Plaatsen ontkoppelingsmat icm nog te starten vvw

snhvs

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
De komende weken begin ik mijn tegels te plaatsen. Via dit forum vond ik wat info over problemen bij de combinatie, vvw, ditra 25 en groot formaat tegels (80x80).

klopt mijn begrip dat het noodzakelijk is op de vvw volledig op te starten alvorens de ontkoppelingsmat te verlijmen?

probleem bij ons zou dan zijn dat ik volgende week zou willen beginnen. Mijn ketel komt pas midden oktober, de start cycles zal dus duren tor 1 Nov. Pas 1 nov beginnen tegelen brengt ons in de problemen met de verhuis…

de chape werd reeds in Juni geplaatst, isolatiechape een maandje eerder.

snhvs

Nieuw Lid
Lid geworden
25 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Antwoord van de fabrikant; als de chape droog is, is het niet noodzakelijk dat de vloerverwarming al opgestart is voor de ditra 25 te plaatsen

wel dient de verlijming van de ditra volledig uitgedroogd zijn alvorens de vvw op te starten

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
316
Punten
83
Voor de ontkoppelingsmat maakt dat niet zo veel uit, al zou ik die dan wel pas plaatsen als de chape echt goed uitgedroogd is. Als je ook wil tegelen, is het belangrijk dat zowel de chape als de beide lijmlagen (tussen chape en ontkoppelingsmat en tussen ontkoppelingsmat en tegel) goed uitgehard zijn voor je de verwarming opstart. De vloerverwarming veroorzaakt anders ongelijke vochtopname uit de lijm en dat kan onverwachte resultaten opleveren. Als de vloer niet te koud is en de lijmlaag nergens meer dan 5mm, zou je de vloerverwarming na 5 à 10 dagen veilig kunnen opstarten. Voor een echt droogprogramma zou ik langer wachten, daarvoor worden te hoge temperaturen door de buizen gejaagd.

Ik heb zelf de vloerverwarming een volledig droogprogramma laten doorlopen meer dan vier maanden nadat de chape geplaatst was, om zeker te zijn dat ik mogelijke scheurvorming zo veel mogelijk zou zien voor ik begon te tegelen. De chape was dus al volledig uitgedroogd en eigenlijk had ik niet het gevoel dat dat droogprogramma enig verschil veroorzaakte. Omdat ik pas kon beginnen tegelen op het moment dat het buiten behoorlijk koud begon te worden, heb ik de vloerverwarming heel lichtjes aan gehouden om de vloertemperatuur ergens rond de 18° te houden. Warmer doet de lijm te snel opdrogen en zeker bij wat grotere tegels is dat riskant.

Bovenaan