• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plaatsen oversteek.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo iedereen,

Ik wil de oversteek aan onze voordeur afwerken met Trespa platen.
Onlangs heb ik dit gedaan met onze oversteek achteraan, waar er reeds een houten geraamte zat. 
Bij de voordeur zit er zoals op de foto's te zien is nog geen geraamte of hoe noem je dit? Om de platen aan te bevestigen. 
Op de poutrel zit er om de 50cm een soort van L gelast.
Ik zou dan per L 2 gaten willen boren om houten regels aan te bevestigen. De afstand tussen de poutrel en de  gevelsteen is 180cm.

- Mag ik 2 gaten boren, zie foto in elke L of is dit nefast voor de stabiliteit van de poutrel?
- Hoe groot moeten ik de gaten boren? Is 5mm voldoende of moet ik dikkere schroeven nemen aangezien hieraan toch wel wat gewicht komt?
- Moeten dit schroeven zijn met een platte of schuine kop? Aangezien de schroeven op het staal aansluiten vermoed ik een platte kop?
- Mogen dit gewone houtschroeven zijn of neem ik beter bouten en moeren om dit te bevestigen?
- Heeft de onderzijde van de L (oranje omcirkeld) een praktisch nut?
- Dit staal is 5mm dik; moet ik hiervoor een speciale ijzerboor gebruiken? Moet ik op iets letten bij boren in staal?
- Ik zou Douglas regels van 4,5 x 7cm gebruiken, welke ik hier nog liggen heb. Is dit voldoende?
- De regels zou ik aan de andere kant dan op de gevelsteen laten rusten. Ik vermoed dat ik deze hier net kan bevestigen met schroeven?

Zeer veel nood vragen dus.
Alvast super bedankt voor de hulp!

Bijlagen

• dsc_0511.jpg
    dsc_0511.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 16
  • dsc_0523.jpg
    dsc_0523.jpg
    933,7 KB · Weergaven: 15

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
553
Punten
113
Boren met 8mm en houtdraadbouten van 8mm x 40mm lijkt me voldoende.

Gaten boren is geen probleem voor de stevigheid. 

Praktisch nut van de 'onderzijde', waarschijnlijk niet. Dat is gewoon meer werk wanneer ze dat telkens zouden moeten afslijpen/zagen. Laat dat daar maar gewoon aan.

Deftige staalboren gebruiken = niet de goedkope zwarte boren van den Hubo en dergelijke. Ga naar een deftige ijzerwarenwinkel. Voorboren met 4 of 5

Wat bedoel  je met " ik vermoed dat ik deze net kan bevestigen met schroeven" ? 

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Tom, bedankt voor de reactie.

Sorry, dit moest zijn: " ik vermoed dat ik deze niet kan bevestigen met schroeven"

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
553
Punten
113
Eventueel een lange lat op de bakstenen leggen/lijmen. Balken daar op leggen en dan tegen de isolatie bovenaan een brede lange plank om de balken min of meer te kunnen klemmen.

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik lees net dat de regels in  principe 9cm hoog dienen te zijn om 180cm te overspannen.
Met deze die ik nog liggen heb (4,5 x 7cm) kan ik in principe maar 140cm overspannen..
Zou ik het riskeren met de 4,5 x 7cm of toch best deze van6,5 x  9cm aanschaffen?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.969
Punten
113
Als je eerst een 'hoofdbalk' vastmaakt in de andere richting dan je van plan was op die L ijzers, kan je nadien je andere regels daaraan bevestigen en win je weer 25cm.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.233
Punten
113
Balken van 6,5x9cm om een plafondje aan op te hangen? Waar heb je dat gelezen? Daar kan je een verdiepingsvloer mee maken. Voliges (9x2,5 of 1,9) zijn daarvoor meer dan goed genoeg en deze van 6x4,5 zeker ook.

Boren in dat profielijzer wordt geen lachertje...

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
140
Punten
63
Ik zie een stevige stalen balk echter kan ik op de foto niet zien waar de houten balken op steunen je wil wel  twee gaten boren. Klopt dit of moet ik naar de opticien.

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
553
Punten
113
w.g.b. zei:
Ik zie een stevige stalen balk echter kan ik op de foto niet zien waar de houten balken op steunen je wil wel  twee gaten boren. Klopt dit of moet ik naar de opticien.

Opticien is niet nodig. Met 2 houtdraadbouten of eventueel gewone bouten met moer en grote rondel is dat toch meer als voldoende om enkel het gewicht van wat trespa platen te dragen.

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
553
Punten
113
w.g.b. zei:

Om wat trespa platen te deagen is dat meer als voldoende. 

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan