• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plaatsen oprit (mag niet)

Lid geworden
12 jan 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

Een vraagje voor jullie. Wij hebben nogal wat grond voor en aan de zijkant van ons huis.
Reken 4 autos naast elkaar voor het huis, en 2 langs de zijkant.

Het idee was om dit allemaal in grasdallen te leggen maar dan met kiezelsteentjes erin.
(Van die lange modellen zodat je telkens een streep beton/streep kiezels hebt)
Dit om het nog steeds waterdoorlatend te maken maar toch nuttig te kunnen gebruiken.

Volgens de gemeente (dienst omgeving) zouden wij enkel maar mogen onze huidige oprit verbreden tot 5 meter. Zelfs geen padje leggen naar de voordeur, we moeten zogezegd maar de oprit gebruiken hiervoor.
Verschillende buren hebben dan wel rondom hun huis alles in klinkers liggen...

Iemand hier ervaring mee?
Imo, wat een gezever is me dit. Mochten we nu alles willen dichtleggen in klinkers zou ik het nog begrijpen...

Wat als we dit toch zouden plaatsen in betondallen met kiezensteentjes tussen?

Thanks!

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
Waar ben ik verkeerd ?
Die termijn van 5 jaar ;)
Bedankt voor de reactie, iets minder cryptisch zou helpen...

Voor zover ik kan lezen, geldt de termijn van vijf jaar zowel voor strafvordering, herstelvordering en administratieve (gemeente) vordering, tenminste wanneer je in "gewoon" woongebied woont ?

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
952
Punten
113
Maar persoonlijk vind ik als ze het voor nieuwbouw toelaten
inderdaad een beetje van het topic afdwalend, maar ooit al eens een nieuwbouw gezet?! Daar zijn duizenden regels die je MOET volgen en daar krijg je sowieso CONTROLE! Qua verharding is het doorgaans max. 1/3e van de beschikbare (tuin-)oppervlakte die je mag verharden. Al de rest zal wel buiten de vergunning om gebeuren. 1 oprit naar een garage en 1 pad naar de voordeur (vaak samen uit te voeren als 1 geheel).

Nieuwbouw moet ook verplicht een regenput steken mét de nodige recuperatie. Moet verplicht infiltreren in eigen grond (via wadi of dergelijke). Moet verplicht gescheiden afvoer voorzien (grijs vs zwart water). Moet, moet, moet, ...
Pff
Wat mij welt opvalt is dat wanneer er een nieuwe woning gebouwd op een nieuwe perceel, wordt de voortuin snel al vol wordt gelegd met kiezels of iets anders en ze het snel als parking kunnen gebruiken. En hier doet de gemeente niet moeilijk . Maar wanneer je een bestaande situatie wilt wijzigen bij renovaties, dan is het wel een ramp. Ook al wil je zelfs groener gaan...
Tsja, het is niet omdat jantje in de beek springt dat jij het ook moet doen he.
Ik kan je verzekeren dat ik tot hiertoe maar 1 gemeente heb waar ze laks zijn.
En ik zit nogal in veel gemeentes met mijn tuinontwerpen.

Oja de boetes zijn niet mis.
gaat van enkele 1000 € naar 80.000€
Risico analyse toch maar eens uitrekenen?

Ik doe het niet en ik raad het ook niet aan.
Als ik een ganse voortuin in verharding uitteken en we leggen dat aan en klant moet het uitbreken dan is de boete niet alleen voor de klant maar ook voor mij. En zo gere zie ik mijn klanten niet.
Njah daarom zijn er ook veel aannemers die het zwart doen. Heb je niks op papier dat je linkt met de werken.

Maar ik blijf bij mijn mening, dat ze dit gemakkelijker kunnen tegenhouden bij de nieuwbouw. Gewoon controleren en indien iets niet gebouwd is volgens voorschriften onmiddelijk beboeten en laten afbreken. Het zijn vooraal nieuwbouw waar ik een stevige verharding zie in de voortuin. Bij oudere huizen toch wat minder.
Ik weet niet ze, maar ben toevallig met een nieuwbouwproject bezig. Ik mag Max 5 meter toegang verharden tot het perceel. Ik kan ze niet op mijn hand tellen hier in het straat waar de hele voortuin vol verharding ligt bij de oudere huizen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Waar ben ik verkeerd ?
Ik dacht dat die 5 jaar maar begint te lopen vanaf het moment van officiële vaststelling door de overheid, niet vanaf de overtreding.
Maar ik kan me daarin ook vergissen, want daar is al regelmatig aan gesleuteld.

timvdv

Nieuw Lid
Lid geworden
29 sep 2009
Waarderingsscore
19
Punten
8
Waar ben ik verkeerd ?
Ik dacht dat die 5 jaar maar begint te lopen vanaf het moment van officiële vaststelling door de overheid, niet vanaf de overtreding.
Er is ook een andere manier om illegale werken te dwingen van regulariseren, denk ik.
Een gemeente/stad kan een bestuurlijke maatregel opleggen.
En deze verjaart maar 5 jaar na deze is opgelegd.
Toch als ik mij niet vergis, heb dit zelf nog niet tegen gekomen.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
492
Punten
83
inderdaad een beetje van het topic afdwalend, maar ooit al eens een nieuwbouw gezet?! Daar zijn duizenden regels die je MOET volgen en daar krijg je sowieso CONTROLE! Qua verharding is het doorgaans max. 1/3e van de beschikbare (tuin-)oppervlakte die je mag verharden. Al de rest zal wel buiten de vergunning om gebeuren. 1 oprit naar een garage en 1 pad naar de voordeur (vaak samen uit te voeren als 1 geheel).

Nieuwbouw moet ook verplicht een regenput steken mét de nodige recuperatie. Moet verplicht infiltreren in eigen grond (via wadi of dergelijke). Moet verplicht gescheiden afvoer voorzien (grijs vs zwart water). Moet, moet, moet, ...
Pff
Wat mij welt opvalt is dat wanneer er een nieuwe woning gebouwd op een nieuwe perceel, wordt de voortuin snel al vol wordt gelegd met kiezels of iets anders en ze het snel als parking kunnen gebruiken. En hier doet de gemeente niet moeilijk . Maar wanneer je een bestaande situatie wilt wijzigen bij renovaties, dan is het wel een ramp. Ook al wil je zelfs groener gaan...

Als ik een ganse voortuin in verharding uitteken en we leggen dat aan en klant moet het uitbreken dan is de boete niet alleen voor de klant maar ook voor mij. En zo gere zie ik mijn klanten niet.
Njah daarom zijn er ook veel aannemers die het zwart doen. Heb je niks op papier dat je linkt met de werken.

Maar ik blijf bij mijn mening, dat ze dit gemakkelijker kunnen tegenhouden bij de nieuwbouw. Gewoon controleren en indien iets niet gebouwd is volgens voorschriften onmiddelijk beboeten en laten afbreken. Het zijn vooraal nieuwbouw waar ik een stevige verharding zie in de voortuin. Bij oudere huizen toch wat minder.
Ik weet niet ze, maar ben toevallig met een nieuwbouwproject bezig. Ik mag Max 5 meter toegang verharden tot het perceel. Ik kan ze niet op mijn hand tellen hier in het straat waar de hele voortuin vol verharding ligt bij de oudere huizen.
Ik heb toch ook niet echt het idee dat er zo een foute tendens is bij nieuwbouw, wat je wel vaak ziet bij die nieuwbouw, is dat er vaak getracht wordt 2 verharde autostaanplaatsen te bekomen (2 verdieners elk die een auto nodig heeft), maar om nu te zeggen dat de rest van de voortuin dan vol verhard is.... sterk overdreven.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
952
Punten
113

Pff

Ik heb toch ook niet echt het idee dat er zo een foute tendens is bij nieuwbouw, wat je wel vaak ziet bij die nieuwbouw, is dat er vaak getracht wordt 2 verharde autostaanplaatsen te bekomen (2 verdieners elk die een auto nodig heeft), maar om nu te zeggen dat de rest van de voortuin dan vol verhard is.... sterk overdreven.
Tsjah, ik snap het wel. Wij gaan plek hebben om te staan dus ik zou het zuur vinden van 1 van de auto’s op straat te moeten zetten waar mensen staan die geen oprit hebben. Ondertussen moet alles qua afwatering in orde zijn, moeten we onze tuin afgraven voor een wadi,… ben ik allemaal voor maar je wordt dan wel verketterd als je twee plekjes voor je auto wil hebben. Ondertussen komen ze bij de buur toe en leggen ze alles vol met klinkers :p

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Waarderingsscore
50
Punten
18
Ondertussen komen ze bij de buur toe en leggen ze alles vol met klinkers :p

Kwestie van na de eerste grote regenbui een aangetekend schrijven te sturen met daarin de vermelding dat door de illegale verharding zijn regenwater op jouw perceel terechtkomt en dat hij deze moet verwijderen of dat je verdere stappen zal ondernemen.

EDIT: Volgens mij kan je zelfs beargumenteren dat je schade ondervindt ook al ben je geen buur. Te veel verharding voorkomt infiltratie, dus grondwater tekort met sproeiverbod als gevolg waardoor uw planten kapot gaan.

Laatst bewerkt:

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
Waar ben ik verkeerd ?
Niet volgens wat op de website staat die ik hogerop geciteerd heb (tenzij ik echt scheef gelezen heb)

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
603
Punten
93
Waar ben ik verkeerd ?
Er is ook een andere manier om illegale werken te dwingen van regulariseren, denk ik.
Een gemeente/stad kan een bestuurlijke maatregel opleggen.
En deze verjaart maar 5 jaar na deze is opgelegd.
Toch als ik mij niet vergis, heb dit zelf nog niet tegen gekomen.
Heb zonet de link die ik hogerop heb gepost, nog eens gevolgd en verder doorgeklikt. Verjaring bestuurlijke maatregelen zit blijkbaar wat ingewikkelder in elkaar. Voor een BOUWOVERTREDING start de termijn eenmaal de overtreding"voltooid" is (dus volgens mij vanaf die illegale klinkers er liggen in ons voorbeeld) .Termijn start voor een BOUWMISDRIJF daarentegen pas nadat parket beslist heeft niet te vervolgen. Hoe ik dat moet gaan interpreteren in ons voorbeeld weet ik niet. Immers, als er nooit een PV geweest is binnen de 5 jaar, heeft het parket nooit iets gedaan, dus ook nooit beslist niets te doen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de gemeente daarmee een eeuwige open deur heeft.

Afin. Nogmaals, dit is geen aansporing om illegale paden te bewandelen, en zeker niet om uw voortuin te verharden.

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
@ElDakko : kom je ons nog eens een update bezorgen?

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
492
Punten
83
@ElDakko : kom je ons nog eens een update bezorgen?
Jammer hé, maar ik vrees er weer voor ....:(
Hopelijk komt jou berichtje via mail ook binnen bij TS ?

Zou nochtans interessant zijn voor beiden, had zelf ook een aanvraagje ingediend voor wat extra halfverharding voor auto te plaatsen (gedaan met modder en verzakkingen)
Gisteren goedkeuring verkregen van de gemeente : enkel grind of grasdallen. Ik kan daar mee leven.
Zoiets als voorbeeld meegeven aan TS zou interessant kunnen zijn, ook even helpen aan de hand van schets en-of luchtfoto om wat te adviseren door anderen hier zou interessant kunnen zijn.

Maar het zal weer op niets uitdraaien en zoals al meerdere keren is voorgevallen in het verleden =

Nieuwe gebruiker lanceert topic
Al dan niet klaar en duidelijk
anciens reageren verzuchtend op de enerzijds het voor hun vanzelfsprekende antwoord, of vragen verduidelijkingen omdat nieuwe gebruiker warrig communiceert.
Als nieuwe gebruiker dan wat ook wat harder terug communiceert voel je de wederzijdse spanning oplopen.....
En eindigt meestal het verhaal abrupt door TS die verdwijnt ....

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.287
Punten
113
ik kan jammer genoeg emailmeldingen niet verplicht maken :), anders zou ik dat bij de eerste topics wel altijd verplichten... MAar GDPR you know ;). Dus we moeten gewoon hopen dat hij terugkomt...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan