• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Plaats aquadrain voor garagepoort

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Onze inrit en koer is uitgegraven. Dit ligt lager dan riolering, dus alles wordt naar een pompput geleid. Voor de afwatering van de inrit en koer zouden we voor de garagepoort (5m) aquadrains plaatsen en vuil water zo naar de pompput leiden.

Mag ik de aquadrain vlak tegen de dorpel plaatsen?

Of laat ik een spatie van een 15cm en plaats daar de aquadrain 1 of 2 cm lager? De garagedorpel is afgeschuind.

Deze vraag ook omdat als je een voldoende verval (1%) moet geven en je plaatst vlak tegen dorpel je dit toch duidelijk zou zien over een lengte van 5m?

Alle raad en tips welkom!

Dank u

dhvz

dhvz wrote:
Hoi,

Onze inrit en koer is uitgegraven. Dit ligt lager dan riolering, dus alles wordt naar een pompput geleid. Voor de afwatering van de inrit en koer zouden we voor de garagepoort (5m) aquadrains plaatsen en vuil water zo naar de pompput leiden.

Mag ik de aquadrain vlak tegen de dorpel plaatsen?

Of laat ik een spatie van een 15cm en plaats daar de aquadrain 1 of 2 cm lager? De garagedorpel is afgeschuind.

Deze vraag ook omdat als je een voldoende verval (1%) moet geven en je plaatst vlak tegen dorpel je dit toch duidelijk zou zien over een lengte van 5m?

Alle raad en tips welkom!

Dank u

dhvz

het is acodrain en deze worden bovenaan horizontaal geplaatst, het verval zit aan de onderkant ingewerkt

Inderdaad, het product dat je bedoelt is een 'drain' van het merk Aco, vandaar Acodrain. Andere grote fabrikant is Stora.

Je mag deze tegen je blauwe steen plaatsen, verval zit in de elementen ingewerkt. Drains bestaan in vele formaten, je moet even berekenen welk debiet erdoor moet in geval van zwaar onweer, dus neem de drain zeker niet te klein.

Fulaks

aco drains gisteren geplaatst, tegen de dorpel.

Een drain van 110 heeft een afvoercapaciteit van 10l/s bij afvoer langs onderkant. Daar kan je toch al héél wat m² mee afvoeren. Hier vind je een overzicht

dhvz

Ik bedoelde alleen dat je daar toch even naar moet kijken, dat debiet. Wij hebben één kant van ons dak, één kant van het dak van de buren, én een schuin naar beneden aflopende oprit die op de drain uitkomen.

Fulaks

Zorg in jou geval voor een voldoende groot buffer (grote pompput?).

Als tijdens een onweer de stroom uitvalt werkt je pomp natuurlijk niet meer (of je moest een stroomgroep hebben voor noddgevallen) en je kelder/garage stroomt onder.

Tenzij je het water tijdelijk kan bufferren.

Geen dakafvoer, die gaan naar een regenwaterput. Enkel de inrit en koer op de drain/ Drain word aangesloten op een pompput van 3000l.

dhvz :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan