Plafond 6,5/6,5m een 15cm verlagen tegen potten en balken

Lid geworden
12 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hello

Na een offerte van 70 EUR/m² voor een verlaagd plafond heb ik beslist om er zelf aan te beginnen. Ik ben niet onhandig en ik zie het als een uitdaging.

Ik zou met valize planken raster werken, alleen is de overspanning langs beide zijden 6,5m en aangezien ik 15 cm dien te verlagen weet ik niet zo goed wat de beste manier is om het houten raster op te hangen.

Alle tips welkom!

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
Waarom niet werken met de profielen van gyproc?

Lid geworden
12 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Omdat ik een 8-tal houders voor boxen en een 7-tal houders voor ingeplakte spots moet erin krijgen. Die moet ik makkelijk kunnen inwerken in de constructie en die moeten ook wat draagvermogen hebben. Hout is makkelijker werken denk ik.

Lid geworden
20 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toevallig zijn we eergisteren bij een houthandelaar bij ons in de buurt geweest en hebben we dit gevraagd omdat we in de toekomst ook onze plafond zouden willen verlagen. Deze heeft gezegd van langs de randen balken tegen de muur te boren en daarop van die "u" kes( ik weet niet hoe dat juist noemt) te bevestigen waar uw balken gewoon inschuiven. Eventueel wat extra verstevigen om zeker niet te laten doorhangen.

Lid geworden
20 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb het is opgezocht en die"ukes" die ik bedoel zijn raveeldragers.

Lid geworden
12 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Regis

Je antwoord lijkt me heel nuttig :) Alleen ben ik nog niet voor de volle 100% mee ;)

Is het mogelijk van kleine schets te maken? Ik weet dat ik veel durf vragen, maar je zou mij er een heel stuk op weg mee helpen!

Lid geworden
12 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Regis

Een ingescande schets of een schets in paint is meer dan voldoende hoor, tis gewoon om er een visueel idee van te hebben :) Alvast bedankt voor de moeite!

Lid geworden
20 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook wel benieuwd naar die schets.

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Zo heb ik er ook al enkele gemaakt ...

Verder dien je dat echt niet te zoeken ...

Geschaafde planken ? Doe ik persoonlijk niet .

Partij hout kopen (RND) ... en een beetje sorteren ... eerst enkele rechte uitzoeken voor de kader ... al de rest met de bolle kant naar boven zetten

k.b.

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Regis07 wrote:
Ik heb gezegd aan 1 kant/zijde (smalle kant) geschaaft.

Had ik begrepen ...

Wat wij noemen "recht gezet op het schaafmachine" ...

Alle 4 zijdig geschaafd hout is vaak nog schever dan de ongeschaafde planken omdat dit geschaafd wordt op 4 assige machines ...

Uw oplossing is perfect ... maar als ik en 20-tal RND volices koop (laten we even veronderstellen dat ze zouden verkrijgbaar zijn op 6.5 m lengte ...) dan zijn er hier altijd wel een 4- tal bij die voldoende recht zijn (zonder schaafkosten) om de kader mee aan te vatten ...

k.b.

Lid geworden
12 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Regis, superinteressant, hartelijk dank! Schema is heel duidelijk.

Ik ging er giplat tegen vijzen, die door de stukadoor nog eens afgewerkt worden. Om de hoeveel cm plaats ik dan best ankerpunten?

Lid geworden
20 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eesrt en vooral bedankt voor de duidelijke schets. :)

Nog 1 vraagje, als je daar nu gyproc tegen vijst mag de hoh afstand dan 60 cm zijn?

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Becca wrote:
Eesrt en vooral bedankt voor de duidelijke schets. :)

Nog 1 vraagje, als je daar nu gyproc tegen vijst mag de hoh afstand dan 60 cm zijn?

Zelfs al zou men dit met sommige "dikke platen" naar voor schuiven als oplossing , dan zou ik het nog nooit doen ...

Platen van 120 cm breed nemen en HOH 40 cm nemen .... OF

platen van 60 cm met HOH 30 cm ...

k.b.

Lid geworden
12 mrt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nogmaals dank voor de uitleg, ondertussen is mijn plafond klaar en heeft een schrijnwerker zijn zegen gegeven en de stukadoor had ook geen enkele opmerking :)

Voor de geïntereseerden, voor een goeie 80m² plafond was ik minder dan 1000 EUR kwijt aan materiaal (gyplat/ 300m volige planken/schroeven en ijzeren haken). Het is wel een niet te onderschatten werk, toch zeker zelf 7-8 dagen van 10u, met hulp van vriendin, en 2 keer broer+vader voor het aanbrengen van de gyplat.

Enkele foto's:

Bedankt voor de hulp!

Bovenaan