekennen dat mijn waterkering bij mijn binnenmuren (niet de buitenste muren) te laag zit (ter hoogte van de afwerkingschappe)...eigen schuld :roll:
 
Lid geworden
16 mrt 2006
Berichten
92
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze bezetter heeft ons aangeraden om het plakwerk tot boven die folie tegen opstijgend vocht af te kappen.



Anders bestaat er inderdaad een reeële kans dat je met vochtproblemen op je muren te kampen kan krijgen. En dat is iets dat niemand wil natuurlijk...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.007
Waarderingsscore
1
Punten
0
kan je ook last hebben van opstijgend vocht als je een kelder hebt?

want zit met hetzelfde



let wel als de plakkerij nat is is het gemakkelijk en snel afgekapt
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Is er überhaupt wel een kans op opstijgend vocht?

Bijv. als de (binnen)muren op een gestorte betonplaat staan, zie ik weinig kans op opstijgend vocht. Of bedoel je opstijgend vocht afkomstig van de vers gelegde chape?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.551
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gery wrote:
Is er überhaupt wel een kans op opstijgend vocht?

Bijv. als de (binnen)muren op een gestorte betonplaat staan, zie ik weinig kans op opstijgend vocht. Of bedoel je opstijgend vocht afkomstig van de vers gelegde chape?



muren staan op een gestorte betonplaat (met plastiek onder)...

er zit een waterkering, maar eigenlijk niet tot boven de afgewerkte vloer.

heb niet echt schrik voor het vocht in de chappe...zou dat zo vochtig zijn dat het tot in de muren zou trekken?

bij het leggen van de uitvullaag vond ik dat toch maar relatief "droge boel"
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Flaming Moe wrote:
... muren staan op een gestorte betonplaat (met plastiek onder)...

Dan zou ik me niet teveel zorgen maken.



Flaming Moe wrote:
... heb niet echt schrik voor het vocht in de chappe...zou dat zo vochtig zijn dat het tot in de muren zou trekken?

bij het leggen van de uitvullaag vond ik dat toch maar relatief "droge boel"

Onder de chape wordt normaal nog een folie gelegd die aan de zijkanten omhoog gezet wordt. Zo kan het vocht niet tot in de muren.
 
Lid geworden
16 jun 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
0
de chappe word normaal gezien rechtstreeks gelegd zonder een plastiek eronder.

enkel aan de zijkanten bij de muren word er een folie voorzien.

de plastiek die onder je beton plaat ligt is geen waterkering!

deze plastiek dient enkel om het water in de beton te houden bij het storten.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
De bezetting verwijderen onder de waterkering (dpc band). Die dpc steekt halverwege de hoogte van de plinten. Na het gieten van de chape die strook blote muurwand bezetten met witzand/CBR cement/vloeibare waterdichtende lijm - zeer nat aanmaken, omdat de muren het vocht zeer snel uit die samenstelling opnemen. Zo wordt het pleisterwerk beschermd tegen indringing van vocht vanaf de chape. Zou altijd moeten gebeuren op elk gelijkvloers en op de vloeren van woningen die in een helling zitten ingegraven om opstijgend vocht in het pleisterwerk te voorkomen.



jp
 
Lid geworden
17 nov 2008
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geldt dit enkel voor het gelijkvloers of moet hier ook rekening met gehouden worden op de 1ste verdieping?
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik het het toegesmeerd met UP210.

Enkel voor benedenverdiep lijkt mij.

Het is niet de bedoeling dat het plakwerk in de chape steekt, de plakker plakt normaalgezien toch tot iets boven de toekomstige vloerpas op het bovenverdiep, ale als hij er wat zijn werk wil van maken toch.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
CaRoken wrote:
Geldt dit enkel voor het gelijkvloers of moet hier ook rekening met gehouden worden op de 1ste verdieping?

Op verdiepingen zijn vochtproblemen normaal uitgesloten. Terrassen, platte daken en groendaken worden van waterdichting voorzien.

jp
 
Lid geworden
13 mei 2008
Berichten
152
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerder jp wrote:
De bezetting verwijderen onder de waterkering (dpc band). Die dpc steekt halverwege de hoogte van de plinten.

Is dat een ramp als die wat lager zit? Ook bij TS zo, heb ik begrepen? Ik denk dat die dpc bij ons uiteindelijk zo'n 1 cm boven afgewerkte vloer zal zitten. Is dat dan nog voldoende?



vloerder jp wrote:
Na het gieten van de chape die strook blote muurwand bezetten met witzand/CBR cement/vloeibare waterdichtende lijm - zeer nat aanmaken, omdat de muren het vocht zeer snel uit die samenstelling opnemen. Zo wordt het pleisterwerk beschermd tegen indringing van vocht vanaf de chape.

Kan je dat ook gewoon zo laten? Dus plint ervoor en dan zit er vlak boven de vloer een klein stukje 'niets' en dan begint de plakkerij?



Om te antwoorden op de TS: wij hebben ook wel de plakkerij afgekapt tot vlak boven de dpc, ook op aanraden van dei thread hier op het forum ;-)
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
evangeline wrote:
vloerder jp wrote:
De bezetting verwijderen onder de waterkering (dpc band). Die dpc steekt halverwege de hoogte van de plinten.

Is dat een ramp als die wat lager zit? Ook bij TS zo, heb ik begrepen? Ik denk dat die dpc bij ons uiteindelijk zo'n 1 cm boven afgewerkte vloer zal zitten. Is dat dan nog voldoende?

Is ok, zolang de dpc net boven de afgewerkte vloer en achter de plint zit, zit je goed.

Plakwerk MOET absoluut afgekapt worden onder de waterkering!!
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan