• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plafondventilator aan plafond onder hoek bevestigen.

hobbes14

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jan 2014
Waarderingsscore
9
Punten
8
Hey ik heb een vraagje.

Mijn plafond in de keuken heeft een hellingsgraad van 23 graden, ik heb een plafondventilator gekocht deze heeft een gewricht maar meer dan 10 graden kan deze niet aan.

Dus had ik gedacht om een cilindervormig stuk hout te zagen, diameter 17 ( voet ventilator is 15 cm ) onder een hoek van
• 10 graden: ongeveer 2,95 cm dik hout nodig
• 13 graden: ongeveer 3,82 cm
• 20 graden: ongeveer 5,81 cm
• 23 graden: ongeveer 6,64 cm

hoogte = D x sin (hoek )

1732951983151.png

Hoe kan ik dit het best aanpakken ?

Mijn eerste idee
De voet van de ventilator heeft een diameter van 15 cm, ik kan bijvoorbeeld weidepaal kopen
deze afzagen op 23 graden dan gaten voorboren voor bevestiging aan plafond, afwerken door te schuren en wit te schilderen.

Het is een gyprocplafond, waar de plafondventilator zal komen zit er een versterking met triplex.

1732952058184.png

Alvast bedankt

Iets (een sokkel) in kunststof laten 3D printen? Dan heb je ineens de perfecte vorm en maat. Moet je wel perfect berekenen vooraf, want kan je niks meer op corrigeren later.

Een oplossing in hout (een hele weidepaal kopen van 17cm diameter en dan 7cm lengte van gebruiken?) zal je ook moeten zien dat het niet splitst bij bevestiging van die sokkel op plafond en bevestiging van je ventilator op die sokkel. Je gaat immers van die 6,64cm naar 0,00cm op een lengte van slechts 17cm en dan nog een ronde vorm.

Ik lees "triplex". Hoe dik is die en hoe is die bevestigd in de onderliggende kader? Toch minstens een multiplex 18mm? Toch niet enkel in de gyprocplaat vastgemaakt?
Desgevallend de gyproc wegsnijden op de plaats waar die sokkel moet komen zodat die direct aansluit op de onderliggende triplex. Heb je meer stabiliteit. Die 3D geprinte sokkel ook voorboren alvorens te bevestigen en rondellen gebruiken rond je vijzen. Uitsparing voor die rondellen kan ineens mee opgenomen worden in de print.

Of je plastic voet van de ventilator schuin afzagen als daar voldoende ruimte voor is, en je bevestigingspunten / vijzen vermoed ik, gewoon spieen tussensteken. Of een stuk buis van 150mm schuin afzagen enkel als bedekking van je voet. Al dan niet in een bepaalde kleur.

1733079053341.png
Die plaat is bevestigd met 8 schroeven in de gyplat structuur. Zou stevig genoeg moeten zijn denk ik zo.

Bedankt voor de ideeën !!

Triplex is duidelijk multiplex die volgens wat ik zie te overvloedig verankerd is.
Het is niet de bedoeling als je een versteviging plaatst dat deze een versterkte burcht wordt.
De multiplex ligt niet gelijk met de Metal Stud omdat u daar vergeten zijt de nodige ondiepe zaagsneden te maken. Zie Gyproc voorlichting over hoe een wand verstevigen
In feit met uw manier van doen, is de Metal Stud, iets verzwakt op die plaatsen dat je op die plaatsen uw Metal Stud verzwakt. met 2 schroeven in de zijkant van de Metal Stud zal het hout wel op zijn plaats blijven
Waarom geen platform in het vierkant of met veel hoeken maken, zodat je de zwierende plafondventilator kan op monteren zonder gepruts aan de hechtingsvoet van de ventilator zelfs?

Het eerste gedacht is altijd het beste hé! :cool:
Bedankt voor de foto's en de terugkoppeling, ziet er goed uit.

Goede oplossing.

Nu ook nog voor de lampen hetzelfde maken? 😊

nice! thx voor de terugkoppeling. Mooie oplossing.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan