Plaats omvormer/thuisbatterij

Lid geworden
20 okt 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Micro-omvormers van Enphase onder de panelen plaatsen en AC batterijen van hen plaatsen eender waar je ze wil.
Hoe werkt dit?
Goede ervaringen met?
Met de micro omvormers wel en ben er zeer tevreden van. De batterijen nog niet, ben er nog niet aan uit of dit wel of niet een goede investering zou zijn.
Ik ben al even niet meer bezig met zonnepanelen maar als ik me goed herinner zijn micro omvormers (tenzij ze echt nodig zijn voor schaduw) nefast voor de terugverdientijd.
Hoe werken deze als het buiten zeer warm of zeer koud is?

Ben je tevreden met de meegeleverde software?

Kan een micro omvormer gestuurd worden om paneel per paneel uit te schakelen indien er meer stroom geproduceerd zal worden dan nodig voor het verbruik?

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
166
Punten
63
Micro-omvormers van Enphase onder de panelen plaatsen en AC batterijen van hen plaatsen eender waar je ze wil.
Hoe werkt dit?
Goede ervaringen met?
Met de micro omvormers wel en ben er zeer tevreden van. De batterijen nog niet, ben er nog niet aan uit of dit wel of niet een goede investering zou zijn.
Ik ben al even niet meer bezig met zonnepanelen maar als ik me goed herinner zijn micro omvormers (tenzij ze echt nodig zijn voor schaduw) nefast voor de terugverdientijd.

Kan een micro omvormer gestuurd worden om paneel per paneel uit te schakelen indien er meer stroom geproduceerd zal worden dan nodig voor het verbruik?
Kijk eens rond op de site van Enphase (ook de Amerikaanse versie)

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
270
Punten
83
Mijn doel was niet om een zo kort mogelijke terugverdientijd te hebben, ik heb ze volledig zelf geplaatst dus kon ik de kost sowieso laag houden. Een groot voordeel is dat je de opbrengst van elk paneel live kan zien. Zo heb ik kunnen zien dat één van mijn panelen ondermaats presteerde (max 280wp als 320wp paneel) ten opzichte van de andere en heb zo een vervangpaneel ontvangen.

Als je de datasheet van zo een micro-omvormer bekijkt zie je voor welke temperatuurrange ze geschikt zijn. Bij mij zullen ze in de zomer een veel betere koeling krijgen door de wind onder de panelen dan wanneer ik mijn omvormer in mijn ongeïsoleerd antraciet tuinhuis had geplaatst. Min omvormers hebben een temperatuurbereik van -40ºC tot +65ºC. Laat ons hopen dat het nooit zover komt.

De software werkt zeer goed. Ik heb de omvormers zelf in dienst genomen en ook dat was allemaal mooi opgezet.

Waarom zou je geen overschot van stroom willen? Je steekt het terug het net in en je krijgt er nog iets voor. Als je voor de één of andere reden het toch niet wil terugsteken... daar zorgen die batterijen voor.

Bovenaan