• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plaatsing betonputten (regenwater en septische)

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
12
Punten
0
Vandaag leveren ze mijn betonputten.

De regenwaterput (7500L) weegt leeg 4500kg.

Kan de grondwerker de put opheffen en dan zo'n 15m verplaatsen (verrijden)?

Of kunnen die mannen enkel opheffen, beetje zwenken en laten zakken?

Is nogal belangrijk, ik wil m'n putten nu uit de weg zetten maar als de grondwerker de put niet kan verplaatsen over die afstand dan sta ik daar schoon...

Wij hadden gisteren een gesprekje met een grondwerker. Het ging wel over een put van 10000L maar hij kon ons verzekeren dat je die niet ver tov de vrachtwagen kan zetten. Enkel zoals jij al aangeeft, opheffen en langs de vrachtwagen neerplaatsen.

Ik weet verder niet hoe groot het verschil is tussen 7500 en 10000 maar 15m lijkt mij nogal ver...

Ik begin te denken dat het geen probleem mag geven. Desnoods moet de kraan de put maar opheffen, zwenken, neerzetten, kraan verrijden, put opheffen, zwenken, neerzetten,....

Maar toch graag kenners/ervaringen.

Nevermore, zo hebben ze het ook bij ons gedaan: put zover mogelijk neerzetten, camion verplaatsen, put opnemen en terug zover mogelijk verplaatsen enz.

Dus in feite is er niet echt een probleem.

Goed om weten!

Geen probleem, toch bij ons niet. Alles hangt natuurlijk af van de grote en sterkte van de kraan. Wij hadden eentje van 7500l en de kraan had er geen probleem mee.

Soms kan het een probleem worden als er al een laagje water in de put is en dan weegt die plots veel meer dus .... het hangt van verschillende factoren af. Maar ge moet u nie ongerust maken.

dhvz

dhvz wrote:
Geen probleem, toch bij ons niet. Alles hangt natuurlijk af van de grote en sterkte van de kraan. Wij hadden eentje van 7500l en de kraan had er geen probleem mee.

Soms kan het een probleem worden als er al een laagje water in de put is en dan weegt die plots veel meer dus .... het hangt van verschillende factoren af. Maar ge moet u nie ongerust maken.

dhvz

meeste ruwbouwaannemers hebben geen kraan die put van 10000 l kan optillen, daarom bestellen wij put ook bij leverancier met kraan op vrachtwagen specifiek voor grote putten, vrachtwagen moet tot op 2 meter van put kunnen rijden zonder dat deze instort.

als je 10000 l put besteld bij Olivier, komen ze met 2 vrachtwagens, 1 met de put erop en ene met een immense graafmachine

Grondwerker komt morgen de putten steken.

Regewaterput van 7500 liter (4,2Ton) was voor hem geen enkel probleem, hij komt wel met een rupskraan (kraan op banden kon de put niet tillen).

Rups is 3,25m breed, op het smalste punt heb ik 3,35 - 3,40m, dat wordt nog spannend!

waarschijnlijk stomme vraag, maar we beginnen ook pas volgend jaar.

maar die putten (septische put, regenwaterput, grondwaterput) moet je die gelijk met de fundering uitgraven en plaatsen of is dit pas als de ruwbouw af is?

Pool wrote:
waarschijnlijk stomme vraag, maar we beginnen ook pas volgend jaar.

maar die putten (septische put, regenwaterput, grondwaterput) moet je die gelijk met de fundering uitgraven en plaatsen of is dit pas als de ruwbouw af is?

als je veel plaats hebt bij de funderingen, het is niet de bedoeling dat je er nog over moet met vrachtwagen

weinig plaats = na ruwbouw

Nevermore,

ik zou maar opassen met een kraan op rupsbanden.

Als die put daar aan hangt dan kan die nogal heen en weer slingeren.

Een half metertje naar links of naar rechts is niet overdreven.

De putten steken al hoor.

Niks slingeren, goede kraanman!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan