Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

PIR en glaswol combineren voor zolderdakisolatie?

• Tags glaswol pir
  • JanBE1

Nieuw Lid
    Lid geworden
    19 apr 2021
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    Wij willen onze zolderruimte met schuine daken isoleren en er een leefruimte van maken. We mikken op tenminste 4,5 RD waarde, wat qua pir platen een dikte van 12 cm zou betekenen. De verticale balken (spanten?) hebben een diepte van 7 cm. Is het een optie om tussen de balken 7 cm glaswol te plaatsen? Dat zal makkelijker zijn en beter aansluiten dan pir platen. En dan bovenop de balken 6 cm pir platen monteren. Tezamen geeft dat dan een waarde van meer dan 4,5. Om zoveel mogelijk ruimte verlies te beperken zouden we graag die 7cm maximaal willen benutten, vandaar deze oplossing. Volgens AI, die deze oplossing voorstelde, is dit perfect mogelijk. En glaswol heeft een betere geluidsisolatie wat een plus is. Ook qua condensatie zou dit in orde moeten zijn, want de PIR platen hebben een grotere RD waarde dan de glaswol.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of waar moet nog extra opgelet worden?

Klopt. De PIR platen komen aan de binnenkant.

Is hier ook zo uitgevoerd.
    Tussen de kepers minerale wol.
    Op de kepers PIR. Maar wel een stuk dikker dan 7+6
    Afgeplakt met alu-tape op de naden en een dampscherm.

Begrijp dat je ruimte wil besparen, maar zou toch ruimte opofferen voor een betere isolatie. Dak is een groot warmteverlies (opwarming in de zomer)
    Airco is dan een mooie oplossing voor te warmen, maar ook te koelen in de zomer.

Begrijp dat je ruimte wil besparen, maar zou toch ruimte opofferen voor een betere isolatie. Dak is een groot warmteverlies (opwarming in de zomer)
    Airco is dan een mooie oplossing voor te warmen, maar ook te koelen in de zomer.
    Welke dikte zou jij aanraden dan? 7 +10? Ik vind het moeilijk om te oordelen, ook omdat we er pas net wonen en nog geen volledige winter en zomer hebben meegemaakt. Deze zolderkant pakt wel veel zon gedurende de dag, dus het zou er wel eens warm kunnen worden.

Daarom waarschijnlijk ook (op termijn) een airco voorzien, ondanks dat ik deze niet mooi vind, vooral aan de buitengevel en beetje bang ben voor het lawaai.

De faseverschuiving van minerale of houtwol ligt lager dan die van PIR, wat wil zeggen dat het warmte trager doorgeeft. Meer wol wil dus zeggen dat de ruimtes onder je dak minder snel gaan opwarmen. Je moet wel zorgen dat de Rd-waarde van je PIR bovenop het oude dak hoger blijft dan die van je wol onder je oude dak.

Ik zou zoveel mogelijk wol steken (met de Rd-waarde in het achterhoofd dus).

Welke dikte zou jij aanraden dan? 7 +10? Ik vind het moeilijk om te oordelen, ook omdat we er pas net wonen en nog geen volledige winter en zomer hebben meegemaakt. Deze zolderkant pakt wel veel zon gedurende de dag, dus het zou er wel eens warm kunnen worden.

Daarom waarschijnlijk ook (op termijn) een airco voorzien, ondanks dat ik deze niet mooi vind, vooral aan de buitengevel en beetje bang ben voor het lawaai.
    Aanraden.... dan zou ik naar zo dik mogelijk in enkel minerale wol of houtwol gaan. 30cm.
    Maar begrijp best dat je wat wil besparen aan ruimte.

Kijk eerst hoeveel cm je werkelijk kan steken en baseer daarop de dikte van materialen.
    zou kijken naar een rd waarde van >8 en liefst met zoveel mogelijkminerale wol
    10cm houtwol + 12cm PIR of bv 7cm houtwol + 16cm PIR...

Buitenunit... bij ons staat die op een stuk plat dak uit het zicht en die hoor je helemaal niet.

Dank allen voor de feedback!

Nog 1 bijkomende vraag. Het onderdak bestaat (helaas) uit Menuiserite platen. Deze nu vervangen is geen optie want dat zou betekenen dat het hele dak vervangen zou moeten worden. Dat is financieel niet haalbaar, en daarbij is het dak in de jaren 90 geheel vernieuwd met natuurleien en kan dus nog een hele tijd mee. Mocht het ooit aan vervanging toe zijn, kan het onderdak van buitenaf vervangen worden is de gedachtengang.

Maar: klopt het dat deze Menuiserite platen dampopen zijn? Als ik daarover lees is het antwoord meestal bevestigend, maar toch niet altijd. Kan iemand daar uitsluitsel over geven?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan