• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Pir + gips

Reaction score
0
Beste bouwinfo,
Graag zouden wij de muren van onze woning extra isoleren langs de binnenzijde door het plaatsen van Pir platen met gips.

Moeten deze isolatieplaten op een houtwerk ( lattenwerk of metalen profielen) geplaatst worden ?
Onze woning is houtskeletbouw met aan de binnenzijde een volledige houten plaat van 25mm mooi glad dus zouden we daar op kunnen schroeven of moet er toch een frame gemaakt worden?
Op baksteen zie ik dat er een lattenwerk wordt gemaakt maar hoe moet het op onze muren?

Attachments

• Screenshot_20230220-152159.jpg
    Screenshot_20230220-152159.jpg
    60,2 KB · Views: 11
  • Screenshot_20230220-151615.jpg
    Screenshot_20230220-151615.jpg
    77,7 KB · Views: 10
Houtskelet-bouw bijkomend isoleren langs binnnen?
Hoeveel isolatie heb je nu al?

De woning is niet nieuw maar van 1995,daarom dacht ik dat de isolatie wel goed was voor die periode maar dat het nu beter kan met extra isolatie aan de binnenzijde?

Daarom zouden wij de muren van onze woning extra willen isoleren langs de binnenzijde door het plaatsen van Pir platen met gips.

Moeten deze platen op een houtwerk of lattenwerk geplaatst worden?
Onze woning is houtskeletbouw met een volledige houten plaat aan de binnenzijde van 25mm dus zouden we daar op kunnen schroeven of moet er toch een frame gemaakt worden?

Hoe is de volledige muuropbouw ? Gevelsteen ? Spouw ? Hoeveel en welke isolatie ?
Als er een spouw is, is het misschien meer aangewezen, sneller en goedkoper dan langs binnen met platen beginnen werken.

De woning is niet nieuw maar van 1995,daarom dacht ik dat de isolatie wel goed was voor die periode maar dat het nu beter kan met extra isolatie aan de binnenzijde?

Daarom zouden wij de muren van onze woning extra willen isoleren langs de binnenzijde door het plaatsen van Pir platen met gips.

Moeten deze platen op een houtwerk of lattenwerk geplaatst worden?
Onze woning is houtskeletbouw met een volledige houten plaat aan de binnenzijde van 25mm dus zouden we daar op kunnen schroeven of moet er toch een frame gemaakt worden?
Wat doe je dan met stopcontacten radiatoren… ?

Geen radiatoren ,stopcontacten geen probleem..

Het antwoord op de vraag van Mario is het minimum alvorens te kunnen gaan denken. Maar weet dat een hsb kritisch tot zeer kritisch kan zijn wat betreft hygrothermisch gedrag.
Doorgaans wordt dat eerst doorgerekend en met pir of andere platen zou ik nooit werken icm een hsb.

Het antwoord op de vraag van Mario is het minimum alvorens te kunnen gaan denken. Maar weet dat een hsb kritisch tot zeer kritisch kan zijn wat betreft hygrothermisch gedrag.
Doorgaans wordt dat eerst doorgerekend en met pir of andere platen zou ik nooit werken icm een hsb.
Voor zover wij kunnen zien is het gevelsteen en daar tegen glaswol of rockwol tussen de houten spijlen zoals op foto.
Daarna houten platen van 25mm en daar op Gyproc.

Attachments

• Screenshot_20230221-181418.jpg
    Screenshot_20230221-181418.jpg
    216,1 KB · Views: 27
Last edited:
Voor zover wij kunnen zien is het gevelsteen en daar tegen glaswol of rockwol tussen de houten spijlen zoals op foto.
Daarna houten platen van 25mm en daar op Gyproc.
Waarom bestaande Isolatie er niet uit en vervangen door cellulose met dampscherm ?
kan je wel wat uitdikken ook.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief