• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plaatsing van 4 collectoren in beperkte ruimte

Godsan

Nieuw Lid
Lid geworden
28 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik dien 4 collectoren te plaatsen op een ruimte van 80 lengte x 50 breedte

Collector 1: Koud water sanitair 4 uitgangen
Collector 2: Warm water sanitair 4 uitgangen
Collector 3 vloerverwarming badkamer 2 uitgangen
Collector 4: Regenwater voor toilet e wasmachine 2 uitgangen

Wat is nu de beste volgorde en is dit uberhaupt mogelijk boven elkaar allemaal?

alvast bedankt

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Waarderingsscore
464
Punten
63
Van achteraan naar vooraan:
  • Warm water
  • Koud water
  • Regenwater
  • Vloerverwarming
Indien mogelijk zou ik koud water en regenwater naast elkaar plaatsen. Ik heb even nagemeten: een collector met 5 uitgangen en een 90° bocht op het einde is 33cm breed en een collector met 2 uitgangen en een bochtje is 17cm breed. (beiden met een beetje speling). Dus dat zou net moeten lukken.

Vloerverwarming plaats je vooraan omdat vloerverwarming ook het laatst geplaatst wordt in het hele proces.

webstab

Actief Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
37
Punten
28
Heb je niet twee collectoren voor vloerverwarming? Vertrek en retour.

Ik heb hier 4 collectoren compact boven elkaar hangen. Van boven (achter) naar beneden (voor): koud sanitair, warm sanitair, verwarming retour, verwarming vertrek. Dit is vooral omdat het goed uitkwam met de leidingen, volgorde is niet zo kritisch, vooral kijken wat praktisch is.

De beugel van de onderste twee collectoren hangt met een draadstang vast, waardoor de leidingen van de bovenste twee er achter lopen.

Godsan

Nieuw Lid
Lid geworden
28 dec 2023
Waarderingsscore
3
Punten
8
Misschien de situatie nog iets gecompliceerder maken. Vanuit de WW en KW dien ik (enkel) voor de douche via de plafond te gaan. Bestaat er een collector waarbij je 1 uitgang hebt die 180° gedraaid zit van de andere uitgangen ?

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
426
Punten
83
Collector drie uitgangen ipv vier en een bocht 90° aan de zijkant van de collector schroeven.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan