• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plafondverwarming

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
In de zoektoch naar een passende verwarming voor onze verdieping ben ik nu aanbeland bij plafondverwarming.

Graag had ik ideeen, reacties en eventuele links om me beter te informeren.

Een kronkel in mijn hersenpan bedacht het volgende...

Stel, ik leg tussen de houten balken van het plafond, op de gipsplaat een paar VV-buizen, daar op/tussen Argexkorrels (geexpandeerde klei ?) en dan (als zoldervloer) OSB.

Omdat het gaat over een kinderkamer, met daarboven (op zolder) een goed geisoleerde hobbykamer, zou het geen verlies zijn als er warmte naar boven komt, echter dit is niet de bedoeling.

Heeft plafondverwarming, hetzelfde rendement als VV, of eerder als wandverwarming ?

Ik vermoed dat je geen verlies van rendement zal hebben maar de warmte zal wel geheel anders worden ervaren denk ik.

Plafond verwarming zou ik nooit als uitsluitende verwarming voorzien. Tenslotte bij vloer en wandverwarming komt de koude lucht onderaan in contact met het warme oppervlak en hierbij stijgt de warmere lucht. Bij plafondverwarming heb je uitsluitend stralingswarmte dat ik denk nooit tot je voeten zal raken.

correct, in de zoektocht naar een goede verwarming voor bij mijn broer op de badkamer kwam ook plafondverwarming op ... het studieburo die onze vloerverwarming thans bekijkt vertelde dat dit een "no go" is want dat ga je niet goed "voelen" en het effect zal niet goed zijn ;-)

Jan

jvanhambelgium wrote:
correct, in de zoektocht naar een goede verwarming voor bij mijn broer op de badkamer kwam ook plafondverwarming op ... het studieburo die onze vloerverwarming thans bekijkt vertelde dat dit een "no go" is want dat ga je niet goed "voelen" en het effect zal niet goed zijn ;-)

Jan

inderdaad, je hoofd gaat "koken" en je voeten gaan kou hebben, enkel koelplafonds bestaan

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit over plafondverwarming gehoord maar als ik er even logisch over nadenk lijkt het mij toch niet zo 'n fantastische uitvinding. Warme lucht heeft toch de eigenschap te stijgen? Dus als volgens mij ga je vooral verwarmen voor de vliegen en spinnen aan het plafond.

Maar waarschijnlijk zal een of andere ingenieur wel een goeie uitleg hebben waarom simpel boerenverstand hier onvoldoende is! :roll:

Als je een folder hebt van Briotherm staat daar de warmteverdeling bij verschillende soorten verwarming in, ook plafondverwarming. Ik heb het niet voor mij maar weet wel dat het erin staat.

the sky is the limit... het plafondverwarmingsidee echter niet :? !

Als er al constructeurs bestaan die het zouden implementeren (bij briotherm website niks gezien hoor), zal het waarschijnlijk om vnl. stralingswarmte gaan door toepassing van combinatie groot vlak + lage temperaturen.

maar stralingswarmte van bovenuit lijkt mij nonsens.

een mens leeft met zijn 2 voeten op de grond, letterlijk en figuurlijk, staat dichter bij vloer dan bij plafond.

jansenius wrote:
Als er al constructeurs bestaan die het zouden implementeren (bij briotherm website niks gezien hoor).
Ze installeren het niet hee, 't is om aan te tonen dat vloerverwarming beter zou zijn dan plafondverwarming. Ik heb het zien staan in de papieren folder op batibouw, de website weet ik niet. Als je die grafieken mag geloven is de warmteverdeling in de kamer (van boven naar beneden) het slechtst bij plafondverwarming.

jansenius wrote:
maar stralingswarmte van bovenuit lijkt mij nonsens.

een mens leeft met zijn 2 voeten op de grond, letterlijk en figuurlijk, staat dichter bij vloer dan bij plafond.

Stralingswarmte van bovenuit is toch geen nonsens, de zon ligt toch ook niet aan je voeten :p , maar of plafondverwarming een goede en effectieve bron van stralingswarmte is betwijfel ik.

Joo wrote:
jansenius wrote:
Als er al constructeurs bestaan die het zouden implementeren (bij briotherm website niks gezien hoor).
Ze installeren het niet hee, 't is om aan te tonen dat vloerverwarming beter zou zijn dan plafondverwarming. Ik heb het zien staan in de papieren folder op batibouw, de website weet ik niet. Als je die grafieken mag geloven is de warmteverdeling in de kamer (van boven naar beneden) het slechtst bij plafondverwarming.

waarheden als koeien als deze hierboven hoeven geen grafieken hoor... gezond verstand is ook al goed...

stats, sheets en grafs kunnen ook een pervers effect hebben : ze desinfecteren en doden onze intuïtie voor dingen die eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn.

En gaat gij uw plafondverwarming dan ook op dezelfde afstand hangen als de zon? :lol:

Plafondverwarming werd vroeger vaak gebruikt als een soort bijverwarming voor de VVW. Temperatuur van de vloer mag niet boven een bepaalde temperatuur gaan (ik dacht rond de 30°C). Deze maximum temperatuur was vroeger niet toereikend om een woning op temperatuur te houden. Plafondverwarming was hiervoor een ideale aanvulling: zelfde lage temperatuur, tegenovergestelde temperatuurverdeling in de ruimte waardoor je gelijkmatige temperatuur kreeg in de hele ruimte,...

Plafondverwarming is volgens mij nooit als hoofdverwarming geinstalleerd geweest.

hang eens een thermometer aan het blafond dan weet u direct waar de warmte hangt,kan makkelijk 2a3grade verschil opzitten tegen over een 1.5m hoogte

marcelvm wrote:
hang eens een thermometer aan het blafond dan weet u direct waar de warmte hangt,kan makkelijk 2a3grade verschil opzitten tegen over een 1.5m hoogte

Kamertemperatuur 20°

Radiatoren/convectoren: vloertemperatuur 18° - plafondtemperatuur 22°

Vloerverwarming: vloertemperatuur 21° - plafondtemperatuur 19°

SvenVD wrote:
marcelvm wrote:

Kamertemperatuur 20°

Radiatoren/convectoren: vloertemperatuur 18° - plafondtemperatuur 22°

Vloerverwarming: vloertemperatuur 21° - plafondtemperatuur 19°

dus als je plafondverwarming zou plaatsen moet je daar tot 28°C of zo stoken om aan de grond ook 21 over te houden, niet echt goed !!!

ter hoogte van je hoofd (+ 1,5 m boven vloer) zal hetr ruim 25 °C zijn, teveel van het goede.

stefan wrote:
dus als je plafondverwarming zou plaatsen moet je daar tot 28°C of zo stoken om aan de grond ook 21 over te houden, niet echt goed !!!

ter hoogte van je hoofd (+ 1,5 m boven vloer) zal hetr ruim 25 °C zijn, teveel van het goede.

Het temperatuurverloop wordt steeds bepaald met 20-21° graden op 1,5m als constante. Het verloop van plafondverwarming is niet het tegenovergestelde als bij vloerverwarming.

Bij radiatoren verloopt die curve minder stijl wat betekent dat het temperatuurverschil op 25cm van vloer en plafond veel groter is.

Zoals ik eerder al schreef, werd plafondverwarming vroeger enkel gebruikt ter ondersteuning van de vloerverwarming. Vandaag, omwille van beter geïsoleerde woningen heeft plafond verwarming totaal geen zin.

Gezien het feit dat dit nog steeds om stralingswarmte gaat, vermoed ik wel dat enkel plafondverwarming een alternatief kan zijn in een goed geisoleerde woning. Belangrijk is dat de curve bijna vertikaal loopt (zo laag mogelijk temperatuurverschil)

SvenVD wrote:
Zoals ik eerder al schreef, werd plafondverwarming vroeger enkel gebruikt ter ondersteuning van de vloerverwarming. Vandaag, omwille van beter geïsoleerde woningen heeft plafond verwarming totaal geen zin.

Gezien het feit dat dit nog steeds om stralingswarmte gaat, vermoed ik wel dat enkel plafondverwarming een alternatief kan zijn in een goed geisoleerde woning. Belangrijk is dat de curve bijna vertikaal loopt (zo laag mogelijk temperatuurverschil)

vertikaal verloop zal nooit zo zijn van zodra je de plafondverwarming aanzet

of theoretisch indien je plafondverwarming op 21° werkt en de kamertemp ook 21° is, maar op die manier kan je bijna geen warmteoverdracht hebt

Temperatuurverdeling afhankelijk van verwarmingswijze:

vloerverw_temp_2_small.jpg

Ik heb al verschillende malen een klimaatplafond geplaatst en ik geloofde ook nooit dat dit ging werken maar dat was toch even anders.

Je kan hier zowel mee koelen als verwarmen en meestal is dit gekoppeld aan een warmtepomp.

Er bestaan zelfs gyprocplaten waar de leidingen in verwerkt zijn.

Je kan ook klimaatnetten tegen de welfsels plaatsen en dit gewoon laten pleisteren.

Kijk eens op www.gyprel.be of www.groupjansen.com en doorklikken naar jansen afwerkingsbedrijf en nee ik werk niet voor deze firma's.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan