• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plaatsen qboard op effen bakstenen muur

Lid geworden
30 mei 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goededag,

Ik ben bezig een tweede badkamer in te richten op zolder, graag had ik tegen mijn bestaande snelbouwmuren Qboard panelen aangebracht.
1 cm dikte.
Aangezien de snelbouwmuren effen zijn had ik deze panelen er graag tegengeplakt met tegellijm, om niet te veel plaats te verliezen.
Ik zou dan hierna tegen deze qboard panelen rechtstreeks betegelen.

Nu is mijn vraag en op de website van Qboard vind ik niet echt een juist antwoord.
Moet ik de lijm tegen mijn muur aanbrengen of tegen het Qboard paneel? Of op beiden?
Hoe dik breng ik deze lijm best aan?
Ik dacht aan 8 mm om de zeer lichte oneffenheden toch ietswat te kunnen opvangen.
Als lijm dacht ik aan PTB flexcement tegellijm te gebruiken.
Is dit een goed idee?
Alle opmerkingen zijn welkom,

Jules De Ridder
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Qboard plaats je zoals in deze instructievideo die ze op youtube geplaatst hebben. Om de panelen mooi vlak, loodrecht en rooirecht te plaatsen gebruik je best een hele lange waterpas. Zorg dat ze heel mooi in het verlengde naast elkaar staan, anders zwalpt je muur.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Een 1 cm paneel is op zijn eigen al zwabbel.
Als het is om oneffendheden uit de bak- of snelbouwsteen te halen gaan voor een maatje meer qua dikte.
En qua prijs is geen groot verschil tussen de 10 mm en de 20 mm.
 
Lid geworden
30 mei 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eerst en vooral dank voor het snelle antwoord!

Volgens de richtlijnen van Qboard kan men de platen ook rechtstreeks verlijmen op de muur bij een effen ondergrond.
In het filmpje gaat het alleen over een on-effen ondergrond waar de lijm in dotten wordt aangebracht en daarna slagpluggen doorgeslagen.
Engelstalige richtlijnen qboard.
 http://www.myqboard.com/user/downloads/qboardbasiqvhwa2017en112017.pdf
Aangezien mijn snelbouwmuren zeer effen zijn had ik de Qboard graag gelijmd, zoals grote  tegels,
Daarom mijn initiele vraag,  moet de lijm op de muur worden aangebracht of op de plaat zelf of op beiden?
Ik denk inderdaad ook dat het beter is een dikkere plaat van 2 cm te plaatsen ...
Is een lijmkam van 8 mm hiervoor geschikt?
Dank U wel,

Jules de Ridder
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
De vraag is niet of je muren zeer effen zijn, maar vooral of ze perfect loodrecht staan. En of ze in de lengterichting mooi in 1 lijn staan en winkelhaak in de hoeken. Dat moet je doen met een onderlaag om op te tegelen, of je nu Qboard tegen de muur hangt of je bepleistert of je cementeert ... Als die muren niet perfect lood- en rooirechtstaan (afwijking kleiner of gelijk aan 5 mm), dan kan je met die lijmkam niks doen. De toleranties staan er bij. Dan zal je dotten moeten zetten. Ga eerst rond met een lange reilat of heel rechte plank van 2 meter en zie of er geen golvingen in je muren zitten en of ze van boven tot onder in het lood staan. Als dat niet het geval is en je plaatst je qboard onzorgvuldig, dan zullen je voegen in de hoeken niet fatsoenlijk doorlopen/aansluiten.
Kijk even heel goed naar tekening B.1.4. op de PDF die je gepost hebt: waar plakt de lijm op: op de muur of op de plaat? Volgens diezelfde Engelstalige instructies die je gepost hebt, moet je ook op effen ondergronden slagpluggen gebruiken (B.1.6. tot B.1.8.). In het document staat ook de minimale lijmdikte.
Normaliter wordt pleister of cement gebruikt om de muren uit te vlakken. Hou er ook rekening mee dat die platen ook maar 60 cm breed zijn: dat is redelijk moeilijk om die allemaal mooi recht naast elkaar te zetten zonder zwabberen. En met dat korte waterpasje lukt dat eigenlijk niet echt. Makkelijker is om te werken met platen van 120 breed (bv. Gyproc) en een waterpas van 2 meter die je in de lengterichting over meerdere platen kan leggen of ze niet verlopen ten opzichte van elkaar.
 
