Plaatsing Zelliges

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik ben van plan om de keukenwand te betegelen met Zelliges van 10 x 10 cm.

Om goed voorbereid te zijn wou ik toch graag dit werkje even stap voor stap overlopen. Ik heb ook nog enkele vragen.

- De muur is bepleisterd. Deze ga ik vooraf instrijken met een grondlaag om een betere hechting van de lijm te bekomen.

-De zelliges vooraf uitzetten om te kijken hoe ik op de hoeken ga uitkomen.

- De zelliges voor de plaatsen in water zetten en daarna laten uitlekken.

- Lijm goed verdelen en gelijk uitstrijken over de muur.

- Zelliges tegen elkaar plaasen zonder voeg. Eventuele verschillen opvangen met voegspiesjes. Na elke rij controleren of je nog recht aan het werken bent.

- Na plaatsing 24u laten uitharden voor het invoegen.

Nu de vragen :

- Het betreft een kleine oppervlakte, ik zou dus graag kant en klare tegellijm gebruiken. Welke lijm raden jullie hiervoor aan? + welk voegsel? Het zijn witte zelliges.

- Welke lijmkam gebruik ik best? 6 mm ? 7 mm ? 8 mm?

- Moet de lijm verticaal uitgestreken worden?

Alvast bedankt voor de tips / suggesties.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
13
Punten
38
ik zou toch een voegske laten (vb 2-3mm) ze zijn zeer onregelmatig van vorm , moeilijk om recht te blijven zonder voeg + stukken waar ze tegen elkaar raken kan je dan geen voegsel meer tusenkrijgen en krijg je kleine spleetjes (idaal voor vuil,beestjes, ...)

48u laten drogen (je gebruikt primer dus vocht uit de lijm wordt minder snel opgezogen = langere droogtij 

hoe onregelmatig zijn de diktes? hoe onregelmatiger hoe dikker je kam moet zijn , ik schat dat 8mm ok is (6mm is normaal voor een mooie vlakke gelijmatige tegel)

ga naar bouwhandel en neem het merk dat ze daar hebben (geen diy ) , lijm zeker wit nemen, kleur voegsel naar eigen inzicht

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
841
Punten
113
Omnicol TP2 XF is daar een goede, blijvend elastische tegellijm voor.  Ik heb de onze met deze tegellijm geplaatst en na 10 jaar hangen die er nog steeds aan.

Qua werkwijze hoe ik het heb gedaan:

- muur ingesmeerd met omnibind TP

- tegels met de te verlijmen kant in diezelfde omnibind TP gedoopt

- muur ingelijmd met de lijmkam (bij mij maat 6 omwille van zelliges 5cmx5cm)

- tegels ingelijmd en aangebracht en ietwat uitgelijnd met een lange waterpas.  Ik heb ze niet op voorhand uitgelegd, sommigen doen het wel.  

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Over het tegen elkaar plaatsen met of zonder voeg lees ik zeer veel tegenstrijdigheden.

Een voegje van 2mm aanhouden zal het invoegen misschien makkelijker maken.

Alvast bedankt voor de tips !

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
841
Punten
113
Ik heb de voegjes zo dicht mogelijk tegen mekaar.   

jan88

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is er een specifieke reden waarom de zelliges tegen elkaar geplaatst worden?

Moet er ook tegellijm achteraan op de zelliges aangebracht worden of volstaat het om de muur in te lijmen?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan