• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

plafondtegel asbest

Reaction score
0
Hallo,

ik vraag mij af of deze plafondtegels asbest kunnen bevatten (deze zijn wel wit geverfd).
Kan iemand mij hier iets meer over laten weten?

Bedankt.

Attachments

• foto 1.jpg
    foto 1.jpg
    50,4 KB · Views: 39
  • foto 2.jpg
    foto 2.jpg
    55 KB · Views: 39
Het zou kunnen.
Kan je deze opheffen?
Of als je er op tikt, hoe klinkt het geluid? Zacht, hard?

Uw beknopte informatie zal de leden niet veel vooruit helpen.

Uw familielid zal misschien wel kunnen zeggen waar hij deze tegels heeft gekocht? Wanneer deze zijn geplaatst? Heeft uw familielid eventueel een plafondtegel op reserve?

Als de woning en renovatie voor 2001 is, moet je het als asbestverdacht materiaal beschouwen.
Zou je er één kunnen uithalen of als je één in reserve hebt, best laten testen in een Labo.

Of je nu de woning gaat verkopen of gaat renoveren, zou ik toch al aanraden om de test te laten doen. Dan heb je ook onmiddellijk zekerheid.
Wil je de woning verkopen dan ga je vanaf 23/11/2022 een attest nodig hebben.
Wil je de woning renoveren dan het kostenplaatje oplopen of juist verminderen om het sloopafval weg te doen.

Sorry @AsbestAttest-Aanvragen, maar dat is niet correct.
Het is niet omdat een woning een risicobouwjaar heeft, dat je automatisch alle materialen als asbestverdacht moet beschouwen.
Asbesthoudende plafondtegels wil ik in een woning nog tegenkomen... Vaak werden deze enkel toegepast bij bedrijven, omwille van de eisen in verband met brandveiligheid. Deze eis was er niet in particuliere woningen.

Deze tegels zijn hoogst waarschijnlijk geperst hout (board) of iets in die aard. Dit kan je afleiden aan de schroefgaatjes naast de lamp.
Zulke tegels, in alle vormen, maten en motieven, werden vaak gebruikt in woningen van rond de jaren 80.

@Stefke_00 Je kan daar gelijk in hebben. Juist op basis van een foto blijft het moeilijk. Best eens tegel eruit halen en langs de zijkant foto nemen. Als het geperst hout is zal het vrij snel duidelijk worden.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief