Plagyp S

  • Tags binnenafwerking DIY plafondafwerking vals plafond
  • Willy W

    Actief Lid
    Lid geworden
    1 dec 2019
    Berichten
    224
    Waarderingsscore
    29
    Punten
    28
    Ik wil binnenkort starten met het plaatsen van een plagyp S plafond in een ruimte van ca. 8 x 3,8 m met houten kepers. Ik heb dit nog nooit gedaan.

    Als ik de site van Gyproc goed begrijp dient er te gebeuren:

    - alle 4 de muren voorzien van randprofielen
    - plafondhangers plaatsen HOH 50 cm met max. 125 cm tussen hangers in dezelfde rij
    - PC 60/27 plaatsen (dwars op de kepers)
    - Gyproc dwars op de profielen plaatsen.

    Maar bij dat laatste ben ik niet helemaal mee.

    - Waarom de platen in de korte weg plaatsen ipv overlangs in de lange weg? Pak minder snijden als men in de lange weg plaatst? Ik dacht wel ergens te hebben gelezen dat de profielen dan HOH 40 cm geplaatst dienen te worden, kan dit en klopt dit?
    - Ook voor de kopse voegen lijkt het mij makkelijker werken aangezien er altijd (ik werk met platen van 260x40 cm) 4 profielen zijn om de kopse kant op te schroeven. Bij dwarse plaatsing komt de kopse kant toch nooit uit op een profiel? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
     
    Veel vragen. (y)

    Allereerst rondom de muren overal de juiste pas afschrijven zodat je een referentie hebt. Laser is super handig hiervoor. Kan je ook ineens zien of je houten keepers niet doorhangen en hoe hoog je dan kan/moet monteren. Je zal niet de eerste zijn die dapper begint af te schrijven rondom en dan verderop tijdens de montage vast stelt dat hij er niet geraakt omdat de balken te ver doorhangen in het midden. Belangrijk aandachtspunt.
    Die plafondhangers kan je ook naar de laser hangen. Dan is de hoogte altijd juist.
    En met dat afschrijven heb je ook een referentie als je eens tegen je laser zou stoten en je opnieuw de hoogte moet bepalen.

    Alle muren voorzien van randprofielen. Die randprofielen plaats je met de lange lip aan de bovenkant. Wordt dikwijls verkeerd gedaan. De bedoeling van die langere lip is om de PC60/27 profielen daar van onder uit tegen te duwen om de plaatsing te vergemakkelijken. Niet omdat dat meer steun zou geven aan die plagyp profielen.

    Plafondhangers maximaal 50cm uit elkaar. Mag ook 30cm of 40cm zijn. Kijk in de tabellen, hangt af van de overspanning en de montage en de beplating. Makkelijkste plafondhangers voor tussen keepers is de gewone PH60/200. Hoeveel zou je willen zakken met je plafond. Indien nodig; die bestaan ook in PH60/300. Plafondhangers mooi in 1 lijn hangen, daar moet je wel zorg aan besteden. Anders passen je profielen daar later niet in. Een truc is om de eerste en de laatste te hangen en daar dan een touwtje tussen te spannen en naar het touw te werken. Opletten dat touw niet doorhangt of niet de plafondhangers omhoog trekt als je je touw aanspant.

    Dan inderdaad die PC60/27, komen vanzelf haaks op de balken.
    Tot zover de onderliggende Plagyp-S..

    En dan je platen.
    Gyproc plaatsen mee in de langsrichting van de plagyp of dwars op de plagyp? Beide zijn mogelijk, elks met hun voor- en nadelen. Zie wat bij jou best werkt. Als je gyprocplaten van 260x60 neemt (de 260x40 uit je openingspost bestaan niet, het is 60 of 120 breed), dan zal je dwarse plaatsing moeten doen. Immers die 60 is te veel voor langrichting en anders moet je om de 30cm een profiel steken. Overkill met veel te veel materiaal en werk. Plaatsing in de lengte enkel voor platen van 120 en dan inderdaad profielen om de 40cm. Als dat je plan is, zit je helemaal goed.

    Plaatsing dwars op de profielen: 2 manieren van werken;
    Ofwel platen telkens afsnijden tot op een profiel wat veel afval zal opleveren. Ofwel platen doorzetten en telkens tussen 2 profielen bovenop de gyproc een houten lat 10cm langer dan breedte plaat (70cm of 130cm dus) vastschroeven. Omdat de lat wat langer is kan je ook links en rechts in de naastliggende platen vastschroeven en houdt dat systeem zichzelf omhoog.

    Veel succes en plezier er mee!
     
    Bedankt voor de nuttige informatie!

    Ik heb inderdaad platen voorzien van 260x120, 40 was volledig verkeerd. Ik denk dat ik ze dan in de langsrichting van de plagyp ga zetten, lijkt me minder werk dan de platen afsnijden of telkens een latje moeten maken.

    Enkel zie ik op sommige video's die ik heb gekeken dat ze een PC60/27 profiel steken op 10 cm van de muur. Maar op de site van Gyproc wordt hier niks over gezegd?

    Bijkomend vraagje, de ruimte die ik ga voorzien van gyproc heeft een plat dak met opbouw langs binnen: houten kepers, OSB platen, 12cm PUR platen en dan roofing.
    Is het nodig om een dampscherm te plaatsen? En zo ja, moet ik deze dan tegen de profielen (PC60/27) bevestigen aangezien ik werk met de PH60/200 hangers?
     
    Laatst bewerkt:
    Ja, als je die platen in de langsrichting van de profielen plaatst heb je heel weinig afval. Met het stuk dat je over hebt, begin je gewoon terug aan de andere kant. Wel opletten dat je je platen genoeg schrankt zodat de kopse voegen niet te kort bij elkaar staan. Anders heb je meer kans op barsten.

    Als je je profielen om de 40cm zet, zal het op het einde niet meer uitkomen. Dan kan je soms 10cm hebben voor je aan de muur uitkomt. Altijd je platen consequent blijven doorzetten. Als je schrijft 8 x 3,8 meter, dan heb je 3 platen van 120 naast elkaar = 3,6 meter. Daarnaast heb je dan nog 20 cm. Misschien is het slim om voor die laatste 20cm enkele platen van 60 te nemen om in de lengte te versnijden. Zo heb je veel minder afval.
    Niet beginnen met stukjes overschot allemaal naast elkaar te zetten om die 20cm vol te krijgen.

    Wat je ook kan overwegen is om van de eerste plaat 5cm (schuine kant) af te snijden in de lengterichting. Zo zal je makkelijker die kant tegen de muur kunnen afwerken later. Zorg dan ook wel dat je je eerste plagyp op 35cm en dan pas alle volgende om de 40cm. En helemaal op het laatste die 20cm wordt dan 25cm. Simpel, maar je kan er wel wat afsmeerwerk mee uitsparen en het jezelf makkelijker maken.

    Die 10cm van de muur. Soms in specifieke situaties is het niet mogelijk om een randprofiel te zetten. Dan plaats je een gewoon plagyp profiel iets voor de muur. Een gyprocplaat van 12,5mm mag 7 keer haar eigen dikte vrij hangen voor ze gaat doorhangen. = 88mm. Met een gewone profiel h.o.h; 10cm voor de muur te hangen is dat perfect te realiseren.
     
    Top antwoord! Kan ik zeker mee verder.

    Heb je ook enig idee qua antwoord op mijn vraag over het dampscherm?
     
    Top antwoord!
    En geen duimpje? 😢😢😢

    Dampscherm: je isolatie ligt langs buiten op het dak? Dat is dus wat men noemt "een warm dak". Bij correcte opbouw van dat dak ligt daar een dampremmende laag onder je isolatie. En dus moet je langs binnen geen dampscherm meer aanbrengen.
     
    In de duimpjes was ik niet helemaal mee ;)

    Het dak is van rond 1985 schat ik, hoe de opbouw is voor zo ver ik nu kan zien: kepers, osb, 6cm pur plaat en roofing. Boven op de roofing ga ik nog eens 6cm pur platen en nieuwe roofing voorzien. Omdat de oude roofing versleten is. Telt de osb dan als dampremmende?
     
    Als die afgetapet is + alle aansluitingen mooi afgekit zijn in principe wel. In 1985 waren ze daar nog niet mee bezig. Of van welk jaar is het dak? Ik zou het risico niet nemen en er nog een dampscherm over doen.
     
    Die bestaande roofing kan je beschouwen als dampdichte laag.
    Ik zou hier toch heel hard mee opletten, want je komt in een bijzondere situatie terecht. Je nieuwe situatie zal zijn osb (osb3 kan je beschouwen als dampdichte, te bekijken welke osb uit 1985 daar in steekt), dan 6cm isolatie, dan roofing, dan nog eens 6cm isolatie en dan nog ee´s roofing...
    Als dit mijn dak was, ging alles er af. Dan dampremmende laag, dan isolatie 12cm en dan epdm. Kom je er met de bestaande dakranden en opkanten om verder 6cm isolatie en roofing op te bouwen? Hoeveel m² is het?
     
    Ik zal bekijken wel osb het is wat er nu steekt en dan met de dakwerker verder bekijken qua opties.

    Nog een vraag over de gyproc wanden, de verticale dagkanten aan de ramen kunnen die afgewerkt worden met gewoon een gipsplaat en dan de binnenhoek aansluitend met de wand afwerken met een band of best een dagkantelement zetten?
    Bijkomende vraag, loopt het dampscherm door tot tegen het raam? Want in dat geval zou het dagkantelement of gipsplaat gekleefd worden tegen het dampscherm wat op zijn beurt gewoon gekit is op de muur. Is dit wel stevig?
     
    12 cm pur in dak is nu ook niet echt veel
     
    tzal al zeker pir moeten zijn dan en geen pur om onder die 0.24 te zitten met wat marge. voor dat beetje prijsverschil isoleer gerust dikker
     
    Nee hoor, pur platen komt voor 12 cm op een u waarde van 0,23 en de andere lagen nog niet in rekening gebracht.

    Ik heb enkele jaren geleden een nieuwbouw gezet om te verhuren, zowel spouw als dak met 12cm pur platen. E-peil van E18 gehaald. Dus snap niet goed waarom het niet voldoende zou zijn?
     
    loopt het dampscherm door tot tegen het raam? Want in dat geval zou het dagkantelement of gipsplaat gekleefd worden tegen het dampscherm wat op zijn beurt gewoon gekit is op de muur. Is dit wel stevig?
    Ja, dampscherm/luchtdichtheid/... lopen door tot tegen de raam. Er zijn verschillende technische mogelijkheden en oplossingen en producten gecombineerd mogelijk. Je zal datgene moeten doen dat voor jou meest dienstig is. Daar zal je dus inderdaad even je eigen onderzoek voor moeten doen.
     
    en dan met de dakwerker verder bekijken qua opties.
    ok. Ik was in de veronderstelling dat je alles zelf in eigen beheer ging doen. Een dakwerker kan je daar perfect in adviseren en heeft ook de nodige kennis met betrekking tot een opbouw in functie van condens. Komt helemaal goed.
     
    Bijkomende vraag, ik wil beginnen met de profielen van de wanden maar nu las ik dat de verticale profielen max 240cm mogen zijn zonder verankering in de muur. Het plafond (houten kepers) is 250 cm hoog. De platen zelf zullen maar 240 cm worden. Is het een groot probleem om dit zonder extra verankering in de muur te doen?
     
    Op 125 verankeren naar achter.
    Maakt niet uit hoe hoog je platen zijn. Het gaat over de stabiliteit van de kader.

    Anders moet je binnenkort een nieuw topic openen: "Mijn metalstud zwabbert en de schilderijen wiebelen aan de muur. #help"
    🥳🥳🥳
     
    Vroeger dikwijls gehad dat alles aan de muur zwieberde 🍺🍺.
     
    Op 125 verankeren naar achter.
    Maakt niet uit hoe hoog je platen zijn. Het gaat over de stabiliteit van de kader.

    Anders moet je binnenkort een nieuw topic openen: "Mijn metalstud zwabbert en de schilderijen wiebelen aan de muur. #help"
    🥳🥳🥳
    Tot 240 cm hoeft dit niet, dat klopt toch?
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan