• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Pir isolatie voor vloer van tuinhuisje

Lid geworden
1 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo allemaal,

Net als de rest van het land ben ik weer aan het kijken naar manieren om comfortabel thuis te werken en mijn oog is daarbij gevallen op de 3 x 3 m blokhut in de achtertuin. Het is zo'n prefab ding (van Lugarde als ik me niet vergis), met houten wanden, een zwevende vloer, elektriciteit en dubbel glas in de ramen. De hut staat op een plaat van geïsoleerd beton en heeft een zwevende houten vloer, ongeveer 4 cm boven dat beton.

Een vriend van mij heeft PIR platen om me op weg te helpen (3 cm voor de vloer, voor de wanden en het plafond moet ik ze zelf kopen, ik zit te denken aan 9 CM daar). Ik vind alleen zoveel tegenstrijdige informatie over hoe de platen het best te plaatsen:

Is dat: direct op het beton, dan folie erover (welke soort?) en dan de vloer
Of: eerst folie (welke soort?) dan de platen en daarboven de vloer

(In beide gevallen zit er iets van ruimte tussen de platen en de vloer, maar dat is volgens mij de bedoeling toch?)

In een filmpje van Lugarde zelf gebruiken ze dampdoorlatende folie voor de binnenisolatie (houten muur, folie, pir platen, wandje ervoor). Maar ik heb geen idee of dat dezelfde volgorde is voor de vloer, of dezelfde folie.

Mijn excuses als dit echt een oliebollenvraag is, maar ik hoop stapje voor stapje beter te worden in klussen ;) Dus al jullie tips helpen me enorm op weg!

Een hele fijne dag in ieder geval!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je al een geïsoleerde beton hebt, waarom zou je dan nog isoleren en dan nog een spouw laten (plaatsje waar sommige diertjes dol op zijn) ? Laat die houten vloer weg en werk verder op die beton.

Weet niet wat je juist in die blokhut wil doen, maar 3x3 is al niet echt groot , als je dan nog eens isoleert en afwerkt, heb je nog maar 275x 275 over.
 
Lid geworden
1 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ja dat klopt, het geïsoleerde beton zou normaal genoeg moeten zijn, maar het is door de vorige bewoners gedaan en niet helemaal... Optimaal ? Vandaar dat ik toch graag pir onder de vloer zou doen :)
 
Lid geworden
1 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
En verder komt er enkel een bureau en een stoel om te schrijven, dus de ruimte is qua oppervlakte prima gelukkig
 
Lid geworden
1 dec 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Overigens ben ik al gecorrigeerd dat waarschijnlijk het shingledak al te weinig ventilatie oplevert, dus dat PIR daar niet zo handig is, maar eerder glaswol of steenwol.

Ik ben nu ook aan het kijken naar klimaatfolie, dat zowel een open als gesloten functie heeft. Ik vraag me af of ik dat voor het plafond en de vloer zou kunnen gebruiken?
 

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Berichten
4.481
Waarderingsscore
5
Punten
38
kzou onder het dak zeker dik genoeg isolerenen met voldoende massa, om warmte doorslag in de zomer te beperken. Bijwarmen in de winter kan je altijd doen, een oververhit kot afkoelen is lastiger. In mn houten tuinhuis (houtskeletbouw, soort van atelier) heb ik 16cm houtwol gestoken in het dak en 10cm in de muren. Vloer heb ik ongeïsoleerd gelaten. Blijft zo lekker koel in de zomer en 10-12 graden bij vriesweer
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan