Plaats omvormer/batterij

• Tags batterij bekabeling energie poolhouse zonnepanelen
  • Lid geworden
    17 mei 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    omdat er een zwembad en poolhouse in onze tuin komt worden er binnenkort zonnepanelen geplaatst.
    Er werd gekozen voor 18 panelen van 465wp en een hybride omvormer van 10kw.
    De zonnepanelen komen op het dak van het poolhouse.
    Ik heb in de tuin electriciteitskabels klaar liggen maar geen speciale solar.
    Er zijn 2 opties:
    De omvormer plaatsen in de garage in mijn woning maar dan moeten er solarkabels getrokken worden van de garage naar het poolhouse (ongeveer 75m bekabeling) of de omvormer plaatsen in het poolhouse zelf.
    Er komt ook een airco in het poolhouse en dit gaat goed geïsoleerd worden.
    Voor de kabel te trekken naar het poolhouse moet er gebroken worden maar dit moet sowieso gebeuren omdat er ook een waterleiding naar daar moet dus is dit geen extra werk.
    Het dak van het poolhouse zou vol liggen met 18 panelen dus uitbreiding is daar niet mogelijk maar wel op het dak van mijn woning.
    Er zou in de toekomst mss nog een batterij komen.
    Wat denken jullie wat de beste optie is waar de omvormer en eventuele later de batterij te plaatsen?
    Alvast bedankt!

Neem micro-omvormers van Enphase, die bevinden zich dan onder de panelen en sturen gewoon AC uit.

Welke kabel ligt er momenteel tussen poolhouse en huis?

Zie foto bekabeling

Bijlagen

• att.QrgZXy0mYklxjJ4y1fkCFsjzUJr0Pq-W3cSmz2UGY7U.jpeg
      att.QrgZXy0mYklxjJ4y1fkCFsjzUJr0Pq-W3cSmz2UGY7U.jpeg
      649,5 KB · Weergaven: 28
    Neem micro-omvormers van Enphase, die bevinden zich dan onder de panelen en sturen gewoon AC uit.
    Dat is idd ook een optie maar zal wel een stuk duurder zijn

Wat denken jullie wat de beste optie is waar de omvormer en eventuele later de batterij te plaatsen?
    Zo dicht mogelijk bij uw teller aangezien ge later nog op uw eigen dak kan uitbreiden, anders zit je met 2 systemen en zult ge daar hoogstwaarschijnlijk zoiezo communicatie met elkaar moeten voorzien, en hoe dat zal gaan qua teruglevering/batterij lijkt me nogal een ingewikkelde zaak denk ik.

Uw solar kabeltjes zullen wel nogal van dikte mogen zijn vermoed ik om die 75m aan spanningsval te overbruggen.

Zo dicht mogelijk bij uw teller aangezien ge later nog op uw eigen dak kan uitbreiden, anders zit je met 2 systemen en zult ge daar hoogstwaarschijnlijk zoiezo communicatie met elkaar moeten voorzien, en hoe dat zal gaan qua teruglevering/batterij lijkt me nogal een ingewikkelde zaak denk ik.

Uw solar kabeltjes zullen wel nogal van dikte mogen zijn vermoed ik om die 75m aan spanningsval te overbruggen.
    dat gaat met een ac kabel ook zijn

geef al je gegevens eens in in het rekenblad van fluvius om je spanningsval te berekenen
    moet je wel de juiste secties en afstanden kennen

dat gaat met een ac kabel ook zijn

geef al je gegevens eens in in het rekenblad van fluvius om je spanningsval te berekenen
    moet je wel de juiste secties en afstanden kennen
    Gaat wel meevallen.
    18 panelen leveren max 8,3 kw dus geen 12A.

Ik zou omvormer gewoon in poolhouse plaatsen.

Zie foto bekabeling
    Daar kan ik niet veel uit afleiden...

Die dikke zwarte is de hoofdtoegang naar Poolhouse?

Wat staat daar op gedrukt?
    Er staat niets op gedrukt, poolhouse staat er nog niet, beginnen binnen enkele weken. Weet juist dat er 3 fase voorzien is naar buiten en dat de groene voor de Niko home control is. Voor de rest ben ik er zelf een leek in.

Nog eens opnieuw en tegoei kijken. Met goed daglicht. Daar moet minimale info opstaan als dat een geharmoniseerde kabel is.

De kleur van opdruk heeft vaak heel weinig contrast met de zwarte buitenmantel. Of het kan ook gestanst ipv gedrukt zijn. Opdruk zoeken over een lengte van minstens 1 à 2 meter en 360 graden rondom de lengteas.

Nog eens opnieuw en tegoei kijken. Met goed daglicht. Daar moet minimale info opstaan als dat een geharmoniseerde kabel is.

De kleur van opdruk heeft vaak heel weinig contrast met de zwarte buitenmantel. Of het kan ook gestanst ipv gedrukt zijn. Opdruk zoeken over een lengte van minstens 1 à 2 meter en 360 graden rondom de lengteas.
    Heb nog eens gekeken en je hebt gelijk.
    Voor zover ik het goed kan lezen staat er het volgende op:
    CEBEC 5 FXVB 06 1KV 5G6

CEBEC 5 FXVB 06 1KV 5G6
    6 carre 5 draad dus
    waarvan 1 draad geelgroen is

CEBEC 5 FXVB 06 1KV 5G6
    Dat zal wel EXVB zijn, een energiekabel (grondkabel).
    Daar moet je wel mee oppassen, die mag maar 3m aan de uiteinden in opbouw binnenshuis (of binnenspoolhouse) lopen (in bundel), de rest moet ingebed zijn in minstens 3cm onbrandbaar materiaal.

Deze mag wel onbeschermd ondergronds.

Dit is eigenlijk geen installatiekabel (geharmonizeerd, eu-norm) maar energiekabel (belgische norm voor energiedistributie) en het is dus strikt genomen niet toegelaten om die in de huisinstallatie (na de teller) te gebruiken.
    Maar voor zover ik weet is daar nog nooit iets op afgekeurd, als die 3m op de uiteinden gerespecteerd wordt.

CEBEC 5 FXVB 06 1KV 5G6
    Dat zal wel EXVB zijn, een energiekabel (grondkabel).
    Daar moet je wel mee oppassen, die mag maar 3m aan de uiteinden in opbouw binnenshuis (of binnenspoolhouse) lopen (in bundel), de rest moet ingebed zijn in minstens 3cm onbrandbaar materiaal.

Deze mag wel onbeschermd ondergronds.

Dit is eigenlijk geen installatiekabel (geharmonizeerd, eu-norm) maar energiekabel (belgische norm voor energiedistributie) en het is dus strikt genomen niet toegelaten om die in de huisinstallatie (na de teller) te gebruiken.
    Maar voor zover ik weet is daar nog nooit iets op afgekeurd, als die 3m op de uiteinden gerespecteerd wordt.
    Bedankt voor de toelichting.
    Wat raad je dan aan in mijn situatie, omvormer en later batterij in garage in huis of in poolhouse of eventueel micro omvormers?
    Kans is ook klein ik in de toekomst nog extra zonnepanelen leg op het dak van mijn huis aangezien er ook al zonnecollectoren op liggen.

10 kVA op 75m 5G6 met cosphi=1 levert een spanningsval van 1.85%.

Dat is boven de richtlijn van Fluvius van max 1% maar al bij al nog wel dik "cava" gezien die lengte van 75meter.
    Als actueel de fasespanning in je huisinstallatie op een zeer zonnig moment onder de 240V blijft, verwacht ik geen spanningsval problemen.

Welke omvormer is er voorzien en hoeveel MPP trackers heeft deze?
    Gaan de 18 voorziene panelen over 2 strings verdeeld worden?

Er zijn 2 richtingen die je kan uitgaan

1) omvormer in poolhouse en injecteren op de 5G6 kabel.
    Je moet dan actueel geen solarkabels tussen poolhouse en garage trekken.
    Maar als je dan later nog wat zonnepanelen op het dak van je hoofdgebouw zet, kan je die niet mee aansluiten op de hybrideomvormer, dus opbrengst via een DC-AC-DC conversie naar batterij.

2) omvormer in hoofdgebouw zetten
    Je moet dan wel solarkabels in het traject poolhouse-hoofdgebouw trekken.
    Als je dan later nog wat zonnepanelen op het dak van je hoofdgebouw wil zetten, kan je die mee aansluiten op de hybrideomvormer indien die nog een MPPT vrij heeft.

Gezien je aangeeft dat de kans klein is dat er nog zonnepanelen bijkomen op het dak van het hoofdgebouw, lijkt me optie 1) misschien nog de meest logische optie.

Een omvormer kan ook beschut buiten hangen onder een overhang achter tuinhuis bvb. Ik zou die in elk geval zo dicht mogelijk bij de panelen hangen, dus micro of in/aan tuinhuis. Batterijen kan je nog kiezen. Die kunnen vaak ook (beschut) buiten staan. Als je voor een hybride omvormer wil gaan, met DC-gekoppelde batterijen (altijd voorkeur over ac koppeling) dan moeten de batterijen ook in/aan het tuinhuis komen of de omvormer in de garage.

DC leidingen op 600V over 75m in de grond voelt een beetje gevaarlijk/ongemakkelijk.

Langs de andere kant, 75m afstand op AC 400V voelt ook niet zo super.
    Met max 10kW omvormer op 3F is dat 16A, maar op een lengte van 75m bij maximaal 1% spanningsval heb je 5G16 nodig! Bij 2% kom je nog altijd op 5G10.
    5G6 is dus eigenlijk te weinig.

De EXVB is een 1000V kabel, dus zou in theorie wel voor de DC kunnen dienen, en op 9 panelen per string is dat ook maar een dikke 300V op 8,5A, dus het verlies zal minder zijn. DC verlies is ook minder een probleem voor vroege uitval van de omvormer bij verhoogde netspanning.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan