plaatsen 80x80 tegels lijmkam en uiteindelijke dikte

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Allen,

Even aan het nadenken hoe het beste "groot" formaat tegels (80x80) te plaatsen. Maar sommig advies is niet altijd duidelijk :)

We wensen dus 80x80 tegels te plaatsen met vloerverwarming.

Ontkoppelingsmat gaan we plaatsen met een lijmkam van 6x6, of kan dit evengoed met 4x4 lijmkam?

Dan vervolgens de vloer zelf. Plaatsen in dubbele verlijming maar hierover wil ik dus zekerheid.

Ze adviseren alle tegels boven 60x60 te plaatsen met 10x10 lijmkam en zelfs 12x12 (halfrond).
Moet je dan ook de achterzijde van de tegel met 10x10 instrijken? of neem je daar een dunnere lijmkam?

Met andere woorden
Tegel op de chappe met 10x10 of 12x12 en tegel dan in 8x8 maakt een totaal van +- 20 en dus 6a7mm laagdikte (verbuik 7kg/m2 !!!)

Of mag je gaan naar vloer 10x10 en tegel 6x6 maakt totaal van 16 en dus 5mm laagdikte en een verbruik van +- 6kg/m2)

Alvast bedankt!

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Ik heb tegels van 120x60: chape met lijmkam 10 en tegel met lijmkam 6
De ontkoppelingsmat heb ik ook met 6 gelijmd.

Kaffe

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
207
Punten
43
Ontkoppelingsmat staat in de productfiche welke lijmkam je nodig hebt. Ditra is dat 3 of 4 mm.

Waarom maak je het zo moeilijk. 80x80 cm is grootformaat = kam van 15mm en de achterkant van de tegel gewoon insmeren met de platte kant zoals je boter op uw boterham smeert.

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Allen,

Even aan het nadenken hoe het beste "groot" formaat tegels (80x80) te plaatsen. Maar sommig advies is niet altijd duidelijk :)

Ontkoppelingsmat gaan we plaatsen met een lijmkam van 6x6, of kan dit evengoed met 4x4 lijmkam?
Ter info: ik kreeg net een offerte voor tegels leggen waar de vloerder bij 1200x1200 wel een ontkoppelingsmat legt, maar bij 800x800 niet.
Uit de mail (dus, ik heb het niet op papier, wel op scherm :) ):
De aankoopprijs voor formaat 80/80 bedraagt xx €/m² - xx %: xx €/m².
De legprijs hiervoor bedraagt x€/m².
Voor deze tegels dient er geen ontkoppelingsmat voorzien te worden.
Ik zeg niet dat je het risico moet nemen, of dat er voor jou wellicht geldige redenen kunnen zijn om de ontkoppelingsmat wel te plaatsen, maar je zou kunnen bekijken of je je de kost kan uitsparen :)

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
361
Punten
83
er zijn wat verschillen tussen de adviezen van de verschillende fabrikanten, Schlüter raadt voor hun Ditra mat een lijmkam van 3x3 of eventueel 4x4 aan, met een dunbedmortel. Ardex heeft voor ontkoppelingsmatten specifieke flexlijm die heel prettig werkt (Ardex Ditra FBM, kan ook perfect voor andere merken ontkoppelingsmatten gebruikt worden)
Dan vervolgens de vloer zelf. Plaatsen in dubbele verlijming maar hierover wil ik dus zekerheid.
Ik verlijm alle tegels dubbel, zeker als ze groter zijn dan 45x45 - voor >60cm is dat gewoon een must.
Ze adviseren alle tegels boven 60x60 te plaatsen met 10x10 lijmkam en zelfs 12x12 (halfrond).
Moet je dan ook de achterzijde van de tegel met 10x10 instrijken? of neem je daar een dunnere lijmkam?
Het juiste antwoord is: het hangt er van af, vooral de vlakheid van de tegels bepalen hoe dik je lijmlaag moet zijn. In eerdere topics (hier, hier en hier) heb ik wat dingen bij elkaar gezet die je op weg kunnen helpen.

Zie ook @Kaffe => dubbele verlijming (double buttering in het Engels, met die zoekterm vind je heel wat op youtube) kan in beide richtingen: lijmrillen op de vloer met lijmkam en tegel vlak ingesmeerd met een plakspaan (of vlakke zijde van de lijmkam of lijmrillen op de tegel met de lijmkam en vloer vlak ingesmeerd met een plakspaan (of vlakke zijde van de lijmkam). Eigenlijk alleen als je omwille van hoogteverschillen of een tegel met een grotere bolling toch meer lijm nodig hebt, is het zinvol om beide met de lijmkam te rillen.

Lid geworden
9 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt allemaal! Terug wat leeswerk

Zal ook eerst een aantal proefjes doen en dan zien wat het beste is. In essentie lijkt me een halfronde kam van 12 of 15 icm vlak afstrijken op achterkant tegel iets wat zeer goed zal werken (coverage) en ook een goede dikte/verbruik zal opleveren.

Bovenaan