Plafondverwarming / koeling

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
358
Punten
83
In het kader van een nog te bouwen passiefhuis met bodem/water warmtepomp ben ik op zoek naar een goede verwarmings- koelvoorziening voor de bovenverdieping. De begane grond wordt vermoedelijk d.m.v. betonkernactivering in de breedplaatvloer verwarmd en gekoeld.

De bovenverdieping bevindt zich geheel onder een zadeldak met knieschotten. Er is geen sprake van verlaagde plafonds.

Omdat het om de bovenverdieping gaat zal er weinig verwarmd worden (voor zover dat al nodig is in een passief huis) en ben ik daarom met name op zoek naar een betaalbare oplossing voor koeling.

Een zoektocht op internet heeft mij geleerd dat voor plafondverwarming / koeling kant en klare modulen te koop zijn voor een veel te hoge prijs. De producten lijken op droogbouw vloerverwarmingssystemen met een aluminium plaat er achter om de ir straling beter af te geven.

Volgens mij kan dat goedkoper en simpeler. Vandaar het volgende idee:

Om de kap luchtdicht te maken gebruik ik een aluminiumfolie. Over de folie heen komt het regelwerk voor een afwerking van fermacelplaten. (de kap is op basis I -liggers / HSB elementen van 30cm hoog en geheel gevuld met minerale wol. Het dakbeschot is op basis van houtvezelplaat)

Langs het regelwerk maak ik vloerverwarmingsbuis van 20mm vast met tyrips waardoor ik om de 30 cm over het gehele plafondoppervlak mijn plafondverwarming / -koeling heb.

In het geval van een slaapkamer heb ik 20m2 vloeroppervlak en 27m2 plafondoppervlak. Voor de koeling zal er vermoedelijk met een temperatuur van 18 graden gekoeld worden. E.e.a. afhankelijk van de luchttemperatuur en vochtigheid op basis waarvan het dauwpunt bepaald wordt.

Is bovenstaand voorbeeld voldoende om te verwarmen en te koelen in een passief huis of haal ik te weinig koelvermogen?

Wanneer het idee niet gaat werken dan hoor ik dat ook graag.

Bovenaan