• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plafond door europa

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Als Europa nu een plafond insteld op de prijs van wind energie, zonne energie om de overwinsten tegen te gaan.

Gaat dit dan ook effect hebben op de prijs die we krijgen voor zonne stroom die we terug op het net zetten. Of niet.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Allemaal glazen bol bovenhalen....
Het gaat ons allemaal een hoop geld kosten, dat is zeker
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Never waste a good crisis... wees maar zeker dat onze regering (en bij uitbreiding Europa) deze uitspraak ook kent... Willen ze in de komende jaren / decennia hun financiën wat opkrikken
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Toen ik hoorde dat men zou proberen om de elektriciteitsprijs los te koppelen van de gasprijs was exact dat mijn eerste gedachte: daar gaat de mooie injectieprijs…

Uiteraard is dat het eerste wat er aan zal moeten geloven. Als men voor bvb 10ct elektriciteit op de open markt kan kopen, gaat men heel misschien nog 7ct geven voor injectie. Dat is gewoon pure logica.
De vraag is of het zo diep zal zakken.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Never waste a good crisis... wees maar zeker dat onze regering (en bij uitbreiding Europa) deze uitspraak ook kent... Willen ze in de komende jaren / decennia hun financiën wat opkrikken
Dus uw samenvatting is dat Belgische en Europese overheid de elektriciteit uit wind en zon goedkoper op de markt te proberen krijgen om u een kloot af te trekken?

Dat is wel heel cynisch.

En ook wel beetje belachelijk.
Je moet toch al heel krom rekenen om te denken dat om het even welke regering er een financieel voordeel uit haalt dat jij een lagere injectievergoeding krijgt.
Nog los van het feit dat om het even welke regering altijd veel liever geld uitgeeft dan geld ontvangt, anders zouden niet zowat alle landen met gigantische overheidsschulden zitten.
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Ik volg @turboke hierin. We moeten echt stoppen met denken dat onze overheden stelselmatig proberen om ons te naaien. Ze proberen gedrag te sturen in een wenselijke richting, dat wel. Iemand die voor de maatschappij onwenselijk gedrag vertoond, kan zo wel eens het gevoel hebben dat ze constant genaaid worden natuurlijk. (de definitie van onwenselijk gedrag verandert natuurlijk met de jaren dat wel)

De reden waarom ze dit nu willen invoeren, is om omdat de zonneparken en windparken samen met de kerncentrales op dit moment megawinsten draaien terwijl de gezinnen (en in mindere mate) bedrijven ervoor moeten gaan opdraaien. Als ze een plafond op de prijzen voor deze energie gaan opleggen, dan gaan de injectietarieven meer dan waarschijnlijk dalen. Maar who cares dat je maar 7 cent meer krijgt per kwh als de prijs voor een kwh in aankoop ook terug naar een aanvaardbaar niveau zakt?

Eigenlijk is het heel simpel, gezinnen moeten minder op het net steken en meer zelf verbruiken, naast het feit natuurlijk dat ook gewoon het totale energieverbruik drastisch naar beneden moet. Die richting zal niet meer veranderen. Hoe sneller je daartoe dus in staat bent, hoe minder je je "genaaid zal voelen" door de overheid.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik zou ook denken dat het injectietarief dan wel mee zal dalen.
De grootste impact voor het collectief van de consument is uiteraard de hoge energieprijs die de afnameprijs dicteert. Als er een manier is om de uit de pan swingende prijzen onder controle te krijgen, is dit goed voor de consument.
Dat er een klein gedeelte van het collectief is dat als gevolg van deze maatregel dan ook een negatieve impact zou voelen door bijkomend een verlaging van injectietarief, lijkt me dan jammere maar prima verdedigbare "collateral damage"
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
De prijzen vast houden op het huidig niveau zal al een dikke prestatie zijn...

Feit is, zowat elke kWh stroom die uit jouw en mijn panelen komt is gas gespaard, en dat kan momenteel goed gebruikt worden.
Ik zie dat injectietarief gedurende lange tijd wel rond de 15-25ct blijven voor particulieren, maar ja, dat is wat mijn glazen bol zegt.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Ik zie dat injectietarief gedurende lange tijd wel rond de 15-25ct blijven voor particulieren, maar ja, dat is wat mijn glazen bol zegt.
Mijn glazen bol kijkt af en toe eens over de grens. In Nederland is het injectietarief even extreem hoog geweest €0,55 en meer, maar is zeer recent bijna overal gezakt tot iets van een €0,08.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik zie dat injectietarief gedurende lange tijd wel rond de 15-25ct blijven voor particulieren, maar ja, dat is wat mijn glazen bol zegt.
Mijn glazen bol kijkt af en toe eens over de grens. In Nederland is het injectietarief even extreem hoog geweest €0,55 en meer, maar is zeer recent bijna overal gezakt tot iets van een €0,08.
Klopt, maar eerst mogen de nederlanders hun productie salderen... Dus als ze in de zomer de teller achteruit laten draaien, dan mogen ze die stroom in de winter gebruiken, en de overschotten gaan dan aan 0,08.
En ze weten ook dat salderen gaat verdwijnen.

Situatie is dus helemaal anders en onvergelijkbaar.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Never waste a good crisis... wees maar zeker dat onze regering (en bij uitbreiding Europa) deze uitspraak ook kent... Willen ze in de komende jaren / decennia hun financiën wat opkrikken
Dus uw samenvatting is dat Belgische en Europese overheid de elektriciteit uit wind en zon goedkoper op de markt te proberen krijgen om u een kloot af te trekken?

Dat is wel heel cynisch.

En ook wel beetje belachelijk.
Je moet toch al heel krom rekenen om te denken dat om het even welke regering er een financieel voordeel uit haalt dat jij een lagere injectievergoeding krijgt.
Nog los van het feit dat om het even welke regering altijd veel liever geld uitgeeft dan geld ontvangt, anders zouden niet zowat alle landen met gigantische overheidsschulden zitten.
Nee, ik bedoelde helemaal niet dat de overheden ons een kloot proberen af te trekken. Wel dat het hele elektrische verhaal de grote melkkoe gaat worden, nog meer dan nu al het geval is. En het is steeds dezelfde middenklasse die de pineut is: allen die er (hard) voor werken. Want wij zijn degenen die de panelen kunnen betalen... maar dus ook het belastingetje hier, het taksje daar, de opcentiemen zus... Die groep is nu eenmaal groot en onze invloed beperkt. Da's misschien wel een beetje cynisch ja...

Een regering moet geld uitgeven (geeft graag geld uit ?) maar ook die bomen groeien niet tot in de hemel. Spanje en Portugal hebben dat ik een verder verleden lang gedacht, Griekenland ook in een niet zo ver verleden. Dus, willen ze die overheidsschulden nog enigszins binnen de perken houden... (los van de corona-uitgaven etc)... zoniet worden wij het nieuwe Griekenland

@ljo13 : ik voel me niet constant genaaid door onze overheid (geregeld wel eens een keer maar soit). Het is gewoon te ondergaan. Daar moet ik mee leren leven. En als ik dat niet kan... It's their way or the highway. Vooralsnog lukt het me om me ernaar te schikken. Maar dat de overheid ons gedrag stuurt... in een wenselijke richting onder invloed van diverse lobby's ja.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113

Situatie is dus helemaal anders en onvergelijkbaar.
Niet helemaal.
Mensen met een analoge meter kunnen hier ook nog salderen. Voor hen is de situatie identiek.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113

Situatie is dus helemaal anders en onvergelijkbaar.
Niet helemaal.
Mensen met een analoge meter kunnen hier ook nog salderen. Voor hen is de situatie identiek.
Nee, in NL krijgen die nog extra centen voor de energie die ze na salderen nog extra in het net hebben gestoken. Dit voorlopig tot 2031.

Hier krijg je niets en betaal je prosumententarief
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113

Situatie is dus helemaal anders en onvergelijkbaar.
Niet helemaal.
Mensen met een analoge meter kunnen hier ook nog salderen. Voor hen is de situatie identiek.
JA, maar die krijgen niks voor het overschot.
Als je geld wil voor terugleveren, dan moet je een DM hebben en betaal je geen prosumententarief...
Compleet verschillend met Nederland.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan