Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Plafondhoogte overdekt terras voor lounge zetels.

• Tags plafondhoogte terras
  • Dres40

Lid
    Lid geworden
    23 jul 2011
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    18
    Beste,
    Heeft iemand een idee of een plafondhoogte van 2,60 m niet te hoog zou zijn voor ons overdekt terrasje (3,20 m diep en 3,60 m breed), waar we voornamelijk een loungeset onder willen plaatsen?

Binnenkort starten we met de bouw van onze keukenuitbreiding met aansluitend een overdekt terras.

Toch twijfel ik al een tijdje over de plafondhoogte van het overdekte terras en vraag ik me af of die niet te hoog zal aanvoelen.

Vroeger hadden we een zithoekje aan ons tuinhuis met een plafondhoogte van ongeveer 2,15 à 2,20 m vanaf de vloer. Dat vonden we erg gezellig.

Bij de nieuwe bouwplannen willen we deze nu graag aanbouwen aan onze keukenuitbreiding. We moeten echter de hoogte van de keukenuitbreiding respecteren, omdat het dak doorloopt naar het overdekte terras. Binnen zal de plafondhoogte ongeveer 2,50 m bedragen en buiten schatten we een hoogte van ongeveer 2,60 m onder het overdekte terras, omdat de terrastegels iets lager liggen dan de vloer binnen.

Heeft iemand zelf een gelijkaardig overdekt terras? Hoe ervaren jullie die hoogte? Of maak ik me gewoon te veel zorgen?

Hoe lager, hoe donkerder in huis. Zal sowieso al veel licht wegpakken, eventueel lichtstraat in steken.
    Probeer met het plafond minstens even hoog te blijven als in huis, dat helpt om het doorlopende gevoel te versterken. Ook zelfde formaat (en kleur) tegels leggen en de voegen van in huis laten doorlopen buiten voor zover dat kan. Dan vormt het 1 geheel. Liefst ook plafond buiten zelfde kleur als binnen.
    Een donker en knus hoekje is leuk in de tuin naast het tuinhuis, maar niet naast jouw keuken/leefruimte want dan importeer je een beknepen gevoel.

Donkere vloertegels of donkere plafonds zuigen het licht weg.

Het deel overdekt terras komt aan de zijkant van ons huis (beetje moeilijk om dit duidelijk te maken zonder tekening) dus van licht wegpakken is er niet echt sprake. Dus als ik het goed begrijp is de hoogte van 2m60 zeker niet te hoog volgens u.

Eerste keer dat ik hoor dat een hoog plafond een ruimte krapper doet aanvoelen 🙂.

Hoe lager je overkapping, hoe minder daglicht je keuken ook krijgt. 2,6m lijkt mij niet abnormaal hoog. Onze plafonds binnen zijn hier zo hoog, als het niet meer is.

Bij ons hebben zowel de keuken als het overdekt terras de hoogte van 2m60 wat perfect aanvoelt.

Let wel: onze overkapping is maar 2,1m diep.

Is het de bedoeling om die overkapping nuttig te gebruiken? Want 2.1m diep is wel niet veel he. Als ge daar een tafel of lounge zet staat de helft nog buiten. Ik zou eerder op 3m rekenen

Ben ik nu echt de enige die dan denkt : en hoe ziet die gevel eruit van die aanbouw ?
    Is dat een volledige muur met een deur en een raamke dat uitgeeft op die oversteek of is dat een volledige glaswand die helemaal of deels open kan en zo wordt binnen en buiten één geheel.

Je kijkt teveel in hokjes: de aanbouw, de keuken en hier een lounge en ...
    Kijk eerst eens naar GANS de woning en de tuin.
    Want als je die lounge zet aan een grasveld of een plantvak met bomen of een zwemvijver, dat gaat allemaal mee bepalen hoe je die ruimte wil gebruiken en invullen . En ja dat bepaalt de hoogte van je lounge

Bij een intieme zithoek ingesloten en geborgen met planten deels rond en een smal kronkelpad in een zwevend houten beplanking naar de yakusie zal de hoogte lager zijn dan waar die lounge naast het zwembad ligt.

Is het de bedoeling om die overkapping nuttig te gebruiken? Want 2.1m diep is wel niet veel he. Als ge daar een tafel of lounge zet staat de helft nog buiten. Ik zou eerder op 3m rekenen
    Helemaal correct. Zou zelfs 3,5 nemen. Maar 2,1m was nu bij ons het maximale wat nog kon gezien de maximale bouwdiepte al bereikt was.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan