Plaats omvormer/thuisbatterij

Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
In onze nieuwbouwwoning zal een omvormer geplaatst worden die 'batterijklaar' is. Zouden we die best op zolder plaatsen of in de berging? Wat zou beter zijn qua brandveiligheid voor een omvormer en eventuele batterij?

Berging +
Omvormer bereikbaar om opbrengstgrafiekjes te bekijken
Koelere ruimte waarin omvormer hitte kwijt kan (nadeel is dat de ruimte meer opwarmt)

Zolder +
Geen verlies van bergruimte
'Koele berging' niet verder opwarmen
Meer ruimte voor plaatsten thuisbatterij (maar raakt dat makkelijk op zolder?)

Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
heeft je omvormer geen app om je grafiekjes te bekijken?
Dat zal ik eens navragen; maar de omvormer in ons vorige huis had aanvankelijk ook een app, maar die werkt nu niet meer, er is geen garantie dat zo'n dingen ondersteund blijven.
Lijkt de zolder een betere plaats voor omvormer/batterij dan?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.216
Punten
113
Voor brandveiligheid zeker zorgen dat er een rookmelder boven de batterij hangt.

VdE

Actief Lid
Lid geworden
16 sep 2012
Waarderingsscore
48
Punten
28
Een koelere berging bestaat imo niet in een nieuwbouw.

jm188

Gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
256
Punten
63
zet die gewoon waar ze het minste in de weg staan, berging beneden lijkt me kostbaarder opp dan de zolder... hang er idd een rookmelder bij.

Lid geworden
8 jul 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Even uit interesse.
Is dit een omvormer van je PV installatie? Of plaats je nu al een 'willekeurige' omvormer om dan in de toekomst makkelijker te kunnen aankoppelen?

Wat is het merk/type van de omvormer?

Qacino

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 jan 2019
Waarderingsscore
157
Punten
43
Als je al rekeing wilt houden met uw batterij. Kijk of uw zoldervloer dit gewicht aankan. Je zult verschieten wat een punt belasting dit is

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
323
Punten
83
Als je al rekeing wilt houden met uw batterij. Kijk of uw zoldervloer dit gewicht aankan. Je zult verschieten wat een punt belasting dit is
tel voor een 10kWh ongeveer 100kg iderdaad.

Lid geworden
26 sep 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Even uit interesse.
Is dit een omvormer van je PV installatie? Of plaats je nu al een 'willekeurige' omvormer om dan in de toekomst makkelijker te kunnen aankoppelen?

Wat is het merk/type van de omvormer?
Ja het is een omvormer van de PV installatie, die al 'batterijklaar' is, maar we voorzien niet om in de nabije toekomst al een batterij te plaatsen.
De omvormer is een Huawei SUN2000L-4KTL-L1. De zoldervloer kan tot 150kg dragen, maar de batterij kan ook aan de dakspanten opgehangen worden.

Lid geworden
16 okt 2020
Waarderingsscore
2
Punten
3
Wordt het op de zolder ook niet heel warm in de zomer waardoor de batterij een stuk van haar rendement verliest?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Micro-omvormers van Enphase onder de panelen plaatsen en AC batterijen van hen plaatsen eender waar je ze wil.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Vooral de levensduur zal geïmpacteerd worden door de hoge temperatuur in de zomer.

Laden en ontladen doet al warmte vrijkomen binnenin de batterij, en als die dan in een warme omgeving staat gaat de interne temperatuur nog meer naar omhoog.

Dat is ook de reden dat je een batterij (bv van fiets- of grasmachine) best niet direct oplaadt na gebruik, of direct gebruikt na opladen omdat de gecumuleerde temperatuur hoger wordt en dat zet meer stress op de chemie van de Li-ion batterijen.
Een kwartiertje of half uurtje er tussen maakt een groot verschil uit.

Laatst bewerkt:

knessel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
123
Punten
63
dat laatste wist ik niet, dank je voor de tip.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
273
Punten
83
Micro-omvormers van Enphase onder de panelen plaatsen en AC batterijen van hen plaatsen eender waar je ze wil.
Hoe werkt dit?
Goede ervaringen met?
Met de micro omvormers wel en ben er zeer tevreden van. De batterijen nog niet, ben er nog niet aan uit of dit wel of niet een goede investering zou zijn.

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
284
Punten
63
Hoe werkt dit?
Goede ervaringen met?
Met de micro omvormers wel en ben er zeer tevreden van. De batterijen nog niet, ben er nog niet aan uit of dit wel of niet een goede investering zou zijn.
Ik ben al even niet meer bezig met zonnepanelen maar als ik me goed herinner zijn micro omvormers (tenzij ze echt nodig zijn voor schaduw) nefast voor de terugverdientijd.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.797
Punten
113
Hoe werkt dit?
Goede ervaringen met?
Ik ben al even niet meer bezig met zonnepanelen maar als ik me goed herinner zijn micro omvormers (tenzij ze echt nodig zijn voor schaduw) nefast voor de terugverdientijd.

Probleem is dat je niet alleen een TVT moet berekenen, maar ook de opbrngst over de levensloop.
Laat dat nu allemaal zoveel variabelen zijn, dat het onmoglijk is.
Want met een goedkopere omvormer heb je idd een betere TVT op korte termijn, maar de micro-omvormers hebben een zeer lange garantie en kunnen dus er beter uitkomen.

Bovenaan