omdat er een zwembad en poolhouse in onze tuin komt worden er binnenkort zonnepanelen geplaatst.
Er werd gekozen voor 18 panelen van 465wp en een hybride omvormer van 10kw.
De zonnepanelen komen op het dak van het poolhouse.
Ik heb in de tuin electriciteitskabels klaar liggen maar geen speciale solar.
Er zijn 2 opties:
De omvormer plaatsen in de garage in mijn woning maar dan moeten er solarkabels getrokken worden van de garage naar het poolhouse (ongeveer 75m bekabeling) of de omvormer plaatsen in het poolhouse zelf.
Er komt ook een airco in het poolhouse en dit gaat goed geïsoleerd worden.
Voor de kabel te trekken naar het poolhouse moet er gebroken worden maar dit moet sowieso gebeuren omdat er ook een waterleiding naar daar moet dus is dit geen extra werk.
Het dak van het poolhouse zou vol liggen met 18 panelen dus uitbreiding is daar niet mogelijk maar wel op het dak van mijn woning.
Er zou in de toekomst mss nog een batterij komen.
Wat denken jullie wat de beste optie is waar de omvormer en eventuele later de batterij te plaatsen?
Alvast bedankt!
Er werd gekozen voor 18 panelen van 465wp en een hybride omvormer van 10kw.
De zonnepanelen komen op het dak van het poolhouse.
Ik heb in de tuin electriciteitskabels klaar liggen maar geen speciale solar.
Er zijn 2 opties:
De omvormer plaatsen in de garage in mijn woning maar dan moeten er solarkabels getrokken worden van de garage naar het poolhouse (ongeveer 75m bekabeling) of de omvormer plaatsen in het poolhouse zelf.
Er komt ook een airco in het poolhouse en dit gaat goed geïsoleerd worden.
Voor de kabel te trekken naar het poolhouse moet er gebroken worden maar dit moet sowieso gebeuren omdat er ook een waterleiding naar daar moet dus is dit geen extra werk.
Het dak van het poolhouse zou vol liggen met 18 panelen dus uitbreiding is daar niet mogelijk maar wel op het dak van mijn woning.
Er zou in de toekomst mss nog een batterij komen.
Wat denken jullie wat de beste optie is waar de omvormer en eventuele later de batterij te plaatsen?
Alvast bedankt!