Lid geworden
30 mei 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,
Mijn muren staan effen, lood en rooi-recht. 
Daarom ook dat ik wou werken met deze Qboard panelen. 
​Mijn vraag is vooral, doe ik de tegellijm op de plaat of tegen de muur? 
Of moet ik een dubbele verlijming van plaat en muur uitvoeren?

In de Engelse, de Nederlandstalige heb ik niet gevonden, voorschriften staat dat de lijm "on the wall" en (volgens mij is dit tegen de muur, moet worden aangebracht.  
In de tekeningen echter is deze lijm inderdaad tegen het Qboard aangebracht. 
Aangezien dit tegenstrijdig is, tekst-tekening, is mijn vraag ... 

Volgens de Engelstalige instructies  voor een effen en stevige muur.
" On a flat and solid wall the Qboard® basiq construction boards can be fixed like a large tile.
Cut the boards to size prior to applying any adhesive.
Using a 5 – 8 mm notched trowel, a continuous bed of cement based single part flexible tile adhesive
should be laid ON THE WALL.
The boards must be firmly bedded into the adhesive by gently pushing back and forth.
If the wall is slightly uneven then the thickness of the adhesive layer can be varied."

Er staat ook dat de slagpluggen moeten worden gebruikt wanneer er twijfel is dat de platen niet stevig tegen de muur staan gelijmd.
Dus niet d'office, wat ik echter wel ga doen voor de zekerheid.
Mijn vraag betreft dus vooral, hoe verlijm ik de platen?
Op de plaat alleen?
Of op de muur alleen?
Of op plaat + muur en moet de lijm dan op beiden even dik aangebracht worden?
Respectvolle en vriendelijke groet,

Jules de Ridder

 
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Lijmdotten worden aangebracht met het truweel en niet met een lijmkam.
Zie voor de toepassing van de dotten plaatsen naar filmpjes zoals bv deze een gipskartonplaat. 
Bewaar de lijmkam voor nadien bij het verwerken van de tegels tegen de Qboard met dubbele verlijming.
Gebruik daarvoor de zoekfunctie bij u zoeken naar informatie en leest de commentaren van vloerder JP de meest bekende onder ons. 
Wij zien van hieruit niet hoe "egaal en effen de snelbouwsteen zijn gemetseld".
Als ik uw laatste tekst lees dan begin ik te denken dat u met panelen van 120 x 60 cm gaat werken en niet met de 260 x 60 cm panelen. 
Gaat u het uzelf niet extra moeilijk maken?
Gaat u deze verticaal of horizontaal plaatsen?
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
jules de ridder zei:
...

In de Engelse ... voorschriften staat dat de lijm "on the wall"... worden aangebracht.  
In de tekeningen echter is deze lijm inderdaad tegen het Qboard aangebracht. 
Aangezien dit tegenstrijdig is, tekst-tekening, is mijn vraag ...

Beste Jules, voor heel specifieke technische vragen denk ik dat je best even contact neemt met Qboard zelf. Als ze blijkbaar zelf dubbelzinnige informatie verspreiden over hun eigen producten wordt het hier natuurlijk moeilijk om juist advies te geven.
 
Lid geworden
30 mei 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verder gaand op de ( graag gekregen ) commentaren begin ik  stilaan schrik te krijgen om met die Qbaord platen te gaan werken.
Ik dacht die van 260 x 60 cm te gebruiken.
Ik zou echt niet graag hebben dat deze gaan zwalpen.
Aangezien de leidingen voor bad en lavabo al liggen en de afmeting van de badkamer 5 x 1,95 m is, wil ik die twee meter breedte ook niet te veel inkorten.

Waarschijnlijk  is  zoals aangegeven cementeren wel een betere optie voor mijn snelbouwmuren, alvorens te tegelen.
Maar met welk product moet ik dit doen in een badkamer?
Is Rijnzand en cement, 2delen zand  en  1deel cement voldoende of  moet ik hier dan iets aan toevoegen om waterdicht te maken?
Bestaan er betere kant en klare producten ?
Wat kan U mij aanraden?
Ik hoor het graag!
Hoe dik moet zo een cementeerlaag eigenlijk zijn?
Alvast bedankt voor de reacties,

Jules de Ridder
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Je moet daar geen schrik van hebben, alleen altjd in het achterhoofd houden dat je heel zorgvuldig moet werken. Cementeren: ook je cementering moet 100% lood- en rooirecht staan. Als je dat nog nooit gedaan hebt en dan ineens met zand en cement is wel bijzonder ambitieus. Je kan geleidingslatjes zetten (die moeten ook allemaal mooi op 1 lijn staan) en dan voltrekken met een voorgemengde cement. Zowel Knauf als Gyproc als nog andere merken hebben dat in assortiment. De volgende dag bramen afkrabben en hoeken uitschaven. Klaar. Je cementlaag zal ongeveer een cm dik zijn.

Om die Qboardplaten te kleven: kijk even naar de instructievideo van Gyproc hoe je platen kleeft met behulp van een lange rei of waterpas. Dit onderliggende principe kan je ook gebruiken om Qboard of eender welke andere plaat mooi recht te kleven.
 
Lid geworden
30 mei 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,
Ik denk dat ik het toch ga proberen te cementeren, met geleiderlatjes!
Ik had al zitten zoeken en bij Knauf  vond ik volgende twee cementpleisters die volgens mij in aanmerking komen om erna op te tegelen, enkel bad  in badkamer, geen douche.
1. Knauf MiXem Basic ( UP210W)
2. Knauf MiXem Light ( LUP222)
Ik vind echter niet echt het verschil in deze twee producten, de light is wel duurder.
Zijn deze cementpleisters beiden gebruiksklaar alvorens te tegelen?
Welke is aan te raden?
Moeten die geleiderlatjes een bepaalde dikte hebben?
Hartelijke dank,

Jules

 

 

 
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
De gipsgeleiders koopt u ook bij de bouwhandel.
Bv: Knauf aluminium gipsgeleider

Heeft u ook deze gelezen? 
Misschien beter werken voor uzelf, qua plaats van toepassing en de beperkte stukadoor ervaring
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Geleidingslatjes zijn dunne galvanisé profielen die je op de muur kleeft, te koop in de bouwhandel op lengtes van 260 en 300 cm. De beide pleisters die je aanhaalt zijn OK voor hetgeen je wilt doen. Mixem basic is een kalkcement en de Mixem light is een lichtgewichtpleister met piepkleine isomobolletjes erin (De zakken zijn iets groter voor hetzelfde gewicht). De laatste is inderdaad duurder, maaar je doet er iets meer volume mee en hij werkt lichter. Allemaal een kwestie van persoonlijke keuzes. De mogelijke toepassingsgebieden van beide mortels zijn niet 100% hetzelfde, lees even de technische fiches in de links.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Regis07 zei:
Heeft u ook deze gelezen? 
Misschien beter werken voor uzelf, qua plaats van toepassing en de beperkte stukadoor ervaring

Lijkt me net moeilijker voor iemand met een beperkte stukadoor ervaring om een muur 100% lood- en rooirecht te gaan zetten met gips en een rei. En dan het muuroppervlak voldoende glad te zetten voor tegels. Zijn lange muur is 5 meter, dat zal ongeveer 13m² oppervlakte zijn. Als je dat nog nooit gedaan hebt. Veel geluk dan.
 
Lid geworden
30 mei 2018
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,
Vandaag op de eerste muur geleiderprofielen geplaatst ... nu heb ik nog enkele vragen i.v.m  cementeren.
Ik heb gekozen voor Knauf MiXem BASIC.

Na het afreien:
- Moet ik de gecementeerde muur dan schuren met schuurbord?
- Moet het glad zijn?
- Het is de bedoeling te betegelen nadien. Zo ja,  hoe maak je dat glad en hoelang na het afreien?
- Moet ik de geleiderprofielen verwijderen of mag ik deze laten zitten? Ze zijn in verzinkt staal.
Alvast bedankt voor uw fel geapprecieerd antwoord.

Jules
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Muur mag ruw staan, moet wel RECHT zijn. Ik schuur dit nooit op als er getegeld wordt. Zo laten staan en de volgende ochtend de bramen er af krabben met ofwel de zijkant van je plakijzer ofwel met een hoekschaaf. Hoeken recht uitschaven met een hoekschaaf. Mag liever ruw staan dan glad om op te tegelen, dan pakt je lijm beter aan. Geleiders kan je laten zitten, als je ze er uit wil had je ze achterstevoren moeten zetten. (ja, dat gebeurt soms)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan