Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Plaatsing kookvuur in eiland

• Tags kookplaat
  • Akasha

Nieuw Lid
    Lid geworden
    12 jul 2010
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    8
    De zoveelste keukenvraag.

We hebben een eiland van 310 cm. Aan 1 korte kant komt een oversteekje van 30 cm en 2 krukken. Het idee was altijd om het vuur uiterst links te zetten aan de andere korte kant, gecentreerd in de eerste onderkast van de reeks 100 - 80 - 100. Je hebt dan eigenlijk 15 cm tablet - vuur van 80 - en dan 2m15 tablet. Een behoorlijke lap dus.
    De spoelbak komt in de kastenwand, eigenlijk tegenover het vuur.

Maar... ik begin wat te twijfelen over het uiterst links zetten. Meestal wordt dat gedaan omdat de spoelbak aan de andere kant van datzelfde eiland zit, maar dat is hier niet het geval. Is het dan logischer om het vuur iets meer in het midden te zetten? Bvb in de kast van 80? Dan krijgt je een beterer ergonomische driehoek, aan beide kanten plaats rond het vuur, vuur iets verder van de eetafel, geen spetters naar de zijkant, of mensen die vlak langs vuur passeren. ..
    Optisch in het tablet: 100 - vuur van 80 -130 (kast+ oversteekje). Dus niet echt symmetrisch, maar mss niet duidelijk genoeg assymetrisch? Ook een minder groot aaneensluitend werkvlak, maar meer ´kanten´ om rond te staan.

Tips, tricks, had ik maars... welkom!

Je kan ook het vuur perfect in het midden plaatsen.
    115-80-115
    Zelf prefereer ik een vuur van 90. 10cm geeft veel meer gebruiksgemak van de kookplaat. 110-90-110.

Verder alles in het praktische ook bekijken. Wat ga je doen op het werkblad en waar. Is het een eiland of komt 1 korte kant tegen een muur ?
    Hier is het (schier)eiland 520cm. 160cm zitgedeelte en 360 met kasten.
    Blad tot aan vuur is 135cm. Daar staan de toestellen zoals airfryer, toaster, friteuse, broodtrommel, KitchenAid, koffiemachine etc.
    Dan kookplaat van 90.
    En dan blad 295, waar er aan gewerkt wordt qua voorbereiding koken etc. Daar aperitieven we met gasten, eten we, wordt er huiswerk gedaan,etc..
    Met feestjes wordt dat gedeelte ook gebruikt om buffet te zetten. Want is ook net aan schuifraam met toegang tot terras .
    Kookplaat meer centraal, zou bij ons veel minder praktisch zijn

Ja eens hoor. Vroeger had ik zelfs zo´n langwerpige Novy. Vuur van 90 wilden we dus ook supergraag.. maar man wil liefst de aeg sapphire mat en die bestaat alleen in 80.. Andere matte kookplaten lijken toch minder krasvrij te blijven.

Ene kant wordt ook hier zithoekachtig, aan de tuinkant. Ik neem aan dat we een buffet ook wel op 3m10x60 zullen krijgen (dus op de helft van het eiland). De losse toestellen staat in de berging/bijkeuken waar ook een kleiner eiland komt. Kasten van 115 wordt heel duur maatwerk en echt in het midden wil ik liever niet omdat dat het zitgedeelte wel erg dichtbij het vuur komt. (Er is wel een aparte eettafel ook)

Ik begon vooral te twijfelen aan het eerste ´kookplaat op de hoek´ idee. Qua vuile vloer, geen plaats aan twee kanten.. en ken niemand die dat heeft en dat dus kan relativeren of net toch aanraden.

Pak een deel kopies van uw plannen en teken daarop de verschillende situaties even uit schrijf dan ook de voor en nadelen erop.
    Denk ook aan de plaatsing van de frigo / oven / ...
    Probeer u dan in te beelden als ge aan het kookvuur staat of staat op plaats x en ge wilt een bepaalde handeling doen. Hoe ver moet ge u dan verplaatsen, ...

....
    Maar... ik begin wat te twijfelen over het uiterst links zetten. Meestal wordt dat gedaan omdat de spoelbak aan de andere kant van datzelfde eiland zit, maar dat is hier niet het geval. Is het dan logischer om het vuur iets meer in het midden te zetten? Bvb in de kast van 80? Dan krijgt je een beterer ergonomische driehoek, aan beide kanten plaats rond het vuur, vuur iets verder van de eetafel, geen spetters naar de zijkant, of mensen die vlak langs vuur passeren. ..
    Optisch in het tablet: 100 - vuur van 80 -130 (kast+ oversteekje). Dus niet echt symmetrisch, maar mss niet duidelijk genoeg assymetrisch? Ook een minder groot aaneensluitend werkvlak, maar meer ´kanten´ om rond te staan.

Ik denk dat je perfect voor je zelf geargumenteerd hebt waarom dat vuur niet op het uiteinde moet zitten maar meer naar het midden.
    Teken dit uit met de verschillende mogelijkheden wat voor jullie het fijnst aanvoelt

Ja eens hoor. Vroeger had ik zelfs zo´n langwerpige Novy. Vuur van 90 wilden we dus ook supergraag.. maar man wil liefst de aeg sapphire mat en die bestaat alleen in 80.. Andere matte kookplaten lijken toch minder krasvrij te blijven.

Ene kant wordt ook hier zithoekachtig, aan de tuinkant. Ik neem aan dat we een buffet ook wel op 3m10x60 zullen krijgen (dus op de helft van het eiland). De losse toestellen staat in de berging/bijkeuken waar ook een kleiner eiland komt. Kasten van 115 wordt heel duur maatwerk en echt in het midden wil ik liever niet omdat dat het zitgedeelte wel erg dichtbij het vuur komt. (Er is wel een aparte eettafel ook)

Ik begon vooral te twijfelen aan het eerste ´kookplaat op de hoek´ idee. Qua vuile vloer, geen plaats aan twee kanten.. en ken niemand die dat heeft en dat dus kan relativeren of net toch aanraden.
    om een kookplaat op 115 te zetten, moet je geen kasten op maat hebben. Hier zit te kookplaat ook boven 2 kasten is gewoon een uitsparing in de zijwand vande kasten.
    Plaats langs beide kanten van de kookplaat vind ik zeer handig. Mise en place zetten, pank om vlees te laten rusten en aansnijden. Groentjes voor de afwerking etc..

Onze keuken is volledig op maat. Hogere kasten ipv hogere sokkel, Kasten van 58cm en 85cm breed omwille van inbouwplaats etc...
    Onze keuken kostte een heel pak minder dan bij DSM, Keukenabdij etc... die dan helamaal niet op maat konden maken, enkel met passtukken werken. We zaten een 20% boven de duurste IKEA uitvoering... (wel zelf geplaatst en geen toestellen )

Je kiest een kookplaat toch vooral functioneel en minder hoe deze er van look uitziet?

....

Ik denk dat je perfect voor je zelf geargumenteerd hebt waarom dat vuur niet op het uiteinde moet zitten maar meer naar het midden.
    Teken dit uit met de verschillende mogelijkheden wat voor jullie het fijnst aanvoelt
    Klopt wel... vraag is vooral of ik zelf iets over het hoofd zie waar mensen die nu al zo´n opstelling hebben wel aan denken ☺️

Je kiest een kookplaat toch vooral functioneel en minder hoe deze er van look uitziet

Je kiest je auto toch ook functioneel en tegelijk ook een stukje obv hoe hij eruit ziet?

We hebben nu een kookplaat van 80. Dat werkt goed genoeg, ik heb geen plek tekort (gebruik heeeeeel vaak de oven), feit is dat we 90 wel mooier vinden, vooral omdat die verhoudingen beter kloppen. Maar liever een krasvrije van 80 dan een krasgevoelige van 90 😄.

Nu goed, niet de grootste vraag. Op het hoekje of niet, that is the question.

om een kookplaat op 115 te zetten, moet je geen kasten op maat hebben. Hier zit te kookplaat ook boven 2 kasten is gewoon een uitsparing in de zijwand vande kasten.
    Plaats langs beide kanten van de kookplaat vind ik zeer handig. Mise en place zetten, pank om vlees te laten rusten en aansnijden. Groentjes voor de afwerking etc..

Onze keuken is volledig op maat. Hogere kasten ipv hogere sokkel, Kasten van 58cm en 85cm breed omwille van inbouwplaats etc...
    Onze keuken kostte een heel pak minder dan bij DSM, Keukenabdij etc... die dan helamaal niet op maat konden maken, enkel met passtukken werken. We zaten een 20% boven de duurste IKEA uitvoering... (wel zelf geplaatst en geen toestellen )
    Thanks! Dat bevestigt mijn idee dat plaats aan 2 kanten wel handig is. Ik heb dat nu ook en ben bang dat te gaan missen.

Met geïntegreerde dampkap wordt het boven 2 kasten lastig, denk ik. Wij zitten door sleutel op de deur gebonden aan een 2tal keukenbouwers, dus helaas niet zoveel vrijheid. Nog geen echte prijs gehad, maar ik hou mijn hart vast..

De Novy panorama 90cm is er nu ook (zeer recent) in matte uitvoering

Yup, maar die is er niet in de Pure uitvoering e, heeft geen geïntegreerde dampkap, wat toch een must was voor ons :)
    AEG heeft verder de vervelende gewoonte op heeeeel veel witte tekst (nummertjes, streepjes...) op zijn kookplaten te zetten - vandaar de pure voorkeur

Laatst bewerkt:
    ja! en die is moooooi - we twijfelen nog altijd want die krasresistentie is toch echt niet hetzelfde als bij AEG als je twee glasstaaltjes tegen elkaar houdt.

ja! en die is moooooi - we twijfelen nog altijd want die krasresistentie is toch echt niet hetzelfde als bij AEG als je twee glasstaaltjes tegen elkaar houdt.
    De onze wordt binnen 2 weken geïnstalleerd. Als je dus nog even tijd hebt kan ik binnen enkele weken wel de eerste ervaring delen

Is mat dan dan zoveel anders dan gewoon glas? Want ik zie geen verschil met het glas in ons kookvutur.

Is mat dan dan zoveel anders dan gewoon glas? Want ik zie geen verschil met het glas in ons kookvutur.
    Ik vond het verschil wel opvallend ja. Je ziet meteen dat het véél minder krasgevoelig is en er dus veel langer als nieuw gaat uitzien.

De verkoopster gaf destijds deze anekdote: "je kan er suiker op kappen, een kookpot erop zetten en duwen/draaien/schuiven, er zal geen enkel krasje opstaan... als je dat op een gewone kookplaat doet kan je ze weggooien"
    Hoe waarheidsgetrouw dit is gaan we misschien nooit weten maar er zal wel ergens een (deeltje) waarheid inzitten zeker 💁‍♂️

Ik vond het verschil wel opvallend ja. Je ziet meteen dat het véél minder krasgevoelig is en er dus veel langer als nieuw gaat uitzien.

De verkoopster gaf destijds deze anekdote: "je kan er suiker op kappen, een kookpot erop zetten en duwen/draaien/schuiven, er zal geen enkel krasje opstaan... als je dat op een gewone kookplaat doet kan je ze weggooien"
    Hoe waarheidsgetrouw dit is gaan we misschien nooit weten maar er zal wel ergens een (deeltje) waarheid inzitten zeker 💁‍♂️
    Suiker is toch helemaal niet zo hard? lijkt mij geen probleem om dit op een glazen kookplaat te pletten.

Yup, maar die is er niet in de Pure uitvoering e, heeft geen geïntegreerde dampkap, wat toch een must was voor ons :)
    AEG heeft verder de vervelende gewoonte op heeeeel veel witte tekst (nummertjes, streepjes...) op zijn kookplaten te zetten - vandaar de pure voorkeur
    Ik zou graag willen dat mijn kookplaat wat meer witte tekst zou hebben :)
    Wij hebben een goedkoop inductievuur en zonder fel licht zien we de knoppen niet.

Terug
Bovenaan